BAPTISTÁK

Full text search

BAPTISTÁK
A másik jelentős kisegyházi misszió a baptistáké, amelyet szintén vándoriparosok – Rottmayer János (1818–1901) és társai – hoztak 1846-ban Magyarországra, Pest-Budára. A missziót Meyer Henrik (1842–1919) folytatta 1872-ben Budapesten (Csopják 1928). A baptista felekezet akkor kezdi meg rohamos hódítását, amikor Novák Antal közvetítésével (Szigeti 1981b) a nagyszalontai gyülekezet kialakulása után kapcsolatot talál az alföldi parasztgyülekezetekkel. Ezek az egyháztól egyre jobban elidegenedő csoportok lettek a baptista és a nazarénus misszió fő bázisaivá egészen az első világháborúig (Csohány 1974). A baptista misszió legeredményesebb munkásai – élükön Kornya Mihállyal –, akik méltán viselték a parasztapostol vagy parasztpróféta nevet, a mezőgazdaság kapitalista átrétegződésének viharos társadalmi folyamatának hátterében prédikálták az új hitet és építettek új gyülekezeti közösséget (Kirner 1965; Szebeni 1963a; Bányai 1976). Jellemző adat a folyamat méretére, hogy Kornya egymaga mintegy 11 ezer embert keresztelt meg felnőttkorban. Működési területét főként az Alföld déli része képezte. A nagy eredmény azon alapult, hogy miközben a parasztecclesiolák mindjobban elidegenültek a történelmi egyházaktól, a kisegyházak missziói teljes sorsközösséget vállaltak a proletarizálódó kétkezi munkásokkal. Ezt igazolják a Kornyáról feljegyzett történetek is.
A századforduló idején kibontakozódó baptista közösséget 1905-ben az állam elismerte. Ezzel elkezdődött az a folyamat, aminek következtében a baptisták a magyar protestantizmusba integrálódtak.
A baptista gyülekezetek életformájukban sok mindent átörökítettek a puritán örökségből, de általában nem olyan hagyományhű formában, mint a nazarénusok. Az esküt, a fegyveres katonai szolgálatot nem tiltják, a kultúrával kapcsolatos álláspontjuk nyitottabb, de a „világiasságot” ők is megítélték, és mérsékelt puritán életformára buzdították híveiket. Ahogyan a nazarénus tanításban, úgy a baptistáknál is hangsúlyt kap a felnőttkorban történő hitvalló keresztség és ezzel a hit életformáló erejű vállalása. Aki „megtér”, az másként él, régi „hiábavaló”, vagyis hivalkodó szokásait leveti. Hangsúlyt helyeztek a becsületes munkára, a puritán elvek alapján a szórakozásokat elvetették. A nazarénusokhoz és a többi kisegyházhoz hasonlóan szigorú egyházfegyelmet gyakorolnak.
Az alföldi parasztgyülekezetek mellett a nazarénus és a baptista misszió elérte a 489történelmi Magyarország különböző nemzetiségeit is. A szerbhorvátok, németek, szlovákok, románok és ruszinok között is erőteljes gyülekezetek alakultak. A házi parasztgyülekezetek felbomlásával, válságával párhuzamosan alakult e viharsarki evangélikus pietista köröknek, ecclesioláknak az élén, ahol éppen úgy megtaláljuk a megfelelő nemzetiségi színekkel módosult formában. E folyamatok társadalmi mozgatóerőit jelzi az is, hogy sok helyen párhuzamosan jelennek meg a protestáns kisegyházak missziói az agrárszocialista mozgalmakkal. Van, amikor a szektából vezet az út az agrárszocialista mozgalomba, van, amikor az agrárszocializmus kudarcaiban csalódott ember keres menedéket a szektában. A folyamatot sokoldalúan feltárták a népi írók szociográfiái (Kovács I. 1937; Féja 1957; Veres P. 1971: 173).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me