SZENTELT FŰ, JÁNOS-NAPI VIRÁGSZENTELÉS

Full text search

SZENTELT FŰ, JÁNOS-NAPI VIRÁGSZENTELÉS
A magyar görög katolikus liturgikus gyakorlatban a füvek és virágok megáldására rendszerint Keresztelő Szent János születése napján került sor. A szentelt fű (tisztesfű, szentelt dudva) Észak- és Északkelet-Magyarország görög katolikusainak körében a szenteltvíz mellett a legkedveltebb szentelménynek számít (Niedermüller 1978–79: 117; Bartha E. 1982b: 111), a Bodrogköztől délre viszont ebben a formában eddig ismeretlen. Összetétele csaknem falvanként változó. Egyik legfőbb összetevője a tisztesfű, amelyről a szentelmény népi elnevezését is nyerte, s amelyet minden betegségre hatásos gyógyszernek tartanak. Található még benne szarkaláb, fodormenta, kakukkfű, búzavirág, ezerjófű, margaréta, de ezek mellett a kertek, kaszálók, rétek szinte minden ismertebb virága belekerül a csokorba. Így például a liliom, fokhagyma, saláta, Rudabányácskán, Mogyoróskán gyújtókovácsi, kéktarajú fű (Niedermüller 1978–79: 117), Baskón szamodrád fű, Rakacán nefelejcs, királyka, Végardón üröm, Komlóskán morzsika (marunka), nadozsnik. Azokban a borsodi falvakban, amelyek környékén nem terem meg, János napja előtt cigányok árusítják a tisztesfüvet. Az utóbbi években a gyógyításra használatos növényeken kívül egyre gyakrabban visznek megáldatni rózsát és más díszkerti virágokat is. Rakacai hiedelem szerint templomba menet az útmenti virágok így kiabálnak a szentelésre igyekvők után: „Engem is vigyetek!”
A megszentelt csokrot, annak virágait a legváltozatosabb célokra alkalmazzák. Használata nagyjából megegyezik a szenteltvízével, bár annál szűkebb körű. Gyakran ugyanabban a mágikus vagy gyógyító eljárásban együtt szerepelnek. A szentelt fű a mestergerenda fölé tűzve vagy a padlásfeljáróban a barkához hasonlóan a házat védi a villámcsapástól. Mikóházán és Végardón a szentelt füvet épülő házakba falazták. Főzetét beteg vagy frissen megellett jószággal itatják, beteg gyermeket fürösztenek benne. A tehenek 435gyulladásos tőgyét is ezzel mossák. A szentelt csokorból egyes füveket külön is megfőznek bizonyos betegségekre. A rossz álmú gyereket korábban a rettegőfű főzetében fürösztötték meg, a Szent Antal tüze levében azokat, akiknek bőrét kiütések lepték el (Niedermüller 1978–79: 117). A szentelt saláta ijedtségrül használt, a szentelt fokhagyma pedig máig is több mágikus, gonoszt távoltartó eljárásban szerepel. Baskón a lebetka fű levében lábat áztatnak, Komlóskán a sárga virágot sárgaságrul, a nadozsnikot fejfájástul tartják hatásosnak (Bartha E. 1980: 83). Náthás, fejfájós embernek a tisztesfű főzetével való párgolást ajánlják. Tisztesfűvel füstölték még néhány éve a szemrülesett gyermeket is. Vilyvitányban a rossz álmúak ágyát füstölték körül vele. A szentelt virágokat természetes vagy szárított formában a beteg szarvasmarhának a takarmányhoz keverve adták, alájuk pedig szamodrád füvet terítettek védő célzattal (Bartha E. 1981 b: 110). A szentelt fű a koporsóba téve az embert utolsó útjára is elkíséri.
Az észak-magyarországi János-napi virágszentelés elterjedtsége viszonylag jól körülhatárolható. Nyugati határának a Bódva és a Sajó völgye tekinthető, bár ettől nyugatabbra is felbukkan, kelet felé az országhatárig terjed. A kelet-szlovákiai magyar görög katolikus lakosság nem ismeri ezt a szokást, a kárpátaljai volt magyar görög katolikusokról nincsenek adataink. Délen a Bodrog és az ettől Miskolc irányában húzott képzeletbeli egyenes határolja a körzetet. Megállapítható, hogy a szokás a mai Magyarországon a Csehszlovákiához került eperjesi görög katolikus püspökség maradványain megszervezett miskolci apostoli exarchátus területén ismeretes.
Maga a virág- vagy fűszentelés szokása a hazai római katolikusoknál az egyházi gyakorlatban is előfordult (Schwartz 1925; Bálint S. 1977: II. 186–190), de időpontja Nagyboldogasszony napjára esett. Néhány hagyományelem arról tanúskodik, hogy – a keleti liturgia hatására – Keresztelő Szent János napját a más vallású szokáshagyomány is összefüggésbe hozta a virágokkal, füvekkel (Bálint S. 1977: II. 470; vö. még Szemerszky 1935: 176–177). Erre utal a virágoknak János-napi tűzbe vetése, s a virágos Szent János népi elnevezés, valamint ennek történeti háttere is. A keleti gyógyfűmegáldás maradványa a latin szertartásban, hogy Rómában a lateráni bazilikában Keresztelő Szent János előestéjén virágmegáldást tartanak (Szemerszky 1935: 178). A szentelt fűre további párhuzamokat találunk a római katolikusok úrnapi paraliturgikus szentelményében is. Az úrnapi gally a görög katolikus lakossággal is rendelkező vegyes vallású falvakban gyakran része a János-napi szentelt csokornak.
Az úrnapi gallyhoz hasonlóan analogikus úton vált szentelménnyé máriapócsi Illés szekerének virágdíszítése. A kegykép elé századunk első felében a könnyezés napján, Illés-napon minden évben nagyméretű virágemelvényt építettek. Ennek díszítését a búcsúra odasereglett hívek a szertartás végén szétszedték, s igyekeztek a virágokból néhány szálat hazavinni. Ezt azután otthon szentelményként kezelték.
Bár szintén nem egyházi szentelmény, de jellegzetes vallásos szokás pünkösdkor a templomok fűvel való felszórása, s zöld gallyakkal való díszítése, amely a magyarországi görög katolikusok körében általánosnak tekinthető. Zempléni falvakban e gallyakból zivatar idején a tűzre is vetettek, hogy óvják a házat a villámcsapástól.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me