HÁZASSÁGKÖTÉS

Full text search

HÁZASSÁGKÖTÉS
A házasságkötés mint új közösségbe fogadó szertartás szokáselemei közt sok mágikus cselekmény kapott helyet, amelyek ezt a jelentést hordozták. Ezek az analógiás mágián alapuló eljárások az „új asszony” új családba tartozását többnyire valamilyen háztartási eszközhöz, vagy a ház, családi élet központját jelentő tűzhelyhez kapcsolódó cselekménnyel fejezték ki. Sokszor a küszöbön vagy kapuban, az új háznak az „új életet” térben is szimbolizáló bejáratában zajlottak. Így országszerte szokás volt az új pár megérkezésekor ételt kóstoltatni a küszöbön: az anyós mézet, cukrot, mézes kenyeret nyújtott nekik, hogy életük „olyan édes legyen”. A konyhában a tűzhelyre tett ételeket (kását) néhol meg kellett az új asszonynak kevernie, vagy a szobába beérve átölelte a kemencét. Általános volt a menyasszonyt kéménybe nézetni, hogy fekete szemű gyereke legyen.
A házasságkötés, mint kezdő alkalom, helyet adott az új pár együvé tartozását, szerelmét, de elsősorban termékenységét, egészségét, szaporaságát és jólétét biztosító mágia gyakorlásának. Az északkeleti területeken búzát vagy rozsot szórtak a házhoz érkező új párra általában tudatosan is bőségvarázsló magyarázattal. Általános szokás volt a küszöbön vizesedényt felrúgatni az új asszonnyal. Néhol tojásra léptették.
Több hagyományos lakodalmi ételnek tulajdonítottak bőségvarázsló jelentést, így a kásának, töltött káposztának: „kását ettek, hogy szaporák legyenek”. Ezek a lakodalmon egyébként is szokásos ételek feltehetően másodlagosan vették fel a lakodalmi rítusok általános „bőségvarázsló/termékenységvarázsló” jelentését. Elsődlegesen ilyen jelentése volt azonban az ifjú férj számára külön feltálalt, a „férfiasságot” kifejező ételeknek: disznófarok, kakas heréi; vagy annak a Tiszántúl több helyéről ismert szokásnak, hogy az ifjú pár elé különlegesen nagy káposztatölteléket tettek, benne sok apró töltelékkel. Az új pár együvé tartozását az „együtt evés”: a közös tányérból vagy tálból, közös evőeszközzel való étkezés fejezhette ki.
A lakodalom ideje veszélyes időszak; a menyasszony és az új asszony védtelen, befolyásolható, „megrontható” állapotban, életszakaszban van. Többfelé elterjedt hiedelem volt, hogy ha ruhájából vagy fátylából, a koszorú leveléből, a párta pántlikájából levágnak egy darabot, azzal megronthatják. Ismertek a menyasszony „járásába”, a 634lakodalmas ház udvarára helyezett „rontásra” vonatkozó hiedelemmondák is. Megelőzésül az ifjú pár, de különösen a menyasszony rontáselhárító tárgyat, például keresztesruta nevű növényt vagy pénzt tett cipőjébe. Előfordult az is, hogy a menyasszony pendelyét vagy ingét kifordítva vette fel. Rontáselhárító magyarázatot fűztek többnyire ahhoz a múltban meglehetősen elterjedt szokáshoz is, hogy az esküvőről nem ugyanazon az úton jöttek vissza.
Szórványos adataink vannak az átmeneti rítusok „kizárás” szakaszát manifesztáló tilalmakra, így Jung Károly Gombosról (Bács-Bodrog m.; 1978: 115) közölt adatai szerint a menyasszonynak egy hétig nem volt szabad sütnie, mosnia (a lakodalma napján sem). Lehetséges, hogy e körbe tartozik az ugyancsak gombosi adat: „Lagzi éjszakáján a menyasszony ne menjen ki az udvarból, mert megrontják.”
A lakodalom, különösen a menyasszony tartozékainak mágikus tárgy szerepük is volt. Így például az eltett koszorú vagy fátyol darabjával szerelmi varázslást végeztek, a koszorú rontáselhárító füstölőszer volt némely helyen (Györffy I. 1930; Bálint S. 1933; Jung 1978: 61–118; Kovács E. 1981).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me