A „PÁSZTORREND”

Full text search

117A „PÁSZTORREND”
„Magyar ember pásztornak s marhatenyésztőnek született. Nincs nemzet a világon, mely marhája iránt oly gondot és szeretetet tanúsítana, mint ő […] ha Magyarország német tájain bukkan is az ember egy-egy gulyára, bizonyos lehet a felől, hogy legalább a gulyás tősgyökeres magyar. A német, szerb és tót nem képes oly szeretetet érezni barma iránt, mint a magyar, még kevésbé oly szeretettel bánni vele” (Ditz H. 1869: 222). Ezek a sorok a bajor szerző könyvének német eredetijében is olvashatók, s csak megerősítették a magyar pásztorokról már jóval előbb, a 17–18. században kiformálódó nyugati vélekedést. Angol és német utazók, majd Lenau, Csaplovics és más 19. századi szerzők műveiben Magyarország a puszta, csárda, csikós, gulyás, betyár hazájaként jelenik meg, s ez az országkép máig sem foszlott szét teljesen. A romantika százada erősen felnagyította a magyar pásztorok jelentőségét. Ha a „rendi társadalom” eredeti jelentésére gondolunk, jogosulatlannak érezzük, hogy a néprajzi szakirodalom „pásztorrend”-nek nevezi ezt a hagyományőrző réteget. Azt azonban jól kifejezi, hogy a pásztorok a magyar társadalomnak olyan jellegzetes elemét alkotják, amely több, mint foglalkozási csoport. Szociális, kulturális, mentális tekintetben is karakteresen elkülönülő, saját arculatú részét képezték a régi magyar társadalomnak.
Pásztor foglalkozású szolgák és szabadok már a 10. századot megelőzően is nagy számban éltek a magyar társadalomban, s a 10–11. században feltehetőleg ők alkották a legnépesebb foglalkozási réteget. A szabad pásztorkatona réteg feudalizálása hosszan elhúzódó folyamat volt. Középkori pásztornépek, pásztortársadalmak (például besenyők, kunok, székelyek, vlachok) beillesztése a feudális társadalmi rendbe még inkább elnyújtotta ezt a folyamatot. Bizonyos adónemek, szolgáltatások tekintetében egészen a 17. század végéig kitolta végleges beilleszkedésüket. A kunok és székelyek betagolódása jórészt megtörtént a 14. század végéig, amikor a „vlach jogon” történő telepítések az Északi- és Északkeleti-Felföldön, illetve Erdélyben még javában tartottak. Olyan vlach adónemek, mint a sztronga és a tretina, csupán a 17. század végén enyésztek el (Paládi-Kovács A. 1993a: 121–131, 159–164, 205–216). A Kárpátok magashegyi övezetében a 19. század végéig léteztek „pásztorfalvak”, melyeknek létalapját döntően állatállományuk és pásztori foglalkozásuk jelentette. E falvak lakosai csaknem kivétel nélkül pásztorok voltak. 16–17. századi urbáriumok a 118Közép-Tisza vidékén is számos faluban találtak olyan gazdaságokat, amelyek csupán báránydézsmát adtak, vetéseik nem voltak. E gazdaságokra emlékeztetnek az úgynevezett magatarti juhászok, akik Szabolcs, Szatmár és Bihar falvaiban, s itt-ott az ország más részein, az 1960-as évekig léteztek.
A pásztorok nagy tömege azonban már a középkorban is szolga volt. Ennek a rétegnek a számbeli növekedését mutatják a (fejedelmi) királyi szolgálónépek között szaporodó kanászközségek, a disznóóvók és a lovászok falvai. Egyházi és világi nagybirtokon részben szolgák, részben bérmunkások végezték a nyájak őrzését, legeltetését. Fizetett pásztorokat uradalmi majorok és városi polgárok egyaránt alkalmaztak már a 15. században is, s megnövekedett a pusztai (mezővárosi) állattartás szegődményes pásztorrétege. Debreceni, szegedi, kecskeméti tőzsérek és göbölyös gazdák temérdek marháját botos legények, hajtók (hajdúk) őrizték és terelgették a nyugati városok felé vezető országutakon (Paládi-Kovács A. 1993a: 125). Ez a réteg a 16–17. században, a magyar marhakivitel virágkorában igen népes lehetett.
Pásztor szavunk a 12. századtól adatolható, de lovász, kanász, juhász, csordás szavunk is megjelent már a középkorban. A 15. században feltűnt a bács és a csobán. Mindkettő az erdélyi magyar nyelv román eredetű kölcsönszava. A foglalkozási terminológia alaprétege tehát már a középkorban kialakult.
A „pásztorrend” a 18–19. századi Magyarországon a „zsellérség” igen sokszínű, önmagában is tagolt, az ország társadalmának egészében – az agrártársadalomban pedig különösen – fontos helyet betöltő része volt. Más szóval az újkor századaiban a szegényparasztság egyik rétege. Történetírásunk vajmi keveset tudott kezdeni vele, mert a társadalom tagozódását, a jobbágyrendszer létformáit a feudalizmus kései századaiban is csupán a földhöz, a feudális szolgáltatásokhoz való viszonyrendszerében ragadhatta meg. A pásztor pedig a forrásokban annyira beleolvadt a „zsellér” túlságosan tág – csupán a „házas”-t, „házatlan”-t, esetleg „majorsági”-t megkülönböztető – kategóriájába, hogy csak igen ritkán jelent meg önálló rétegként egy-egy összeírásban (Paládi-Kovács A. 1993b: 74–75). Jellemző példa, hogy a 18. századi erdélyi adóösszeírásokban külön-külön kategóriába került a sóvágó, a tutajos, az aranymosó, s a legtöbb idegen etnikum is (örmény, zsidó, bolgár, cigány), de a pásztort nem kezelték külön, hanem a zsellérek nagy tömegéhez sorolták (Csetri E.–Imreh I. 1980: 67–68, 76–81).
A pásztorcéhek megjelenését egyes kutatók a merinó juhhoz és a birkások mesterségéhez kötötték. Azonban a céhes juhászat korábban jelent meg Magyarország nyugati szélein, mint a merinó birka. A soproni pásztorcéh német nyelvű kiváltságlevelét 1627-ben erősítették meg, a Vas megyei pásztorok céhlevelét 1649-ben hagyták jóvá. Minden jel szerint már a 16. században léteztek Magyarországon pásztorcéhek, követve a délnémet és osztrák tájak 15–16. századi szervezeti mintáit. A céhalapítás főként a pásztorok vallási és erkölcsi nevelését, ellenőrzését, kordában tartását, „polgárosítását” célozta. Tagjai „becsületes marhapásztorok, avagy mezei grófok”. Vasban büntetés terhe mellett minden pásztor számára kötelező volt a céhtagság már a 17. század derekán. 1701-ben I. Lipót hagyta jóvá a Moson megyei juhászok céhlevelét. 1715-ben alakult a csallóközi juhászcéh (Pozsony m.). Céhlevelük 21 artikulust tartalmazott, céhládájukat Somorján vagy Szerdahelyen tartották, céhmestert választottak stb. Céhalapítási kísérletek ismeretesek Fejér és Tolna megyéből, „céhes 119hagyományú” juhászok éltek a Mezőföldön és a Kiskunságban is. Ezek a 19. század második felében is megtartották a „céhes szokásokat” (Paládi-Kovács A. 1993a: 207–208, 307–310; Tálasi I. 1977: 176; Gémes B. 1977: 182). A 19. század elején a merinó fajtával kapcsolatban kezdték szervezni az ország nyugati szélein a pásztorok szakképzését, oktatását. Népszerű kiadványok, „Juhász Káté”-k (például Angyalffy M. 1830), kalendáriumok terjesztették az istállózással, a juhok gyógyászatával, gyapjával, a tejgazdasággal kapcsolatos tanácsokat. A céhek és „pásztoriskolák” nagyban erősítették e réteg öntudatát, testületi összetartását.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me