HÁZASODÁSI KAPCSOLATOK, RÉTEGENDOGÁMIA

Full text search

HÁZASODÁSI KAPCSOLATOK, RÉTEGENDOGÁMIA
A nemesség társadalmi elkülönülése mindennél jobban megnyilvánult házasságkötéseiben. Magyarországon – akárcsak Lengyelországban – egészen az 1940–1950-es évekig élt e réteg endogám hagyománya. Az egykori nemesség unokái rangon alulinak, őseik, társadalmi rétegük elárulásának tekintették a nem nemesek unokáival kötött házasságokat. Ez a merev elzárkózás gyakran vezetett közeli rokonok összeházasodásához, ami káros hatással járt az utódok testi és lelki egészségére (Biernacka, M. 1966: 219; Paládi-Kovács A. 1981a: 169). Rokonok házassága esetén köztudottan növekszik a testi és szellemi fogyatékos utódok száma. A Felföldön a nemesi endogámiának már-már extrém eseteivel, nemzetközi összehasonlításban is ritka izolátumaival lehet találkozni. Legismertebb közülük Ivád község (Heves m.) példája, ahol nemcsak az Ivády nemzetségen belül, hanem a nemzetség egyes ágain, ragadványnévvel megkülönböztetett hadain belül is endogám tendencia érvényesült (Ivád falu népessége egyetlen nemzetséghez tartozott, a lakosság túlnyomó többsége az Ivády családnevet viselte). Az Ivády Esküdt és az Ivády Páldeák had generációkon át egymás között házasodott. Az Ivády László ág esetében pedig a 19. század folyamán a házasságok 53%-a a hadon belül köttetett. Első unokatestvéreket házasítottak össze, hogy ezzel a birtok elaprózódását megakadályozzák (Nemeskéri J. 1965: 164, 173; Csizmadia A. 1979b: 39). Egyetlen nemzetségen belül ment végbe a vagyoni, a társadalmi differenciálódás is. A nemzetségből a többiek rovására kiemelkedő Ivády Hegyi had exogám gyakorlatot követett, s a közeli kuriális falvak módos kisnemeseivel törekedett házasságkötésre. Falun kívül kerestek házastársat a nemzetség korán elszegényedett, zsellérnívón élő ágai is; így a falu pásztorait, csőszeit adó Ivády Epro hadhoz tartozó családok és az iparos foglalkozást választó Ivády Antal had családjai. Kiszorulván a birtokos hadak közül, exogám házasodásra kényszerültek. Mindebből az következik, hogy a lokális és a rendi endogámia a kisnemesség középrétegeinél esett egybe. Legtöbb kuriális faluban a lokális endogámia a közepes vagyoni állású csoportokat jellemezte.
Általában véve a nemesek házasságkötéseinek térbeli hálója kiterjedtebb volt, mint a jobbágyoké. Érvényesült benne a köznemesi társadalom belső hierarchiája, a különböző eredetű csoportok évszázadok alatt rögzült viszonyrendszere. Például Gömör megyében a Vály-völgy nemzetségei – kikerülve a közbülső jobbágyfalvakat – a 20–30 km-re fekvő Hubóra, Naprágyra, s a még távolabbi Imolára, Szuhafőre, Sajóvelezdre házasodtak, de elkerülték a közeli Nemesradnótot. Utóbbi szigorú lokális és rétegendogámiában élt a jobbágyfalvak között. A két nemesi csoport magatartását az magyarázta, hogy előbbiek nemesi kiváltsága a középkorban gyökerezett, 158Radnót lakói viszont csak a 17. század közepén kapták az armálist (Ila B. 1944: 297–303, 416–419; 1946: 221–226, 246–250; Kósa L. 1984b: 334).
A 19. század első felében társadalmi elzárkózás, endogám hajlam figyelhető meg a városlakó nemesek házasodásaiban is. Debrecen, Kecskemét, Nagykőrös nemesei rendkívül ritkán házasodtak össze parasztpolgárokkal. Kisebb városokban már gyakrabban kötöttek „vegyes házasságokat”. A rétegendogámia íratlan szabályait azonban csak abban az esetben szegték meg, ha elég vagyonos volt a leánykérő jobbágy. Az ilyen férjnek az esküvő után könnyen lehetett armálist szerezni, s utódai már születésüktől nemesi jogállással bírtak (Rácz I. 1988: 152). Özvegy nemesasszonyok második vagy harmadik házassága esetében is tolerálták a jobbágyparaszt férjet. Szatmár megye 1809. évi nemesösszeírása csupán egy járásban regisztrált vegyes házasságokat, s azok az utóbbi kategóriába tartoztak. A nyíri járásban akkor 3,1%-ot tett ki a nemes nő és adózó férfi közötti házasságok részaránya. A megye másik három járásában és a városokban egyáltalán nem voltak ilyen házasságok (Kávássy S. 1985a:616–617).
Borsodban, Észak-Hevesben a kisnemesi magatartást az 1830–1840-es években a rétegendogámia jellemezte. Minél szűkebb volt egy-egy faluban a kisnemesség részaránya, annál gyakrabban házasodott más faluból. Mikófalván (Heves m.) ugyanakkor már jelentékeny a nemesek és az adózók összeházasodásának aránya (33%), ami a rétegendogámia felbomlására mutat (Orsi J. 1989: 449). Domaháza (Borsod m.) kuriális falu társadalmát a 18–19. század fordulóján a nemesi rétegendogámia és a lokális exogámia, azaz a házasságok széles térbeli hálója jellemezte. Azonban a 19. század első felében már ott is oldódott a rendi endogámia. Mind gyakoribb lett a tehetős jobbágygazdákkal kötött házasság, s ezzel párhuzamosan erősödött a lokális endogámiára való törekvés is (Szabó László 1989a: 254–255, 258–259). Tarnalelesz és Bükkszenterzsébet (Heves m.) nemes családjai a 19. században végig ragaszkodtak a lokális exogámia gyakorlatához, s még a 20. század elején is „szégyen volt a leányra, ha otthon maradt a falujában”. A tehetősebb nemesi ivadékok az északi országrészeken mindenütt a külső kapcsolatokat részesítették előnyben, és a távolabbi nemességgel keresték a rokonságot. Ott az egykori nemesi réteg származás szerinti endogám törekvése az 1930–1940-es évekig konzerválódott.
Magyarország nyugati részein a rendi elzárkózás megszűnése gyorsabban haladt, s korábban kezdődött. Nemesek és adózók vegyes házasságát igazolja a népnyelv a Dunántúl és a Kisalföld legnagyobb részén. Ott ágilis (ágyilis, árgyilus) a „félnemes” megnevezése. Olyan embert neveztek meg ezzel a szóval, aki maga nem volt nemes, de nemes leányt vett el és a felesége nemesi jogaival élt. Az ágilis szó latin eredetű, először 1796 körül tűnt fel az okiratokban (MTSz I. 1893: 13; TESz I. 1967: 104; Tárkány Szücs E. 1980: 74). Említést érdemel, hogy a Dunától keletre sem az archivális forrásokban, sem a népnyelvben nem bukkan fel ez a megnevezés. Úgy látszik, a Dunántúlon és a Kisalföldön korábban kezdődött el a nemesek és a parasztok összeházasodása. Ott a „vőség” intézménye és a „móringolás” is kialakultabbnak látszik, mint a Dunától keletre. A rendi endogámia oldódása – igazodva a polgárosodás területi fáziskülönbségeihez – nem azonos ütemben, nem egyidejűleg ment végbe. Az 1920–1930-as évekre azonban országszerte a vagyoni helyzet vált a párválasztásban meghatározóvá, s elhalványult a régi rendi különállás.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me