KÖZNEMESI KÚRIA – KISNEMESI „PARASZTHÁZ”

Full text search

150KÖZNEMESI KÚRIA – KISNEMESI „PARASZTHÁZ”
A kúria és a „parasztház”, amiben egyaránt élhettek nemesi jogállású családok, két igencsak eltérő életmódot, vagyoni és kulturális szintet jelképez. Utóbbi természetesen a jobbágyság nagy tömegeinek a hajléka volt elsősorban. Azonban az armalisták és az egytelkes nemesek háza, bútorzata alig különbözött valamiben a jobbágyok házától. Esetenként talán igénye sem volt a kisnemesnek arra, hogy kövesse a nemesi mintákat, s kúriában éljen. Általában azonban inkább az anyagi ereje hiányzott hozzá. Észak-Hevesben például 1848 előtt a kisnemesség túlnyomó többsége 2–3 helyiséges faházakban élt. A 19. század közepén épült nemesi lakóházaknak az utca felőli végén már megjelent egy-egy kőoszlop, de az udvar felőli hosszú oldalán épült nyitott folyosó (ámbitus) oszlopai mind fából voltak (Tarnalelesz, Mikófalva). Klasszicista jellegű, oszlopos folyosóval kiegészített lakóházakat a helyi parasztok nem építettek. Pedig a volt jobbágygazdáknak esetenként több földje volt, mint a kisnemeseknek. Náluk nem az anyagi erő hiányzott a nemesi minta követéséhez (Bakó F. 1978: 131–132). Idő kellett hozzá, hogy a jobbágyok ivadékai felnőjenek a magasabb társadalmi rétegeket megillető formákhoz, s igényük legyen a lakóházuk reprezentatív megjelenésére.
A köznemesek és a jobbágyok lakóházainak technikai színvonala Dél-Dunántúl falvaiban majdnem azonos szinten állt. A köznemesek fundusain álló házaknak a falazata a 18. században még főként sárból volt, talpgerendával, gerendavázzal, fonott vagy karós rögzítéssel. A kisnemesség lakóházait ugyanúgy náddal, zsúppal, szalmával fedték, mint a parasztokét (Knézy J. 1992: 154). Építőanyagok, szerkezet és forma tekintetében nem lehet alapvető különbséget kimutatni a Kisalföld armalista és jobbágynépességének épületei között a 19. század első felében. Mindkét réteg háza „négy derékból állt”, azaz szoba, konyha, kamra és istálló volt a közös fedél alatt. Jobbágyok és törpebirtokos nemesek gazdaságai között becsült értékkülönbségek a nemesi háztartás gazdagabb felszereltségéből adódtak (Dominkovits P. 1993: 286, 289).
1716-ban a Kolozs megyei Alsó-Szováthon szalmafedél alatt sövényből „font tapaszos ház” állt az egyik nemes házhelyén, s még 1857-ben sem volt négy lakrésznél több az ottani úri birtokosok házában (Bálint Z. 1943: 61–62). Hasonló helyzetről tanúskodnak az alföldi archivális források. Hódmezővásárhelyen (Csongrád m.) 1803-ban felvett becsűjegyzőkönyvek tételesen bizonyítják, hogy a kisnemes és a nemtelen gazdák portái nem különböztek egymástól. A lakóházak és a gazdasági épületek szerkezete, formai jellege, építőanyaga és pénzbeni értéke teljesen megegyezett (Rácz I. 1988: 145–146). Érthető, ha a népi építészet kutatói a 20. században az egykori kisnemesség, illetve a territoriális szabadságú csoportok, a székely, kun, jász, hajdú kiváltságos rendűek épületeit „parasztház”-nak tekintették (Viski K. 1941: 143). Igaz, hogy ezeken érvényesült leglátványosabban az úgynevezett kuriális építészet hatása.
A jobbágytelken élő armalista és kurialista nemesek épületállományát több vidéken is jellemezte a lóistálló és a kocsiszín. Ezek a 19. század első felében, ha nem is kizárólagosan, de elsősorban a nemesi porták tartozékai voltak például Győr megyében és Észak-Magyarország több kisnemesi vidékén (Dominkovits P. 1993: 292).

1513. térkép. Nemzetségek szerint felosztott temető. Rákosd (Hunyad vm.)
A kúria a tehetősebb, a bene possessionati réteghez tartozó családok nemesi lakóháza volt. Legrégibb építészeti emlékei az 1600-as évekből maradtak fenn. Ezek már többszöri átépítés, bővítés nyomait mutatják. Azonban a Pest-Pilis-Solt, Nógrád és Zala megyei kutatásokból kitűnik, hogy a 18–19. században sem szabad a tehetős birtokos, középbirtokos nemesség képviselőit automatikusan kúriák tulajdonosainak tartanunk. Ezt erősítik meg a Sopron és Győr megye köznemesi lakóházait vizsgáló újabb forrásfeltárások is (Dominkovits P. 1993: 292; 1994: 40–48). A 19. században a magyar köznemesség kúriáit általában földszintes, 4–6–8 szobás épületeknek írták le. Nógrádban a kúriák méretét tekintve három csoport különíthető el. Többségük 152hossza 15–20 méter között van, a középméretűek hossza 20–30 méter, s a nagy kúriákhoz a 40 méternél hosszabb épületek tartoznak (Praznovszky M. 1981: 133). A kúriát nem vette körül hatalmas park, mint a főnemesek vidéki kastélyait. Azonban a falu házaitól mégis elkülönült nagyobb telkével, kertjével, kerítéseivel. Rendszerint 4–5 holdas beltelekre épült, s a majorságtól gyümölcsös, virágos és konyhakert választotta el. A kúria épülete alaprajzában is eltért a parasztokétól. Már a 17. században gyakori volt a kúriák kétmenetes, kéttraktusos alaprajzi szerkezete. Ezzel szemben a parasztház 2–3 helyiségből állt csupán, s azok az utca vonalára merőleges tengely mentén helyezkedtek el, s többnyire egymásba nyíltak. A 18–19. században a köznemesi kúriaépítészet sajátja volt több vidéken az L alakú alaprajzi szerkezet is (Nyárády M. 1935: 49; Kiss L. 1961b: 599–603; Kiss Á. 1979: 377; Cseri M. 1989: 278–279).
Anyagát, technikai színvonalát tekintve a kúria a 18. századi barokk szellemiség hatása alatt, az első nagy kúriaépítési hullám idején szakadt el a parasztháztól. Különösen az ország nyugati felében terjedt a kő, a tégla és a tetőcserép használata, s ott jelentek meg előbb a barokk, majd a klasszicista formák. Például Szentgálon (Veszprém m.) a 18. században szilárd falazattal, azaz kőből vagy téglából épültek a bolthajtásos mennyezetet is alkalmazó nemesi házak (nemzetes ház). Dunántúli kúriákon a bolthajtásos mennyezet a 18. század elején terjedt el (Vajkai A. 1959b: 186–187, 189; Dominkovits P. 1994: 40). A reneszánsz, barokk vagy klasszicista stílusjegyeket őrző kúriák homlokzata, a kőoszlopok sorát igénylő nyitott folyosója kifejezte a köznemesség vagyonosságát, pompakedvelését s igényét társadalmi státusának kifejezésére. E köznemesi kúriaépítészet utolsó nagy hulláma a 19. század első felében országszerte hódított. Fő jellemzője akkor már a dór oszlopsor és a vakolatdíszes házhomlokzat volt. A kisnemesi kurialista építészet a 19. század derekán sokat veszített újító lendületéből. Az építőanyagok modernizálódásában, a gazdasági épületek méretezésében és korszerűsítésében azonban még mindig példát adott (Cseri M. 1989: 275–282).
Az úgynevezett kuriális hatás a népi építészetben leginkább a parasztházak homlokzatának tagolásában, díszítésében és oszlopos tornácainak formájában nyilvánult meg. Azonban legalább 20–25 esztendős intervallum érzékelhető a kúriaépítészet lezárulása és a tehetős parasztok azt utánzó házépítési hulláma között (1848–1870). Pest megyében például a népi építésmód nem mindig a helyi mintákat követte, hanem a távolabb álló kúriákét (Kiss Á. 1979: 375). Fáziseltolódás – a gazdasági konjuktúrák függvényében – tájanként eltérő periódusokban jelentkezett. Gömör megyében a folyóvölgyek úrbéres parasztsága már az 1860–1870-es évektől épített tekintélyes méretű, hosszú folyosós házakat, hivalkodó vakolatdíszes homlokzatokkal. Megtehette, mert a gabonakonjunktúrán gyorsan meggazdagodott (pl. Rimaszécs, Velkenye, Sajópüspöki parasztsága). A közeli karsztos dombvidéken azonban a volt nemesek utódai is csak a 20. század elején kezdtek nagyobb, 4–5–6 osztatú lakóházakat építeni, amelyekhez oldalt nyitott, oszlopos folyosó (ámbitus) is tartozott. Ott a gabonakonjunktúra nem hatott, inkább erdőgazdaságból, marhatartásból éltek. A dombvidéken (pl. Szuhafő) a parasztok házai még a századfordulón sem követték a síkvidéki építkezés példáit. Még az 1940–1950-es évek parasztháza is a tradicionális formát őrizte, és ott ebben az időben még mindig csak három helyiségből állt. Ezek a 153sárfalazatú, szalmatetős házak olyanok voltak, mint a helybeli kisnemesek lakóházai 100–150 évvel korábban (Komoróczy M. é. n.: 165–166; Lajos Á. 1979: 25–26; Paládi-Kovács A. 1981a: 167).

4. térkép. Nemzetségek telkei a belterületen. Bélapátfalva (Borsod vm.), 1806
1 = Bársony család, 2 = Barta család, 3 = Berecz család, 4 = Csohány család, 5 = Hegyi család
A „kuriális hatás” a népi építészetben ott érvényesült, ahol a gazdasági fellendülés, a búza- vagy gyapjúkonjunktúra, valamilyen kertkultúra, élőállat-kereskedelem, 154borkivitel vagy ipari tevékenység bontakozott ki. Sok elzárt és gazdaságilag elmaradott vidéken a 20. század elejéig őrizték a tradicionális formákat, s megmaradt a hajdani nemesek és jobbágyok utódai között a távolság, a gazdasági és a kulturális szintkülönbség.

7. ábra. Nemes Harangi György házának tervrajza 1820-ban. Debrecen (Bihar vm.)
A birtokos köznemes falusi kúriája az udvari oldalon tornácot, verandát, boltíves konyhát, kamrát, kisebb szobát; közepén tágas terem nagyságú fogadószobát (egyben ebédlőt); a homlokzati oldalán pedig néhány hálószobát, vendégszobát foglalt magában. Külön szoba volt benne a háziasszonynak és a gyerekeknek. A 17–18. századi kúriák tartozéka volt már a mázas cserépkályha (Kiss Á. 1979; Knézy J. 1992: 154). Nemesek és parasztok életmódját elsődlegesen megkülönböztette, hogy utóbbiak családonként egy-egy szobában zsúfolódtak össze még akkor is, amikor a kúriák lakói már tágasabban éltek. Tolna megyei kúriákon a 19. század első felében itt-ott megjelentek az ún. fürdőházak is (Glósz J. 1991: 121).
Birtokos köznemesek társadalmi státusukat a bútorzat és a lakás tárgykészlete által is hangsúlyozták. Dél-Dunántúlon a 18. század közepén a födeles ágy, a pohárszék, a kerekített asztallap, a fiókos asztal jellegzetesen köznemesi bútor volt. A magyar köznemességnél a 18. század elejétől meghonosodó kihúzós fiókos asztal a 155parasztok otthonában jóval később jelent meg. Szilágysági földmívesek házaiba csak 1910–1915 táján került be. Köznemesek vagyonleltárai a 18. században a szúnyoghálós, födeles ágyak, a több darabból álló, nagyméretű ebédlőasztalok mellett említenek szekretereket, pohárszéket, bőr huzatú kanapékat, bőrrel bevont székeket is (Kós K. 1974: 47; Rácz I. 1988: 149; Knézy J. 1992: 155). Sarokpad, fiókos sublót, menyasszonyi festett láda, támlás- és karosszékek egészítették ki a kúriák bútorzatát.
A nemesi tárgykészlet sok más csoportja szolgálta még a státus reprezentációját. Főnemesi és városi, polgári mintákat követve jelentek meg a kúriákban a fali függöny, az „utazó kupfer”, a zsebóra, a falióra, a kisebb-nagyobb tükrök és a dísztárgyak csoportjai. Említhető még a tálaló- és díszedények, a díszes abroszok, ágyterítők, párnák használata is. Például egy somogyi köznemes vagyonleltárába 1774-ben 24 bőrszéket, 8 tükröt, egy zöldposztós kanapét, több bőrvánkost, egy ostáblát és egy „asztalra való ütőórát” is felvettek (Vajkai A. 1959b: 206; Maksay F. 1973: 27; Knézy J. 1992: 155).
Az előbb említett tárgykészlet a köznemességnél is csupán a 18. században terjedt el. Több kortárs szerző – így az erdélyi Apor Péter és Ujfalvy Sándor – tanúsítja, hogy a török kiűzését követően ismét jobban érvényesült a nyugat-európai hatás, s az ország keleti peremén is érvényesülni tudott az osztrák–német közvetítéssel érkező új „módi”, a divat. A század barokk szellemisége nemcsak az egyházi építészetben, az arisztokrácia palotáiban, de a köznemesség kúriáiban is átformálta az életvitelt és a tárgyi környezetet. Itt kell említeni, hogy a 16–17. században még az úri szobákban is többnyire csak „nagy paraszt kerek székek” álltak. Abban a korban a paraszt jelzővel illették az egyszerű művű, dísztelen ruhát, bútort, edényt, fegyvert stb. (TESz III. 1976: 102; Knézy J. 1992: 154). Az úri és a paraszti anyagi kultúra elválása a 18. században hangsúlyosabbá vált, mint korábban.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me