NEMZETTUDAT

Full text search

NEMZETTUDAT
A kisnemesi népességben és utódaiban különösen erős volt a nemzethez tartozás tudata. Őseik a nemesi rendet azonosnak tekintették a nemzettel, amelyből az adózó és politikai jogokkal nem rendelkező parasztságot eleve kizárták. A nemzet fogalmának átértékelése 1848 után a „nemzetépítés” új, polgári korszakában vált valósággá, azonban a feudalizmus maradványait a kapitalista fejlődés évszázada alatt sem sikerült teljesen felszámolni. A nemesek nemcsak saját családi hagyományaikhoz ragaszkodtak, de a tágabb nemesi közösség, a falu, a megye és az ország történeti hagyományaihoz is közelebb álltak, s azt sokkal inkább magukénak tartották, mint a parasztok általában. Ennek számos megnyilvánulási formája ismeretes. 1835-ben még a megyei tisztújító gyűléseket vélték igazi nemzeti szokásnak: „A nemesi rendnek szép innepe a vármegyei tisztség választási (vagy újítási) napja; rendszerint minden harmadik évben. E körül a csalhatatlanul igazi nemzeti szokás az, hogy a választott új tisztet székébe ültetvén székestől együtt magasra felemelgetik, zajos éljen kiáltások között” (Edvi Illés P. 1929: 212).
Sok példát lehetne sorolni a nemzeti történelem és a helyi nemesi hagyomány összekapcsolódására. Az ún. történeti mondák leggazdagabb forrásai máig az egykori nemesség falvaiban buzognak. Szent László, IV. Béla és más nemzeti királyok személyéhez, a tatárjáráshoz, a huszita háborúkhoz, a török elleni harcokhoz kapcsolódóan sehol annyi szájhagyomány nem él, mint az említett településeken. Nem véletlen, hogy csupa kisnemesi falu (pl. Sajónémeti, Járdánháza) határában emeltek emlékkápolnát IV. Béla tiszteletére, aki a vesztes Muhi csatát követően a Bükk hegység falvain át menekült észak felé a tatárok elől (Paládi-Kovács A. 1982a: 153–155). Az urakat kapálásra küldő és a szegény népnek igazságot osztó Mátyás király, a jobbágyfelszabadítást szorgalmazó Kossuth emlékét viszont nem a nemesség, hanem a parasztság ápolta. Arra is akad példa, hogy a kisnemesek utódai Kossuth-ellenes 161hagyományt őriztek az 1970-es évekig (Kósa L. 1984b: 330; 1996a: 128). Alapos elemzés bizonyára tételesen elkülöníthetné a jobbágyság és a nemesség történeti mondáit, s jellemezhetné a történeti emlékezet eltéréseit.
A magyar köznemesség önzetlen hazafisága sokszor megnyilatkozott, a polgári korszakban leginkább a nemzeti kultúra intézményeinek pártolásában. Szívesen adakoztak iskolák, egyházak, múzeumok, emlékművek, szobrok állítására, a történelmi tradíciók ápolására. Főként a volt nemesi réteg igényeit elégítette ki a 19. században felvirágzó, a nemzeti történelem eseményeit, hőseit megörökítő festészet, szobrászat. A protestáns kisnemesség kezdte lakásait díszíteni Rákóczi és más nemzeti hősök alakját, arcképét ábrázoló képekkel, litográfiával.
Vállalták a magyar nemzeti identitást a különböző jogállású városokban polgárok vagy parasztok között élő nemesek is éppúgy, mint az idegen etnikumok között a vidéken, falvakban élők. Különösen erős volt a nemzethez tartozás érzése a szlovák, román, ruszin, német vidéki környezetben élő magyar nemesek között. Sok irodalmi példa bizonyítja, hogy olyan nemesek, akik a 19. században már erőlködve beszéltek magyarul, mert átvették környezetük nyelvét, erősen ragaszkodtak magyar identitásukhoz. (Hasonló példákat ismerünk a fehéroroszok között élő lengyel nemességtől Mazowsze falvaiból. Biernacka, M. 1966: 222.)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me