A NŐ HELYZETE A PÁSZTORTÁRSADALOMBAN

Full text search

A NŐ HELYZETE A PÁSZTORTÁRSADALOMBAN
A magyarságnál a pásztorkodás jellegzetesen férfimunka, s a külső, távoli legelőkön asszonynép ritkán mutatkozott. Ezt azért kell kiemelni, mert az Alpok és Skandinávia havasi legelőin a tehénpásztorok többnyire leányok, a nomád közösségek pedig asszonyostul, gyerekestül követik a nyájak legelőváltását (Wildhaber, R. 1966; Földes L. 1982). A régi idők magyar rideg pásztorai általában nőtlenek voltak, s egész életüket a településektől távoli legelőkön, pásztorszállásokon élték le. Rideg szavunk ’nőtlen, nem házas’ jelentése a 16. század óta adatolható, s minden bizonnyal egy hasonló értelmű német szó átvétele. A rideg pásztorok, a betyárok szerelmi élete a pusztai csárdákhoz kapcsolódott, részint a falusi társadalom peremén élő prostituáltakhoz. Kiskunsági jegyzőkönyvek főként pásztorokkal kapcsolatban szólnak egyszer-egyszer a nemi élet közösségi normáinak deviáns megszegéséről (homoszexualitás, szodómia).
Györffy István 1934-ben saját terepismerete nyomán írta a külső legelők pásztoréletéről: „Az alföldi pásztortanyán asszonynak nincs helye, legfeljebb a fejős juhász 132viszi ki újabban nyaratszaka a feleségét a fejés idejére. A férfiaknak és a nőknek ez a szigorú különélése a magyarságnál ősi hagyomány, amely […] egyebek közt még ma is abban csillan vissza, hogy az asszony a családdal a lakóházban külön él a háztól távolabb eső ólban tanyázó férfiaktól.

1314. ábra. 1910-ben épült hosszú cselédház részlete. Tarhos-puszta (Békés vm.)
A legelőn rideg sorban élő pásztor tehát bizonyos asszonyi teendőket, amilyen a fejés, a főzés, a tanya rendben tartása, maga végez. Ezek a feladatok a legfiatalabb bojtárra, a lakos-ra hárulnak. Ő veszi át s viszi ki a szállás-ra, meghatározott időközben, a jószágtulajdonosoktól a pásztorok ellátására szükséges, előre kialkudott, természetben nyújtott élelmiszereket is” (Györffy I. é. n.: 87).

5. ábra. Két család által lakott szoba berendezése a cselédházban. Tarhos-puszta (Békés vm.)
1. ágy; 2. toli; 3. vacok; 4. rengő; 5. kanapé; 6. sublót; 7. asztal; 8. szék; 9. tűzhely; 10. kucik; 11. kemence; 12. torka; 13. padka; 14. sut
Egyedül a juhászatban fordult elő, hogy a fejés és sajtolás időszakára a számadó juhász maga mellé vette a feleségét. A juhfejés akkor is a férfiak dolga maradt, az asszony csak a tej beoltását, feldolgozását végezhette. Előfordult ilyen eset a Kiskunságban és a Hortobágy egyes legelőin már a 19. század végén is. Ecsedi István írja 1914-ben, hogy „a nagyiváni és madarasi legelőkön már régtől fogva kicsiny, primitív sárkunyhókat építenek, melyben lakik a juhász családja, az asszonyníp, aki a tejjel bánik, ebben vannak a tejfeldolgozáshoz szükséges eszközök s a készített tejtermékek, esetleg bőrök is” (Ecsedi I. 1914: 115).
A Székelyföldön, s más erdélyi magyar tájakon a pásztorkodás szintén jellegzetesen férfifoglalkozás. Nők legfeljebb a tejtermékek készítését végzik, de azt is otthon 133a faluban. A legeltetés ideje alatt egyszer-kétszer látogatnak fel az esztenára. A pásztorcsaládok nőtagjai nyáron is a faluban maradnak. Házi munkák végzése mellett esetleg napszámba is eljárnak mezei munkára (Szebeni G. 1962: 62).
Több hazai tájon elterjedt szokás szerint a pásztorfeleségek hetente egyszer, esetleg sűrűbben is főtt ételt vittek ki a legelőre férjüknek és bojtárjainak. A Bodrogközben a gulyásoknak hetente, a Taszár környéki (Somogy m.) kanászoknak naponta vittek főtt ételt az asszonyaik (Bodó S. 1992: 176; Takáts Gy. 1986: 25). Az ebédvivés gyakorisága a legelő távolságától is függött.
A pásztorfeleségek külön csoportot alkottak a falvak nőtársadalmában, annak is a peremén. Ezen a csoporton belül barátkoztak, szomszédoltak, segítették egymást. Általában a falu szélén épült pásztorházakban, egymás szomszédságában éltek. Uradalmi pusztákon is különálló lakóközösségeket alkottak, közös konyhákon főztek. A pásztorok asszonyai, leányai a templomban is külön, a hátsó padsorokban ültek. Együtt mentek piacra, vásárba, búcsúba, de summásnak, városi cselédnek nem jártak el.
A pásztorság és a parasztság egymástól eltérő szokásrendet tartott a társadalmi illem tekintetében. Pásztorasszony kötelessége volt a szíveslátás, ha koma, azaz pásztor látogatta meg a családot. A pásztor, minthogy olykor hosszabb időre hagyta magára asszonyát, fokozott mértékben volt kényes annak hűségére. Nem vette jó néven, ha a faluban maradt juhásznénak, gulyásnénak „szeretője” akadt (Luby M. 1942: 76–77; Gunda B. 1974: 238).
Pásztorcsaládok tovább őrizték a családi viszonyok patriarchális jellegét, mint a parasztok: az asszony nem étkezett együtt a férfiakkal, az utcán nem a férje mellett, hanem mögötte ment, nem ült mellé a szekérre, taligára stb. A pásztorok asszonyai kevesebb fizikai munkát végeztek, mint a szegényparasztok földeken dolgozó feleségei. Mezőgazdasági munkában csak alkalomszerűen vettek részt (például segítettek a szüreten, a kukorica és a burgonya betakarításában). Feladatuk volt a konvenció, a pásztorbér begyűjtése a gazdáktól, családjuk élelmezése, s 6–8 gyermekük ellátása, gondozása.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me