RENDISÉG A TEMPLOMBAN ÉS A TEMETŐBEN

Full text search

RENDISÉG A TEMPLOMBAN ÉS A TEMETŐBEN
A nemesek és az adózók elkülönülése, a nemesi rétegek, csoportok presztízssorrendje tükröződött a templomi ülésrendben és a temetők felosztásában. Ez a rend századokon át fennmaradt, s a polgári korszakban is konzerválta az öröklött előjogokat. Szigorúan szabályozott ülésrend, aprólékosan kidolgozott terminológia a protestánsok között is főként a református egyházközségeket jellemezte. A református presbitériumok II. József türelmi rendelete (1781) után pontosan meghatározták a templomi ülésrendet. Mindenki társadalmi státusa, kora, neme szerint kijelölt helyet kapott. Kurialista kisnemesi falvakban az első padsor a falualapító nemzetség családjait illette. Rákosdon (Hunyad m.) a templomban a bal oldalon a nők, a jobb oldalon a férfiak ültek, s minden nemzetségnek külön széke (padja) volt. Az első sorban ültek mindkét oldalon a legelőkelőbb Bikfalvi nemzetség tagjai, őket követték a kevésbé előkelő nemzetségek, s mögöttük volt a később betelepült családok helye (Kós K. 1972: 246).
Gömör megye kurialista kisnemesi falvaiban szintén a falualapító régi családokat illették az első padsorok. Gömöri, borsodi jobbágyfalvakban hasonló elv érvényesült a templomi ülésrendben. Elöl ültek a legrégibb jobbágycsaládok tagjai, hátul pedig a később betelepülők utódai. Megnyilvánult a rendiség hierarchiája a templomi ülőhelyek formájában és megnevezésében is. Nemcsak a régi és az újabb családok, nemesek és nem nemesek különültek el. Kifejeződött az ülésrendben a nemesség belső tagozódása is. Kiemelt helye volt a főnemesi székeknek. A főúri, kegyúri szék többnyire baldachinnal készült. Köznemesi szék volt az urak padja. Több padsorból állt, s az úrasztalához közel helyezkedett el mindkét oldalon a templom főhajójában. Kisnemesi szék többféle létezett: középkori donációs nemeseknek fedeles szék járt. 163Armalisták, 16–18. században nemességet kapott családok hátrább kerültek, s az ún. kalapos székben ültek. Engedélyes széknek nevezték az idegenből betelepült kisnemesek pénzen váltott üléseit. A legtöbb református templomban akadtak ún. érdem székek. Azok a családok kapták, csináltatták maguknak, akik kitűntek az egyházközség védelmében, gyarapításában. Fiók széknek nevezték a félnemesek, az agilisek székét. Ez a nemes férfiak sorában, hátul a karzat alatt kapott helyet. Emlékszék a neve a kihalt családok üresen álló padjainak. A templom végében, oldaltornácain voltak a mindenki széke nevezetű padok. Ezekben ülhettek a nem nemes hívők. Sok falusi templomban a földesúr épített jobbágyai számára padsorokat. Azok helyének kijelölése azonban a presbitérium jogköre volt. Az ülésrend megtartása sok gondot okozott a presbitériumoknak. Ismeretesek évekig elhúzódó „székperek”, s olykor egyházi bíróságoktól világi bírósághoz kerültek át a súlyosabb ügyek (Faggyas I. 1991: 7–10). Ezekben a perekben családok, nemzetségek közötti presztízsharc fejeződött ki.

1628. ábra. Nemzetségek és a templomi ülésrend. Rákosd (Hunyad vm.)
A katolikus templomok általában demokratikusabbak. Ott csak a kegyurak kiemelt helye, a nemek és korcsoportok elválasztása tűnik szembe. A katolikus leányok és legények családjuktól elkülönült csoportokban helyezkednek el. Viszont a reformátusoknál az úrvacsoraosztáshoz is a nemesek álltak az első sorba. Az úrvacsora sorrendjét a családok rangja, a templomi ülésrend hierarchiája szabta meg. Ha egy paraszt előre tolakodott, erővel tolták hátra a helyére (Lajos Á. 1979: 43). Ide tartozik, hogy a templomi szertartás előtt vagy után a templom kertjében, udvarán is külön csoportokban gyülekeztek a kisnemesek és külön a parasztok.
A rendi tagozódást konzerváló templomi ülésrend az 1920-as években kezdett bomladozni. „Amerikás magyarok”, az első világháborúból megtért katonák kezdeményezték az „érkezési sorrend” bevezetését. Helyenként – például a Gömör megyei Alsószuhán – a nemesek ivadékai még akkor sem akartak lemondani előjogaikról. Hosszú viták, erőszakos székfoglalások, összetűzések után egyházmegyei békítő akciók következtek, míg az egyházközség végül áttért az érkezési sorrendre (Ujváry Z. 1981: 60–61; Kósa L. 1984b: 332–333; Faggyas I. 1991: 11).
Sok vidéken a temető is a falu nemzetségi településrendjét tükrözi. Rákosdon (Hunyad m.) a temető nemzetségek szerint van felosztva, s a családok nemzetségüket megillető helyre temetkeznek. Előnyösebb részen vannak az őshonos nemzetségek parcellái, félreeső részen pedig a később megtelepülők sírhelyei (Kós K. 1972: 243–244). Tinnyén (Pest m.) a köznemes családok már a 18. században is kriptákat, a földfelszín alatt kiképzett sírboltokat létesítettek. A nemes családok kriptái a temető „urak sora” nevű részén csoportosultak, s kifejezték társadalmi elkülönülésüket. Az 1820–1830-as években teljesen elkülönült új úri temetőt alakítottak ki. Temetőkultuszuk hatással volt a falu jobbágyparasztjaira is. Parasztok sírjain Tinnyén az 1790-es évektől tűntek fel a mészkőből faragott, a nemesek sírjeleit utánzó klasszicista sírkövek. A következő században – s különösen az 1960–1970-es években – már a falusi lakosság szélesebb köre kezdte utánozni a hajdani nemesurak kriptaépítkezéseit (Kiss Á. 1979: 372–373).
Észak-Magyarországon a nemesi családok a temető „fő helyén” építették fel családi sírboltjaikat. Kisnemesek, armalisták is igyekeztek kőből faragott kereszttel, obeliszkkel megjelölni a családi sírhantokat, s azok már a 18–19. században kiemelkedtek 165a parasztok fából készült sírjeleinek látképéből. A kőbe vésett régi családnevek, a nemesi rangok és praedicatumok még a polgári korszakban is hosszú időn át táplálták az utódok „nemesi öntudatát”, emelték a család presztízsét a lokális közösségben (Szabó László 1989a: 282).

1649. ábra. Nemzetségek a temetőben. Karcag (Jász-Nagykun-Szolnok vm.)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me