ÚJABB SZÍNEK A GYÁSZ FOKOZATAINAK JELÖLÉSÉRE

Full text search

ÚJABB SZÍNEK A GYÁSZ FOKOZATAINAK JELÖLÉSÉRE
A vörös, amelynek festékanyagát a 16. századig a nyugati országok is legnagyobbrészt importálták, így sokáig a kardinálisok és a világi uralkodók színe maradt, csak a 17. századtól lett elérhető az európai köznép számára. Krisztus és az apostolok, mártírok kiontott vérét jelképező vöröset mint gyászszínt főleg a Mediterráneum országaiban használták. Eleinte itt is csak a velencei dózse gyászának volt kifejezője a skarlátvörös, és halálos ágyukon a pápákat öltöztették vörös ruhába (Newton, S. M. 1988: 29). Gyászszínként, a vérhez tapadó halál jeleként a vörös a magyar adatok között is felbukkant. A „talpig veres angliába” járó vitézeket, a vörös abába bújtatott „talpas”, „gyalogos katonákat” nyilván egyenruhájukban, a harcban elesettet „veres pozsonyi süvegben” temették el (Apor P. 1972: 67). A vörös, a piros idővel a fiatalság, főleg a leányok, fiatalasszonyok ünnepi öltözetében játszott egyre nagyobb szerepet. Piros hajszalagot kapott a leány első menstruációját követően, piros vállkendőt, pruszlikot, nagyünneplőt, ill. esküvői ruhát. Az ünnepi ingvállak hímzésének színe is a piros volt. A leány, fiatalasszony halottat esküvői ruhának is beillő nagyünneplőjében temették el, ravatalának hímzett, szőttes díszei is vörösek lehettek. Vörös kendőben gyászolta kisgyermekét a fiatal édesanya Kalotaszegen, Gömörben és egyes nógrádi falvakban (Balassa I. 1945: 70).
Ehhez mérhető fontos szerepe volt a férfiak öltözködésében a kék színnek. A kék ruha volt az első, ami a nyugat-európai országokban felváltotta a közrendű férfiak természetes gyapjú színű, szürke öltözetét. Mivel elsőként éppen a libériás szolgák, a közrend színe lett (Ashelford, J. 1988: 131), csak a 18. század végére vált társadalmi rangtól függetlenül Európa-szerte kedveltté, divatossá (Marly, D. 1986: 78). A hozzánk érkező külföldi, angliai posztó nagy része, valamint a 17. századtól itthon gyártott posztóféleségek színe is kék volt, ami a köznép rangosabb rétege, a falusi mezővárosi tisztségviselők öltözetében jelent meg. A kékbeliek közé tartozni rangot, módot jelentett, így természetszerűleg a kék posztóöltözet lett a férfiak ünneplője, menyegzői ruhája is. A kék kifejezetten gyászszínként csak ritkán, pl. Hódmezővásárhelyen jelentkezett, ahol kék bársonnyal vonták be a fiatalemberek koporsófedelét, de természetesen a gyászoló férfiak is kék vagy a kékkel azonos jelentésű fekete posztóruhájukat vették fel. A nőknél a kék posztómente és a – festőmesterek számának növekedésével párhuzamosan – kékfestő vászonöltözők hasonló ünnepélyes és gyászszerepet tölthettek be.
A középkori egyházban a kék egyértelműen Mária színe volt, az iránta való tiszteletből a liturgia színei között sem szerepelt. A „szűzről” vagy pl. az „ég királynőjéről” készült képeken Mária öltözetén a kék szín rendszerint a fehérrel párosult a későbbiekben is. Azokon a képeken viszont, amelyek mint anyát, mint asszonyt ábrázolják, Mária – a 16. században már szinte kizárólag – kék palástja alatt vörös ruhában jelenik meg, szemben a vörös palástot és kék ruhát viselő Jézussal. A vörös „Mária színe” és a kék „Jézus színe” mint egyházi színpár a profán használatban is a női és a férfi öltözet jellemző színe lett, és még a kisgyermekek ruháinak színében is érvényesült. A kisfiúk zubbonyát kékfestőből, 764fekete klottból, a leánykákét édesanyjuk piros szoknyájából varrták, és színe alapján különbözött a kisfiúk, kislányok sipkája, gyöngyös főkötője is. A vörös–kék színpár gyermekekre vonatkoztatott világos változata, a rózsaszín és a világoskék a polgári színhasználatban is újabb jelenség. E színpár csak a legpolgárosultabb paraszti közösségekhez jutott el, amire példaként az 1900-as évek elején a Vas megyében használt gyöngyhímzéses réklik, sapkák, keresztelői kelengyék hozhatók fel (Horváth S. 1988).
Bár a paraszti színhasználatban sokáig alárendelt szerepet játszottak, szót kell ejtenünk az egyház évközi vasárnapjain használatos zöldről, és a böjthöz, gyászhoz kapcsolódó liláról is, amely az egyházban a püspökök színe volt. A zöld a 17. században már jelen volt a parasztöltözetekben. Ekkor az erdélyi főúri családok fiatal tagjainak temetésén gyászszínként is előfordult (Apor P. 1972: 68), amire paraszti körökből is akadt néhány későbbi példa (Fél E. 1940: 417). A lila mint a bűnbánat színe a 17. században vonult be a kis gyászba. Az „idegen” ugyancsak nem jelenhetett meg „cifrán”, azaz színesen egy temetésen, és az ilyen alkalmakra tartogatott „szederjes és violaszín” posztóból varrt ruháját vette fel (Apor P. 1972: 70). A lila a 18–19. századi Európában is a temetés másodlagos szereplőinek színe, a kis gyász jele volt.
A 18–19. században a paraszti textilfestő-gyakorlat, az ország minden részén egyre nagyobb számban működő festőmesterek és mindenekelőtt az olcsó, színes, gyári textíliák erősödő importja révén a parasztság egyre szélesebb színskála birtokosa lett. Amikor aztán a 19. század közepén – elsőként a lila, utoljára az indigó – szintetikus festékét előállították, olcsóbb, mesterséges festékanyaggal pótolták, a paraszti öltözködés kiszínesedett. A magyar parasztság tulajdonképpen csak ekkor vált tulajdonosává annak a teljes színskálának, amely a világi és egyházi elit számára már jó néhány évszázada hozzáférhető volt.
Erre az időszakra a társadalom színe-javának öltözködési szokásai a felgyorsult divatváltással egyre gyorsabban változtak. A parasztság rétegei előtt többféle lehetőség állt: vagy együtt haladtak a polgári ízlésváltozásokkal, vagy éppen a paraszti öntudat kifejezésére és a helyi hagyományokhoz ragaszkodva állították össze ünnepi ruhatárukat.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me