POLITIKA FALUN

Full text search

POLITIKA FALUN
A családi, rokoni, segítségi szálak mentén szövődő kapcsolatok szövedékéhez képest feltűnően elidegenedetté vált a lokális kapcsolatok politikai-nyilvánossági intézményrendszere (Sozan, M. 1985: 48–54), amit csak enyhíteni tudott, hogy képviselői közül többen a lokális közösségből kerültek ki, ott rendelkeztek rokoni-baráti kapcsolathálókkal – dacára a tudatos MSzMP-politikának, hogy a kádereket területileg is cserélni kell.
A szocialista közigazgatás és pártirányítás rendszerének kiépítése a korábbi érdekvédelmi, egyházi és egyéb társas szerveződések megszüntetésével járt együtt, s az 1950-es években a helyi tanácsok, pártszervezetek (akkor MDP), a népfront képviselete, a nőtanács a központi akarat és ideológia közvetítésének és a lokális élet ellenőrzésének szerveivé váltak, nem az önszerveződés, a helyi érdekek érvényesítésének és összehangolásának intézményeivé. Vezetésük is jobbára a korábbi helyi elittel, a gazdaréteggel szembenálló, a földosztás és a termelőszövetkezetek első szervezési hullámában kiemelkedő fiatalokból került ki, akik közül sokan megőrizték pozícióikat az 1970-es évekig. Személyük és az általuk képviselt politika megítélése – a beszolgáltatás kényszerével, a nagygazdák gazdasági erejének és tekintélyének megtörésével, olykor fizikai bántalmazásával, bebörtönzésével – egyéni beállítódástól függött, amiben az 1950-es években az elutasítás dominált, jóllehet az említett intézmények és képviselőik megkerülhetetlenek voltak.
Változott valamelyest a helyzet a mezőgazdaság kollektivizálását követően, amikor a sikeres termelőszövetkezetek a maguk működési területén társadalmi szervezőerővé, politikai tényezővé váltak, egyfajta nyilvánosságot teremtettek a bennük dolgozók számára komoly érdekérvényesítő képességgel, például az éves tervek elmélyült viták tárgyát képezték. Vezetőik között kezdetben a megbecsült gazdák, később azok szakképzett leszármazottai is helyet kaphattak, ami növelte irányítóik általános elfogadásának esélyét. A termelőszövetkezet (másutt az állami gazdaság) azonban egyben hierarchikus felépítésű munkahely volt, ahol vezetők és vezetettek konfliktusa is hozzátartozott a mindennapokhoz, s ezt a viszonyt áthatotta politikai megkérdőjelezhetetlenségének alaptétele, hiszen a vezetők szinte kivétel nélkül az 1002MSzMP tagjai vagy legalább a Hazafias Népfront helyi képviselői voltak, bármilyen családi háttérrel rendelkeztek. Továbbá a termelőszövetkezetek is alárendeltségben, függésben működtek, járási-megyei párt és szakellenőrzés alatt (Hollos, M. 1983: 114–115; Lampland, M. 1995: 247–272). A termelőszövetkezetek és a politikai hatalom intézményeinek kapcsolata a helyi képviselők személyétől függően változatosan alakult, s az anyagi gyarapodással párhuzamosan az említett intézményháló egyre inkább alkalmassá vált valóban a közügyek vitelére, a helyi érdekek megjelenítésére és képviseletére. Ezt az esélyt fokozta a szakszerűség növekedése a tanácsi szervezetben, ami országszerte megfigyelhető volt az 1970-es évek végétől, a tanácsi apparátus jelentős személycseréjével. Ám az említett szervek mindvégig a felülről irányítás és a még magasabb szintről érkező társadalom- vagy gazdaságpolitikai utasítások közvetítő intézményei maradtak, és képtelenek voltak az – olykor helyben elfogadhatatlan – intézkedések elhárítására (Bell, P. 1984: 106–154).
Akadtak települések, ahol a közösségi önszerveződés példái is regisztrálhatók voltak a szocializmus időszakában. Így Tápén társulás formájában létesült törpevízmű, részjegyzéses alapon épült ki a gázhálózat (Kollár M. 1972), Soltvadkerten teniszpályák, művelődési ház, kábel tv hálózat épült helyi kezdeményezésre (Módra L.–Simó T. 1988: 44). Ezekben a falvakban nem termelőszövetkezetet, hanem más jellegű szövetkezeteket találhattunk. Az 1971-ben Szegedhez csatolt Tápén háziipari, Soltvadkerten szakszövetkezetet, ami könnyen arra a gondolatra indíthatna, hogy bennük lássuk az eltérés okát. Szerepük nyilván nem volt jelentéktelen, de nem elegendőek a jelenség megmagyarázásához – azt inkább a századelő közösségszervezői emlékanyagában kereshetjük –, hiszen más szakszövetkezeti falvakban, például Tázláron nyomát sem lehetett tapasztalni ilyen kezdeményezéseknek, s egyetérthetünk Chris Hannel, aki szerint „Magyarországon és valószínűleg másutt is, a falusi közösségek profitáltak a legkevésbé abból, hogy [a lenini demokratikus centralizmus elvéből] a demokratikus elem újra kihangsúlyozódott a posztsztálinista korszakban” (Hann, C. 1980: 108–109).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me