PÁSZTORNEMZETSÉGEK, HÁZASODÁSI KAPCSOLATOK

Full text search

129PÁSZTORNEMZETSÉGEK, HÁZASODÁSI KAPCSOLATOK
A pásztori foglalkozás apáról fiúra szállt, ennélfogva egyes családok minden felmenője, amíg csak az emlékezet elért, pásztor volt. Ezeket a nevezetes pásztordinasztiákat – családi, rokoni kapcsolataik révén is – fél megyényi területen ismerték. Köztük az összetartás szokatlanul erős volt. Példa rá egy 20. század elején publikált megállapítás: „A gömöri törzsökös juhászcsaládok olyan összetartozó nemzetséget alkotnak, hogy maguk közé más megyebelit még bojtárnak sem fogadnak fel” (vö. Paládi-Kovács A. 1965: 152). Valójában nem egy, hanem számos olyan gömöri juhásznemzetségről van szó, melynek ősei a 16–17. században vlach jogon éltek, dézsmát nem adtak, csupán juhötveneddel tartoztak földesuraiknak. A Gömör megyei vlachok között olyan pásztorcsaládok nevét örökítették meg a 16–17. századi összeírások, mint a Farkas, Sándor, Varga, Gencsy, Gyenes, Imre, Lőrinc stb. (Kniezsa I. 1934: 65; Paládi-Kovács A. 1977a: 392).
A pásztorok sokat emlegetett összetartása a társadalmi élet számos területén megmutatkozott. Mindenekelőtt a családi, rokoni kapcsolatokban. Egymás között házasodtak, másfajta pásztor- vagy parasztleány nem vagy csak igen elvétve került be a felföldi juhászcsaládba. A falusi leány, legyen akár a csordás vagy a kondás leánya, nem érezte magát jól a juhásztanyán, félt, s visszavágyott a faluba. Nem értett a juhtej feldolgozásához, a sajtkészítéshez, „nem volt olyan életrevaló”, mint a juhász leánya. „A pásztoréletre születni kell” – tartották a régiek.
Foglalkozási endogámia erősítette a pásztorok társadalmi különállását országszerte, így a Bodrogközben is. Terebélyes pásztornemzetségek sok generáción át folytatták apáik „mesterségét”. Nevezetes bodrogközi pásztordinasztiát képviseltek a Szegediek, Kácsándiak, Balabások, Zutiak, Csorbák, Stefánok (Bodó S. 1992: 171, 176). A bodrogközi gulyások 6–8 éves fiai már apáik rívó bojtárjai voltak, s a mesterségbe kicsi koruktól fogva „belenevelődtek”. Nagyobb korukban más gulyás keze alá kerültek, apjuk pedig kisebb testvérüket vette maga mellé. A pásztorcsaládból származó bojtárban a gazdák és a pásztorok is jobban megbíztak, mint a „jöttment”-ben vagy a parasztgyerekben. Hamarább befogadták őket maguk közé.
A pásztoroknak országszerte nagy családjuk, sok gyermekük volt. Nem féltek a föld, a vagyon elaprózódásától, hiszen legtöbbjük vagyontalan volt, a bojtárgyerek pedig 10–12 éves korától dolgozó, kereső tagja lett a családnak. Szaporaságukat egykéző tájakon is megtartották (Baranya, Tolna).
Magyarország jellegzetes állattartó tájain a törzsökös pásztorcsaládok leszármazása, szétágazása több évszázadon át követhető. Kunmadaras (Jász-Nagykun-Szolnok vm.) régi pásztornemzetségei közé tartozik a Jenei család. Egyik ősüket már 1781-ben is a helyi nyájjuhászok között említik. Máig élő pásztornemzetség Kunmadarason az Eszenyi család is. 1795-ben már három felnőtt férfi képviselte őket. Régi, a 18–19. század fordulóján is a nagykun városban élő pásztornemzetség még a Bodzás, Karádi, Tarjányi, Tóth, Kerekes, Pap, Csatári, Medgyasszai, Kalmár, Tolvaj, Kun, Szarka, hogy csak a legnépesebbek közül említsünk néhányat (Fazekas M. 1979: 30–31). Hasonlóan régi, a matriculákban (születési anyakönyvekben) a 18. század eleje, dereka óta szereplő magyar pásztornemzetségek élnek Tiszacsegén (Papp J. 1971: 215–216), s a Hortobágy, a Közép-Tisza vidékének sok más községében is.
130Tiszacsegén a pásztor többnyire pásztorcsaládba házasodott, sőt még arra is vigyáztak, hogy a gulyás a gulyáshoz, a juhász a juhászhoz adja a leányát. Egymás között házasodtak a bakonyi pásztorok, meg a somogyi kanászok is. Parasztlányt a kanász nem vett feleségül, legfeljebb másféle pásztornak vagy béresnek a lányát. Ha kivételesen mégis előfordult, hogy a kanász pógárlányt vett el, földet akkor sem fogadott el hozományba. Hiába unszolta az apósa, neki csak pénz kellett, meg a pásztorélet. Lenézték a földtúrást és a vagyongyűjtést (Vajkai A. 1959: 47; Takáts Gy. 1986: 34, 58).
Másrészről a parasztok, a földművelő gazdák is ellenezték a pásztorokkal való rokonosodást. Szatmár megyében, Kisar, Nagyar környékén az 1930-as években a gazdák már nem tettek különbséget a pásztor és az uradalmi cselédek között. Lenézték a pásztort, holott egy feles juhász a maga 200–300 juhával földet, vagyont is könnyen szerezhetett magának. Parasztok és pásztorok kölcsönösen lenézték egymást, s időben útját állták gyermekeik esetleges közeledésének (Luby M. 1942: 62–63). Észak-Heves tájain izgága, „betyáros” embereknek tartották a juhászokat, ezért a szegényparaszt sem szívesen engedte a lányát juhászhoz, mint azt a Hevesaranyoson lejegyzett népdal tanúsítja (Paládi-Kovács A. 1965: 155):
Lányom, lányom, lányomnak sem mondalak,
Ha én téged a juhásznak od’adlak,
Mit bánom én édesanyám, tagadj meg,
De a szívem a juhászért hasad meg.
A pásztorok foglalkozási endogámiája egyben azzal járt, hogy tágabb földrajzi körzetből történt a párválasztásuk. Nem a faluhoz, hanem a tájhoz kötődtek, amelyben éltek, s amelyet munkavállalói, rokoni kapcsolataik révén a parasztoknál sokkal jobban ismertek.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me