A KÖZÉPKORI SZÜRKE-FEHÉR GYÁSZ

Full text search

A KÖZÉPKORI SZÜRKE-FEHÉR GYÁSZ
A késő középkor, kora újkor paraszti ünnepi öltözeteire csupán következtetni tudunk. Bár a 12. században a liturgia színei már kialakultak, a 14. század előtti Európában ezekhez a köznép még nem igazodott. Egyáltalában sem gyászruha, sem esküvői ruha nem volt. Mindenki a legszebb, legdíszesebb ruhájában jelent meg házasságkötés alkalmával. A menyasszonyt a leánytól csupán koszorúja, az asszonyt a menyasszonytól főkötővel borított haja, fátyolba burkolt feje különböztette meg. A temetésen is mindenki az egyébként viselt öltözékében jelent meg. Mint a középkori epitáfiumok halotti képmásai mutatják, a halottakat is a koruknak megfelelő öltözetben ravatalozták fel, illetve temették el.
A 14. század elejétől azonban a csuklya egyre inkább a gyász kifejezésére szolgált, amit a férfiak is és a fátylat, palástot viselő asszonyok is egyaránt a fejükre vontak (Taylor, L. 1983: 52–70). A 16. századi Itáliában – az egyébként a matrónáknak és özvegyeknek járó, a fejet és a vállat is beborító – mantilla (Herald, J. 1981: 50) vette át ezt a szerepet. A mantillát, ill. a palástot a 17. századi erdélyi gyászolók (Apor P. 1972: 70), később a 19. században pl. a nápolyi gyászmenet résztvevői is viselték. Ilyen célból egy nagy lepel a Dráva mellékén, a Dél-Dunántúl több pontján még a múlt században is hozzátartozott az idősödő asszonyok fejviseletéhez, és természetszerűleg gyász idején is ezt használták. Az asszony a nagy fehér kendővel úgy beburkolta a fejét, hogy csak az orra s a szeme látszott ki (Bátky Zs. 1911: 35–36, 40).
A kender-, lenvászon leplek természetes, sárgásfehér vagy éppen fehérített színe is gyászszín volt, amelyet ilyen szerepében az is megerősített, hogy a kereszténységben a fehér (és az azt helyettesítő ezüst) a lélek ártatlanságának, tisztaságának jelzésére szolgált, és az egyházi hierarchia csúcsán álló pápa színe lett. Ilyen értelemben kapott helyet a fehér a középkorban a szlávok körében és a bizánci, később pl. a francia udvarban, ahol egészen a francia forradalomig a megözvegyült királynék is fehérbe öltöztek, elnyerve ezzel a „fehér királyné” elnevezést (Bátky Zs. 1911: 35–36). Bár a fehér gyász a szláv népek körében maradt meg legtovább – náluk a halál jelképe is a „fehér asszony” volt (Bátky Zs. 1911: 38) –, nyomokban Európa más népeinél is hosszan szokásban volt, hogy a gyermekeket, hajadonokat, fiatalasszonyokat fehérben gyászolták.
761Idevonatkozó hazai példáink zöme a Dél- és Nyugat-Dunántúlról származik. Somogy megyében és az Ormánságban az idősödő asszony egyre inkább elhagyta a korábban, fiatalon használt színeket, és végül fehérben járt. A múlt században még Hetésben (Bátky Zs. 1911: 33, 101) és a Sárközben (Kovách A. 1907: 212) is általános volt a fehér gyász. Bőközben a fiatalasszonyok is fehérre cserélték színes főkötőjüket, pruszlikjukat, kötényüket, s a gyászoló faluban csak a férfiak kalapja volt fekete (Munkácsy D. 1985: 83). Ennek az egykor általános fehér gyásznak emléke maradt fenn pl. a torockói fehér gyászruhás asszonyok öltözetében is (Szendrey Zs. 1938a: 421).
A fehér gyász változatának, a természetes színű, fehérítetlen vásznak párjának tekinthetjük a sáfránnyal sárgított vászonruhákat. A sáfrányt a 15–16. században hazánkban is több helyen termesztették, idővel azonban csak a felvidéki vándorárusok portékájaként juthatott hozzá a dunántúli parasztság. A csökölyiek még a 19. század végén is sáfránnyal sárgították az idős emberek ruháját, halotti ravatali készületét és a gyászruhát is (Fél E. 1935b: 11). Érsekcsanádon pedig a 20. század elején is sáfrányos ravatalon, sáfránnyal sárgított ingben-gatyában terítették ki a „nagy öreget”, az idős férfit (Fél E.–Hofer T. 1970: 140).
A középkori festetlen gyapjúszövet barnásszürke, sötétszürke, fekete színe is természetes velejárója volt a korabeli gyásznak. A szürke az ilyen ruhában járó alsóbb néprétegek mindennapi öltözetének, egyben szegénységének is jelképe lett. Ilyen darócruhát viseltek az egyházi hierarchia legalján lévő papok, a szegénységi fogadalmat tett szerzetesek is, ami miatt a gyászoló özvegyeket is gyakran apácának nézték (Cunnington, Ph.–Lucas, C. 1972: 145–147, 153, 182). A szürkét, mély árnyalatában „szomorú színnek” is nevezték, és a férfiak temetésénél már a 14. században mint gyászszínt használták.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me