ERKÖLCS ÉS ÉRTÉKREND

Full text search

ERKÖLCS ÉS ÉRTÉKREND
Az erkölcs vonatkozásában talán a munkához való viszony terén volt a legnagyobb a változás, s ez generációs szinten is érzékelhetővé vált. A még a magángazdálkodás körülményei között felnőtt generációnak a mai napig a munka az erkölcse. Ez részükről a tétlenség tagadását is jelenti, s igen rosszallják, hogy a fiatalabbak a munkát „abba tudják hagyni” (Zsombó, 1975. Jávor Kata gyűjtése). A most 50–60 éves korosztálynál az öncélú szorgalom helyett egyre inkább a munka eredményessége vált fontossá. A legfiatalabb generáció számára pedig a munka célból eszközzé vált. A szorgalom mellett az ügyesség növekvő szerepéhez a legidősebb generáció mindmáig vegyes érzelmekkel viseltetik. Bár dolgozni ők másképp már nem tudnak, de a munka–becsület korábban oly szoros összefüggése bennük is fellazult, mivel úgy tapasztalják, hogy „az boldogul, aki nem dolgozik”. A munkához való viszonyulás megváltozása azonban a fiatalabbaknál sem jelenti a tétlen életmód elfogadását.
Fontos megemlítenünk az erkölcsi megítélés egyfajta megkettőződését (Valuch T. 10031988: 120), ami mögött a kollektivizálás következtében kialakult „második nyilvánosság” működése húzódott meg. A munka vonatkozásában ez azt jelentette, hogy más mércével mérték a termelőszövetkezetben végzett munkát, mint a háztáji tevékenységet. De ugyanígy megkettőződött a tulajdonhoz való viszony is. A közvélemény a „közösből” való lopást „szerzésnek” nevezve, hallgatólagosan azt el is ismerte, mivel úgy látták, hogy „mindenki lop”, s hogy „ma csak az érvényesül, aki lop, csal, nem érdemes becsületesnek lenni” (Varsány, 1973. Jávor Kata gyűjtése). A magántulajdont védő normák ugyanakkor továbbra is erősek maradtak.
Nagy változás tanúi lehetünk az 1970-es évektől a szexuális erkölcs, különösen a premaritális szexualitás terén, s ezzel összefüggésben természetesen a lányokkal kapcsolatos magatartási normák vonatkozásában is, jóllehet a lányok nevelésében a hagyományos minták tovább maradtak érvényben, mint a fiúk esetében. Nemcsak az idevonatkozó szigorú normák fellazulása, de az a nyíltság is új, ahogy ezeket a kérdéseket kezelik. A lányoknak, az esetek nagy részében, anyjuk által is hallgatólagosan jóváhagyott újfajta engedékenysége a megváltozott házassági stratégia részének is tekinthető. A mai falusi lányok véleménye szerint a fiúk otthagynák őket, ha nem engednének nekik.
Korábban sok vidéken egy lány jóhíre veszélyeztetése nélkül még a falu határát sem hagyhatta el. Az 1970–1980-as évektől általánosnak tekinthető, hogy ugyanúgy eljárnak tanulni, dolgozni, mint a fiatalemberek. A szexuális normák változása a házassági piac új feltételrendszerének is következménye, annak, hogy a párválasztás kikerült az idős generáció kontrollja alól.
E kontroll kikerülésének lehetőségét szolgálta a fiatalok új szórakozási formájának, a diszkónak a falvakban is általánossá válása, mely lehetetlenné tette az anyák, és egyáltalán az erre hivatott idősebb női generáció hagyományos ellenőrző funkciójának gyakorlását. Fontos változás volt ezen a téren a más faluban való udvarlás szokásának divattá válása is.
A korábban az utcán szemlesütve járó, otthon kelengyéjét hímző lány modelljét felváltotta a diszkóba járó, sokfajta szabadságot élvező leányé.
A városi minták hatása mellett az idősebbek kontrolljának visszaszorulásával is számolnunk kell a házasság felbonthatatlanságának falun oly szigorú normája fellazulásában, a válás terjedésében.
Bár a hagyományos nemi sztereotípiák egymáshoz közelítése nyilvánvaló, mégsem szűnt meg teljesen a kettős erkölcs elve, nevezetesen az, hogy elkövetőjének nemétől függően ítélnek meg egy cselekedetet.
A szocializmus időszakának faluját vizsgálva lényegében a morális szempontok általános visszaszorulásának tanúi lehetünk. Fontos változás ezen a téren, hogy míg a tradicionális státusok és társadalmi rangok rendjében a morális jegyeknek meghatározó szerepe volt, az utóbbi évtizedekben viszont az anyagi eredményesség önmagáért való fontosságának növekedését láthatjuk. Mégis, legalábbis az absztrakció szintjén, a mai napig a tízparancsolatra épülő erkölcsi rend él.
Összefoglalóul elmondhatjuk, hogy a falu értékrendje már régóta nem egységes. Mégis az, hogy a legutóbbi évtizedekig viszonylagos megegyezés volt az egyes emberek rangbesorolását illetően, lényegében közös értékmérők meglétére utalt. A régi rangskála nagy személyi ismertséget is feltételezett, ami az utóbbi évtizedekben megszűnőben 1004volt, a falusi közösségek elveszítették múltbeli egységüket (Hann, C. 1980: 183). Ez a folyamat a társadalmi kontroll gyengülésével is összefüggésbe hozható. A magyar faluban az utóbbi évtizedekben lezajlott nagy horderejű változások eljutottak olyan szintre, hogy alapjaiban kezdték ki a hagyományos értékelveket, végeredményben a magatartási minták országos méretű lecserélődését indították meg, ám nem vezettek egy egységesen elfogadott értékrendre, amely a megszerezhető státusok jól kidolgozott, megrögzült hierarchiájához kötődne, s ezért nem mosódott ki a korábbi státuskülönbségek tudata sem.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me