A MAGYAR ÖLTÖZKÖDÉS MEGÍTÉLÉSE EURÓPÁBAN

Full text search

A MAGYAR ÖLTÖZKÖDÉS MEGÍTÉLÉSE EURÓPÁBAN
Amikor a 20. század végén viseletcsoportokról beszélünk, azokra a közel azonos öltözetű és környezetüktől megkülönböztethető falucsoportokra gondolunk, amelyek kb. századunk fordulójára dolgozták ki jószerével csak saját közösségükben érthető öltözködési jelzőrendszerüket, szokásaikat. Maga az a törekvés azonban, hogy a társadalom egyes csoportjai, rétegei a viseletükkel is megkülönböztessék magukat másoktól, már sokkal régebben is megfigyelhető volt.
Legelőbb a világi és egyházi hatalom emberei igényeltek ilyen megkülönböztetést. A 10–11. században a világi öltözködés a szabott ruhák, a variálódás felé indult. Az egyház azonban megőrizte a korábban egész Európában nagyjából egységesnek mondható, festetlen vászonból, posztóból készült tunikás, leples öltözékeket, amelyek ekkor már a világi lakosság körében az alsóbbrendűek, a szegénység kifejezői lettek. A hazai egyházi méltóságokat Kálmán király 1110 körül törvénnyel is figyelmeztetni kényszerült, hogy „Senki, aki az egyházi rendhez tartozik, ne használjon világi”, hangsúlyozottan selyem és „tarka színű ruhákat” (Léderer E. 1964: 56).
Európa keleti felében a világi öltözködésben is vallási gyökerű szabályok érvényesültek. A bizánci birodalom széthullása után létrejött az oszmán-török birodalom, és ahová politikai hatalma kiterjedt, ott az alávetett népek öltözködése hasonult évszázadokon át mozdulatlan öltözködési szokásaikhoz. Előfordult, hogy még a nyugati követek is – Magyarországon áthaladva – Pozsonyban „keleties”, magyar ruhát varrattak, ha a szultán elé szándékoztak járulni (Takáts S. 1915–1917: II. 226–227). A bekebelezett országokból, pl. az orosz, oláh, zsidó, lengyel vagy magyar kereskedők azonban szabadon közlekedhettek a birodalom határain belül: ruhájuk azonosította őket. A hódoltság kezdeti szakaszában a mohamedánok kedvelt színének, a zöldnek használata még a behódolt népek körében is tiltott volt, viselőjéről – a szájhagyomány szerint – „bőröstől” szedték le az ilyen színű ruhákat (Papp L. 1930: 20). Mindenesetre 1555-ben Konstantinápolyban egy magyar írnokot kiráztak zöld posztóharisnyájából, hogy ne hordja lábán Mohamed színét (Dernschwam J. 1977: 322, 331–332). Hasonló meggondolásból nem viselték az iszlám színét, a zöldet pl. Velence lakosai sem (Newton, S. M. 1988: 107).
Ezzel az évszázadokon át változatlan öltözködési rendszerrel szemben Európa nyugati felének világi öltözködését a hagyományokkal könnyebben szakító társadalmak befolyásolták. Braudel a 14. század közepére teszi a divat első megnyilatkozásait, amikor a férfiak 730rövid és szűk, a nők szintén testhezálló és dekoltált ruhákat kezdtek viselni. A század végi „kecses gótika” azonban csak a főúri rend viseletében nyilvánult meg, a közrend asszonyai még évszázadokig régies fátylakba, leplekbe burkolóztak (Braudel, F. 1985: 319, 326). A 15. század elején már egyértelműen elvált egymástól a „török”, azaz a keleti és az európai viselet. A század végére pedig megkülönböztethetőek lettek egyes „nemzeti öltözetek” is, amelyek ekkor még nem parasztöltözetet jelentettek, hanem az elitét. Megkülönböztethető, illetve azonosítható volt pl. a franciák, az itáliaiak, a spanyolok, a németek, a hollandok vagy a magyarok viselete (Newton, S. M. 1975: 66, 136–137), vagyis azoké, akik akkor már mint nemzet szerepeltek az európai politikai életben.
A magyarokat a 14. században leginkább süvegükről (Newton, S. M. 1980: 25, 91–92, 100; Marosi E. 1991), a 15–16. században a kaftánhoz hasonló turcájukról, subájukról (Newton, S. M. 1988: 80–81, 133, 138, 140, 178–179 és Balogh J. 1948) ismerték fel. A 17. századra a szűk nadrággal viselt dolmány és mente (Marly, D. 1987: 74–75, 88–89; Ribeiro, A. 1985: 73, 75, 130, 133) lett a magyar nemzeti öltözet jellemzője, mely huszárruha formájában a 18. században egyes nyugati országok katonai egyenruháinak is előképe lett (Lawson, C. C. P. 1941: II. 204–205, 245, 247; Webb, W. M. 1907: 59, 81), sőt a század végén a nyugat-európai, nevezetesen angol polgári férfidivat is átvette szabásvonalait (Cunnington, C. W.-Cunnington, Ph. 1959: 25, 73, 169; Flórián M. 1991).
A férfiöltözet – ugyan egyes részleteiben engedve a nyugati divathatásoknak – még a 18. században is őrizte „keleties” jellegét, a magyar női öltözködés viszont 16–17. századi nyugat-európai öltözetelemekből formálódott. A 18. században a nyugat-európai elit egybeszabott ruháival szemben a korábbi ingvállas, pruszlikos, bőszoknyás női öltözet alakult, konzerválódott „magyar ruhává”, illetve a nyugati stílusú öltözeteket viselő és polgárosodó hazai elit ruhatárában „magyar gálává”.
Az elit ruházkodásában lezajló változások, az új formák, az új anyagok megjelenése a köznép soraiban elsősorban az urak cselédeit, alkalmazottait, a mesterembereket érintette. Ennek a rétegnek öltözködése egyébként jobban is dokumentált, mint a parasztságé. Ma már elképzelhetetlen, hogy egykor milyen jelentősége volt a számukra kötelező egyenruháknak, libériáknak, melyek kifejezték viselőjüknek valahová tartozását, tagságát. Csak arra mondták, hogy „felöltözött”, aki társadalmi rangjának azonosításához szükséges valamennyi öltözetdarabot felvette. Így a kézművesek is valamilyen ruhafélével különböztették meg testületüket a másik céh tagjaitól, s ha ez a ruhadarab idővel ki is ment a divatból, a mesterség attribútumaként tovább viselték, mint az angol kőművesek a csuklyát (Cunnington, Ph.–Lucas, C. 1967: 372). Az uniformisokon, libériákon egyre nagyobb szerep jutott a különféle jeleknek, díszítményeknek s mindenekelőtt a színeknek. A nyugat-európai szabók már 1526-ban francia, 1583-ban angol nyelven forgathatták Sicile Le Blason des Couleures en Armes, Livrees et Devises című, az egyenruhák és libériák színeiről és egyéb jelvényeiről szóló könyvét. A korabeli Európát egységesen foglalkoztató öltözet- és színszimbolika ismeretében íródtak Shakespeare drámái, amelyek éppen ilyen jellegű utalásaik révén tarthattak számot a nemzetközi közérthetőségre.
A 14–15. században nálunk is megjelenő és a 16–17. században kiteljesedő céhek szabályzatai is részletesen foglalkoztak tagjaik öltözködésével. 1599-ben pl. a posztó-nyírók, vásári és váltómíves szabók, valamint a szőrművesek (Takács B. 1980: 117–126) artikulusai ismertették a céhtagok „egyenruháját”. Szabó egyetlen lépést sem tehetett az utcán kabát, köpeny, gallér, föveg és kesztyű nélkül, ács kabát és nyakravaló, molnár a 731vállára vetett zsák nélkül. Ünnepi alkalmakra szánt öltözetükhöz mesterségük jelvénye is hozzátartozott (Nagy D. 1985: 372–373). A szigorú előírások tették lehetővé, hogy Czerzy Mihály (1906: 207–211) jelen századunk fordulóján még pontosan rekonstruálhatta az 1879-es nagy árvíz előtti szegedi öltözködési szokásokat. Elkülöníthette egymástól a különböző színű és anyagú „egyenruhában” járó mesterembereket, akik még ekkor is – ugyan már ezüst óraláncon, ezüstből öntött – mesterjeleket is viseltek, pl. potykahalat a halászok, ezüsthordócskát a kádár, üllőt a kovács.
A mesteremberek Európa-szerte a városi polgárok potentát rétegét alkották. Többek között az ő öltözetük volt az, amelyik egykor a mai értelemben vett nemzeti öltözeteket kialakította, amelyik elérhető példaként állt a parasztöltözetek számára. Ezek – részleteiben lassan igazodva a divatváltozásokhoz – a 17–19. századig mint vasárnapi, ünnepi öltözetek maradtak fenn (Newton, S. M. 1980: 100–101) Európa ekkor még földműves országaiban. A különböző országok parasztviseletei közötti különbségek a 16. század közepétől jelentkeztek. A holland, német, angol parasztnők a szűk, ujjas derekakat kedvelték pl., míg az itáliaiak vagy a franciák bő ujjú ingeken az ujjatlan derekakat, amelyek felett idővel vállkendőt viseltek (Oakes, A.–Hill, M. H. 1970: 59).
A 16. század közepétől egyre nagyobb számban jelentek meg városlátkép-sorozatok a társadalom minden rétegéből válogatott staffázsfigurákkal díszítve és a kimondottan viseletkép-sorozatok is. Ez utóbbiakban – más népek sorában – a magyar nemesek, nemesasszonyok figurája mellett már ekkor megjelentek a magyar városi polgárt, parasztasszonyt ábrázoló képek is (Galavics G. 1990: 57–80). Ez is tanúsítja, hogy a magyar kultúra és ennek egyik látványos megnyilatkozása, az öltözet, párhuzamosan alakult Európa más országainak öltözeteivel, és hogy az etnikumokhoz köthető nemzeti, majd parasztviseletek között a magyar ruhát, magyar viseletet mint Európa egyik viseletcsoportját tartották számon.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me