A PÁSZTOROK MIGRÁCIÓJA ÉS NEMZETISÉGE

Full text search

120A PÁSZTOROK MIGRÁCIÓJA ÉS NEMZETISÉGE
A török hódoltság idején, majd a 18. századi nagy belső vándorlásban a pásztorság számarányát meghaladó mértékben vett részt. Valójában a társadalom legmozgékonyabb, helyét folyton változtató eleme volt. A nagy népmozgásban még az Alföldre is szép számmal kerültek le pásztornak mindegyik nemzetiségből. A Duna–Tisza között főként szerbek, a Tiszántúlon román pásztorok nyertek alkalmazást a 16–17. században. Az alföldi pásztorság gerincét kétségkívül magyarok alkották, mint azt a városi jegyzőkönyvekben fennmaradt nevek is megerősítik. Szabó Kálmán alapos adatgyűjtése bizonyítja, hogy Takáts Sándor és Madarassy László kicsit eltúlozta a nemzetiségek jelentőségét az alföldi pásztorvilág formálásában. Állatfajták szerint változó arányban voltak nemzetiségi pásztorok az alföldi legelőkön, többen a juhászatban, kevesebben a ménesek mellett. Sehol sem érték el azonban a 20%-os részarányt (Takáts S. 1915: 263; Madarassy L. 1912: 16–17; Szabó K 1974: 95–96).
Tény, hogy a 16–17. században Dél-Magyarországon, a Kiskunság déli szélén szerbek pásztorkodtak, akik főként vágómarhát neveltek. Belőlük néhányan Kecskemétre is elszármaztak. A 18. század derekán Halason, Hódmezővásárhelyen s másutt is szívesen alkalmaztak román juhászokat, akik kevesebb bérért is elszegődtek, mint a magyarok. E században már az egész Kiskunságban előfordultak szlovák nevű juhászok is (Tálasi I. 1936: 19; Paládi-Kovács A. 1993b: 63).
A pásztorok gyakori költözködését, nehezen ellenőrizhetőségét, a tömérdek ló- és marhalopást látva a hatóságok erőnek erejével regulázták, fegyelmezték őket. Ezzel indokolták az 1796. évi pásztorösszeírást is. Szabolcs megye összeírásából az derül ki, hogy a faluból naponta kijáró nyájak pásztorai helybeliek voltak, de a „szilaj nyájak” pásztorai 60–100 km-es körzetből verbuválódtak. Utóbbiak közül a Felföldet 26, Erdélyt 35, a mai Kárpátalját 9 pásztor vallotta szülőföldjének. A kondások, juhászok, sőrepásztorok között tehát akadtak más országrészből elszármazott emberek is. Különösen a bánsági és a tiszántúli pusztákat marhahizlalás céljából bérlő örmény sőrések pásztorai között volt sok Erdélyből jött ember. Ezek túlnyomó többsége román nemzetiségű lehetett (Balogh I. 1959b: 305–306; Bencsik J. 1977a: 472). A pusztabérlők alkalmazottainak zöme visszatért Erdélybe, végleg megtelepedni csak a falusi, mezővárosi közösségek pásztorai tudtak.
A nemzetiségi eredetű pásztorok számarányát pontosan meghatározni még az összeírások nyomán sem lehetett. Azok zöme magyar neveket tartalmaz. Debrecen pásztorai például a 18. század elején mind magyarok voltak. Egy 1783-ban készült hatósági összeírás 82 debreceni pásztor nevét őrizte meg. Egy kivételével akkor is mind magyar nevet viselt, és 49 pásztor vallotta magát debreceni születésűnek. További 20 a Hajdúság, a Nagykunság és a borsodi Tisza-mellék településeiről származott el, s csak 10–12 érkezett távolabbról (Balogh I. 1943: 107).
A rendelkezésre álló adatokból az derül ki, hogy a 18–19. századi pásztormigráció főként észak–déli és kelet–nyugati irányú volt. Nagyon sok felföldi magyar pásztor települt át ezekben a századokban az Alföldre. Különösen a Mátra és a Bükk mögötti palóc tájakról, de Gömör, Abaúj, Zemplén, Ung, Bereg falvaiból is (Paládi-Kovács A. 1965: 154; 1977a: 393, 409). Falusi konvenciós pásztornak, feles juhásznak szegődtek leginkább, s az uradalmak is szívesen fogadták be őket. Az egri érsekség 121Közép-Tisza vidéki uradalmaiban, falvaiban (Polgár, Egyek, Nagyiván) főként felföldi pásztorokat alkalmaztak (Papp J. 1971: 215–216). Ez a migráció vezetett oda, hogy Nógrádban vagy a Bodrogköz északi részén a 18–19. században szlovák és ruszin nevet viselő pásztorok tűntek fel, s olvadtak be egy-két nemzedék alatt a vidék magyar pásztornépébe (Bodó S. 1992: 171–173; Zólyomi J. 1985: 242–243). Az észak–déli irányú pásztormigráció a 19–20. században is folytatódott, mert a legelőterület szűkülése miatt a nyájak, pásztorok száma csökkent, s az Alföldön még mindig több legeltetési lehetőség kínálkozott, mint a szűk határú felföldi falvakban.
A 18–19. század fordulóján a merinó juhval és más nyugati fajtákkal jelentek meg az Alföldön és a Felföld déli részén a cseh, morva, német származású birkások. Részint a Dunántúlról húzódtak kelet felé. Így került Kiskunhalasra a Babenyecz, Pecznyik, Racsmán, Tallér, Krammer, Pajor, Smolcz stb. család. Cseh modorra épült juhaklok, téglából, bolthajtással épült birkás házak jelentek meg a 19. század első felében Észak-Heves uradalmaiban is, a nyugat felől érkező pásztorok igényei szerint (Tálasi I. 1936: 18–19; Paládi-Kovács A. 1965: 79–80).
Erdély pásztornépének nemzetiségi összetétele a középkor vége óta erősen átalakult. Szászföldön és a vármegyék területén városok, uradalmak, majd falusi közösségek is mind több román pásztort alkalmaztak. Székelyföld kivételével az erdélyi magyarság csaknem mindenütt román juhászokat fogadott a 19–20. században. Ennek következtében a pásztori foglalkozások, munkakörök neveit is átvette a románból (bács, csobán, pakulár, monyator, murgár, eszterungár stb.). Székelyföldön leginkább megmaradt a magyar pásztorréteg és terminológia, noha a székely lakosság is szívesen hívott maga közé román juhpásztorokat Erdélyből és Moldvából. A 18–19. századi pásztorszerződések a lovak, ökrök, tehenek és sertések mellett szinte kizárólag magyarokat, gyakran helybeli obsitos katonákat említenek, de a bácsok vagy gyűjtők között előfordulnak román nevek is (Imreh I. 1973: 186–205).
Az utóbbi 200–300 évben kialakult gyimesi csángó népcsoportból a 20. században sok pásztor szivárgott vissza a Székelyföldre. Az 1960-as évek elején már körülbelül 2000 főre tették a székely falvak határában élő, ott pásztorkodó gyimesi csángók számát (Gunda B. 1941: 313–320; Szebeni G. 1962: 62–63). Eleinte székely esztenaközösségek nyájait őrizték, majd önállósították magukat. Tanulságos, hogy a pásztorok magyarországi elnevezései (például gulyás, csikós, számadó, bojtár stb.) Erdélyben nem honosak, nem terjedtek el. Székelyföld nyájszervezéssel, pásztorlással kapcsolatos terminológiája Erdélyben is karakteres. A nyájakat ott többnyire seregnek nevezik, a juhtejet feldolgozó juhászt majornak stb.
A pásztorrend helyzetének, bérezésének romlásával, presztízsének hanyatlásával párhuzamosan fogyatkozott Magyarországon a valódi, „virtigli” pásztorok száma a 19–20. század fordulója óta. Különösen a pásztorbért sajnáló falusi közösségek elégedtek meg képzetlen, felkészületlen nyájőrzőkkel a csordák és a disznónyájak mellett. Ezek között az 1880–1990-es évektől tünedeztek fel cigány származású pásztorok. Az 1930-as években már az ország számos vidékén alkalmaztak cigány pásztorokat (Luby M. 1942: 59), de számukat megállapítani lehetetlen. Uradalmakban, ménesek és juhnyájak mellett nem szolgáltak cigány pásztorok. Inkább csak disznónyájak, naponta kijáró marhacsordák pásztorai lehettek az 1950–1960-as években is.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me