MUNKA ÉS KEDVTELÉS

Full text search

MUNKA ÉS KEDVTELÉS
A kisnemesek látszólag ugyanúgy dolgoztak és ugyanúgy ünnepeltek, mint a parasztok, de ennek a társadalmi rétegnek mégis egészen más volt az életszemlélete és a munkához való viszonya. Nem alattvalói, szolgálatot teljesítő egyedei voltak a társadalomnak, hanem szabad, önálló tagjai, független egzisztenciák. Erdei szerint ez a magyarázata annak, hogy a nemesi közösségek „munkás magatartása” gyökeresen más volt, mint a parasztoké. Dolgoztak a nemesek is, azonban nem egy állandóan szorító munkakényszer hatása alatt, hanem szükség szerint – néha keveset vagy éppen semmit. Nem állt egész életük a munka és a termelés állandó nyomása alatt (Erdei F. 1942a: 97–98). Megszokták, hogy idejükkel szabadon gazdálkodhatnak, s nem küldhetik őket „úr dolgára”, forspontra, mint a jobbágyokat. Utóbbiakat a századokon át megkövetelt munkajáradék sokkal feszesebb időgazdálkodásra szorította a mezőgazdasági munkák idején.
A hajdani kisnemesi közösségek Gömörben, Borsodban jobban kedvelték a csikónevelést, a tinónevelést, a kupeckedést, de még a juh- és disznópásztorkodást is, mint a szántás-vetést. Számukra az aratásnál, kaszálásnál kedvesebb munka volt a gabonanyomtatás lóval. Favágásra, cserhántásra vállalkoztak ugyan, de gyengébb munkások voltak, mint a jobbágyok unokái. Szénégetést, mészégetést nem folytattak, de vállalták a szén, fa, mész fuvarozását, faluról falura haladó árusítását (Lajos Á. 1979: 35; Paládi-Kovács A. 1981a: 171). Gömörből a parasztfazekasok termékeit főként kisnemesi fuvarosok szállították szét messzi tájakra. A nemesek asszonyai a nehezebb mezei és háziipari munkálatokat (pl. kendertörés) szívesen végeztették másokkal. Ezért engedték vályogvető cigányok megtelepedését a faluszélen (Tarnalelesz, Arló, Lénárddaróc). Nemesek és parasztok által vegyesen lakott falvakban fonóházat csak a parasztok tartottak, mert a nemesek lányai, asszonyai inkább családi körben fonogattak (Lajos Á. 1970: 35).
Az ország legtöbb tájáról vannak példák a nemesek munkátlanságára, rossz időgazdálkodására, restségére. Rádon (Rétköz, Szabolcs m.) például csupán 12 jobbágycsalád élt, a többi lakos mind nemesi jogállású volt. Utóbbiak náddal, szénával 167kereskedtek, s naphosszat a malom alatt adták-vették a szót. Reggel 4 órakor már pálinkáztak a kocsmában, de dolgozni nem szerettek (Kiss L. 1961a: 383). Ezt a bizonyára parasztok által megfogalmazott véleményt aligha szabad általánosítani. Egy nemesi típust, a Pató Pálok típusát azonban valóban megtestesítették a példában említett rádiak. Hogy nem egyedi esetről van szó, azt bizonyítja Plánder Ferenc 1838-ban Göcsejről publikált dolgozata is: „Mezei a hegyes vidéken, mellyeket nagyobbrészt kisebb birtokú nemesek és nemesi szabadalmakkal bíró agilisek bírnak, siralmas tekintetet adnak, mivel a pipával és puskával időt pazarló birtokos mezein a kisebb vízmosta árkokat betölteni annak idejében elhenyéli, azért már most szántóföldjén több az öt és hat öl mélységű vízmosta árok, mint a barázda” (közli: Paládi-Kovács A. 1985a: 59).
A birtokos köznemesség többsége elkényelmesedett a 18. század folyamán. Katonai szolgálatra, nemesi bandériumaira az állandó katonaság felállítása óta nem volt szükség: privilegizált helyzete, nemesi életformája veszélybe került. Ennek ellenére a birtokos réteg fő foglalatossága az eszem-iszom, a vendégeskedés, a vadászat maradt. Csupán egy kisebbségnek volt igénye könyvekre, a gazdálkodás újításaira, az életmód megváltoztatására (Wellmann I. 1981: 79).
A nemesi passziók között a vadászat mindenütt az elsők között szerepelt, helyenként pedig egészen kiemelkedő jelentősége volt. Szentgálon (Veszprém m.) az ősök királyi vadászként nyerték el kiváltságukat. Vaddal adóztak a királynak és közreműködtek a vadászatain. Szentgáton a nemesi kúriának megfelelő telek neve még a 18. század elején is vadászszesszió. Az ún. közvadászat pedig a vadászkompánia ünnepélyes aktusa volt. Ennek szabályait, szervezésének, lefolyásának módját gondosan jegyzőkönyvbe foglalták. A vadászat hajnalán, amikor a vadászbíró megfújta a kürtöt, a „nemzetes urak” összegyűltek a házánál és együtt indultak el vadászni a közbirtokosság két kocsiján. Ez a ceremónia a nemesi öntudat erősítését szolgálta (Vajkai A. 1959b: 32–33; Maksay F. 1973: 21–22, 245). A kisnemesség minden vidéken ragaszkodott a szertartásos viselkedéshez, a közösségi ceremóniákhoz.
A kisnemesi falvakban az 1970-es évekig élő szokás volt (pl. Gömörben), hogy a lakodalom fényét lovas legények, parádés kocsik, ún. „csinos szekerek” emelik. A 20. század elején a gömöri „nemes” legények lóháton jártak udvarolni a környék falvaiba. Szokásban volt a lányok kocsikáztatása, télen pedig szánkóztatása csengős lovakkal (Lajos A. 1979: 28, 43). Parasztok azon a vidéken nem jártak lóháton, s a kocsikázás, szánkózás is haszontalanságnak, úri passziónak minősült a gondolkodásukban.
A kisnemesek sokat adtak a lovak kinézetére, cifra szerszámára. A fénylő sárgarézzel, színes bőrsallanggal bőven ékesített kúcsos szerszám, magyar szerszám a nemes presztízsét emelte, miként a hintó, a könnyű „futkosó kocsi” vagy szánkó is. Kedvelték a pozíciójukat alátámasztó szokásokat, amelyek az aratáshoz és a szürethez kapcsolódtak. Áldomással fogadták az aratókoszorút átadó mezei munkásokat, s bandériumot, lovaslegényeket adtak a szüreti mulatság, felvonulás rangos megtartásához. Lovasbandériumot még a városi nemesség is szívesen állított ilyen alkalmakra (pl. a komáromi szekeresgazdák a 20. század elejéig).
A nemesi életstílus és viselkedés kelléke volt a kártya, a cigánymuzsika és a magyar nóta is. Ennek az „úri osztály”-nak a képviselői jelentek meg a 19. századi népszínművekben, majd a magyar operettek színpadán mint „szépen mulató”, nótázni, 168táncolni szerető és tudó „kedves férfiak”. A polgári korszakban, az 1900-as évek elején azonban már az „úri osztály” felső rétege, a dzsentri is mind nehezebben tudott megfelelni a fenti ideálnak, a kisnemesség alsóbb rétegeinek pedig még kevesebb lehetősége volt a dzsentri életeszmények követésére.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me