KALAP

Full text search

KALAP
Bár az európai parasztság – az időjárástól és a munkaalkalomtól függően – a középkor óta folyamatosan használta a szalma- vagy gyapjúkalapokat, a hazai közemberek inkább süvegben jártak. A kalap és a süveg közötti, 16. századi formára utalnak a ritkán emlegetett kalapos vagy a későbbi árnyék süvegek (Radvánszky B. 1986: I. 73), ilyet látunk egy 1749-ben megörökített Tokaj-vidéki kecskepásztoron (MMt IV: 205). Ha nem is paraszti használatban, de a 17. században szinte valamennyi nyugati kalapforma jelen volt hazánkban is: így városi tisztviselőkön, nyugati egyetemeket megjárt lelkészeken a széles „árnyéktartó ellenzővel, gombaszerű” német kalap (Bél M. 1984: 454), a cukorsüveg tetejű és az alacsony tetejű, széles karimájú kalap. A legutóbbit viselte 1662-ben a felvidéki „polgár” szántás közben, és ilyet viselnek Kismarton és Kassa látképének staffázs-figurái (MMt III: 165; Rózsa Gy. 1955: 11, 12, VII. és IX. tábla).
716Maga kalap szavunk sem sokkal régebbi, a 16–17. század fordulójáról idézhető először írott forrásból (Deme L. 1949: 286), így aránylag gyorsan elterjedt a köznépnek járó durva marhaszőrből és juhgyapjúból nemezelten, széles karimájú formájában. Az ilyen kalap a 18. század elején országszerte szériában készült, felnőttektől a 12–13 éves, sőt még „kisebb apró gyerekeknek” is (VML 1723. Vas vm.). A kalaposok vállalták áruik „felfrissítését”: újrabélelését, szegését, újrafestését és újrazsinórozását is. A széles karimájú kalapon álladzó is szolgált.
A „kerek kalap” előbb a Dunántúlon lett közkedvelt, 1738-ban már Debrecenben s a század utolsó negyedében a Nagykunságon is terjedt a süveg rovására. A nemezsüveg ekkor már parasztosnak számított, s ha nemesember viselte, szegénységét, parasztsorsát árulta el vele (Györffy I. 1933: 28–31). Az Ipoly mentén 1819-ben a „terebélyes szélű kalapok is szokásban vannak már” (Szeder F. 1819: 42). Az ilyen szerfelett széles „fel-kanyarult karimájú” vagy lekonyuló szélű tertyett, nagy kerek „zsivány kalapok” terjedésének végül a Helytartótanács rendelettel vetett véget, megszabva, hogy „hat hüvelyknyi karimájú Kalapoknál nagyobbakat Köz rendű Emberek számára ne készítt-senek”, mert az ilyen kalapokat körül fogják nyíratni (Csaplovics J. 1829: I. 277, 282). Aránylag széles karimával a debreceni diák és cívis kalap, meg a kurtább karimájú kalap, vagy pl. a moldvai csángó székely és kissé keskenyebb karimájú párja, a magyar kalapnak nevezett forma élte túl a tilalmakat. Kitartott a szlovák nemzetiségű területek szomszédságában a viszonylag széles kalap, Turán a tótos kalapot, Göcsejben és Hetésben – a felvidéki tótok kalapjához hasonlító széles karimával – a múlt század közepén is használták.
Az ilyen kalap alatt még hosszú hajat viseltek a férfiak, s egy népesebb hetési családban egy év alatt egy disznó zsírja is ráment a haj, még inkább a kalapok kenésére, hogy vízhatlanná, tartóssá tegyék őket. Amikor a palócok kalapja a „zsírtól egészen keresztül hatva megkeményedett, forrásvizeknél szomjúság alkalmakor merítő edényül szolgált” (Frantz A. 1868: 232–235).
Tőlünk nyugatabbra a fölöttébb széles karimákat már a 17. században szalagokkal a kalaptetőhöz erősítették. Ebből a szokásból alakult ki a görög kereskedők árui között német kalapként is emlegetett felkötött kalap, amely az új módi követői, pl. tisztviselők révén – ugyancsak szigetszerűen – de felbukkant a paraszti öltözetegyüttesekben is. Az Őrségben az ilyen három szegletű kalap viselőit azzal csúfolták, hogy „Három Országra mutat a’ Feje” (Mészöly G. 1917: 103).
A 19. század elején, szintén nyugati mintára formált „ordináré magas kalap” is rendelhető volt a szekszárdi kalaposoknál (TML 1812. Tolna vm.): ez az 1790-es évekkel megjelenő kürtőkalap volt, ami az osztrák és német parasztviseletekben még a nők körében is divatossá vált. Az 1830-as években készült nyugat-dunántúli akvarelleken a somogyi pásztoron, a vépi (Vas m.) csizmadián és a horvát férfiakon ilyen kalapot látunk (Dömötör S. 1957c: 629–631; 1964: 259–265). Immár felhajló, pörge karimával ez élt tovább a somogyi pásztorok Sobri-kalapjában, a bakonyi kanászkalapban, keskenyebb karimával a Tiszaháton és a székelyeknél, nagy felálló széllel Galgamácsán sajttetejű kalap néven. A kürtőkalap csonkakúp tetejű, kvéker kalapot mintázó változata – talán szász hatásra – Erdélyben bukkant fel, a Kis-Küküllő mentén, a Maros menti székelységnél és pl. a moldvai magyarságnál, ahol régimódi magyar kalapnak, de átvétele útjára utalva: „udvarhelyszékies félczylindernek” is nevezték (Nagy J. 1981: 400).
717A széles karimájú kalap igazi vetélytársa azonban a gömbölyű tetejű, csészealjszerűen felhajló karimájú pörge kalap lett, elébb nagyszélű pörge kalap, mint Hódmezővásárhelyen (Kresz M. 1956: 65), de inkább keskenyebb karimával, amilyet a Bölcskéről (Tolna vm.) vagy a Nyitra megyei Kolonból ismerünk a múlt század elejéről. Ez a kalapforma az 1848-as forradalmak, így a magyar szabadságharc tábornokainak egyenruhájához is hoz-zátartozott, és az önkényuralom elleni néma tüntetés éveiben Kossuth-kalap néven vált országszerte divatossá. Vas megyében még a múlt század végén is „Kossuth forma-féle kalapot” viseltek (Márton J. 1891: 117). Legtovább azonban az Alföldön maradt fenn, s különféle szélességű karimával a hortobágyi csikós, gulyás, kondás és juhász öltözetébe is beilleszkedett (Ébner S. 1933:67). A gömbölyű kalap készülhetett szinte oldalára simuló, felálló karimával is. A szélesebb karimájú, süvegállású kalapok a Felvidéken voltak kedveltek, gomba kalapnak mondva. Általánosabban azonban pörge (Alföld, Felföld), csárdás (Hegyhát vidék), ill. pörge állású kalapnak emlegették (Szeged). A gömbölyű kalapot egészen megkurtult karimával – talán a kemény Bowler-kalap német közvetítőitől Melone-kalapként megismerve –, mint dinnyekalapot pl. az orosházi férfiak is viselték az 1870-es években.
A 20. század elején az immár két évszázada sokféle változatban megkedvelt kalapok között egyre nagyobb szerepet kaptak a gyári konfekció útján nagy számban s olcsón beszerezhető, a városiasodás fokát jelző iparoskalapok. Ez fejformához igazodóan kissé ovális, hengeres, beütött tetejével és keskeny karimájával feltűnően különbözött pl. az orosházi tanyákon ekkor még használatban lévő szélesebb karimájú s a sárközi öregemberek ugyan keskenyebb, de még pörge kalapjától. A módos sárközi legények azonban nem az iparoskalapokat, hanem a vidéki, vadászgató tisztviselők tiroli kalapját tartották követésre méltónak.
Volt, ahol más indítékok alapján ragaszkodtak egy formához, vagy választottak egy újat. A kiskunsági, bugaci csikósok mintegy cégérként viselték a magas, gömbölyű tetejű, de keskeny karimájú túri kalapot s a mezőkövesdiek a hasonló, fekete vagy zöld süveges vagy csúcsos kalapot. Ugyancsak helyi jellegzetességként maradtak fenn a múlt század második felében közvetlen német hatásra nálunk is megjelenő, szinte használhatatlanul kicsiny „kívánság-kalapocskák” (Nyitra vm.), amilyenek pörge kalap néven utoljára a rekruták fejdíszeként múltak ki a kapuvári viseletből.
Külön említést érdemelnek a szalmakalapok, amelyek 17. századi adatok szerint éppúgy ott voltak az angol szénagyűjtők, az itáliai vagy pl. strasbourgi, a kalap tetején zöldségeskosarat egyensúlyozó szolgálóleány fején, mint a szomszédos osztrák területek asszonyain. A könnyű szalmakalapok legfinomabb változatai a legelegánsabb dámákon is megjelentek, s az áll alá hajlított, széles karimájú szalmakalap lett a kalapfőkötők, a bonettek elődje. A 18. század végén a férfiak kürtőkalapja is készülhetett szalmából. Körülbelül ekkor jelent meg hazánkban is a szalmakalap, de csak jó félszáz év múlva szűnt meg vele szemben az idegenkedés, amikor a hajdúnánásiak (Igmándy J. 1940) és hencidaiak (Bihar vm.) (Bakó E. 1940) apraja-nagyja már háziiparszerűen varrta a szalmakalapokat az alföldi, erdélyi, majd a század végére a balkáni, török, olasz, osztrák és lengyel megrendelőknek. Erdélyben korábban, a szászok révén otthonos magas tetejű, ezt követően a laposabb tetejű, lefelé hajló, szintén széles karimájú női kalapok és a mindenkori férfidivat kalapformái, legutóbb az iparoskalap arányait követő típus terjedt el. A szalmakalap csak mezőre, vásárba menet, alkalmilag került a székely, a mezőségi, kalotaszegi 718asszonyok fejkendőjére, de sosem lett a fejviselet rangos darabja, alig is díszítették, mert „nem érdemelte meg” (Fél E.–Hofer T. 1966: 359–361). Fontosabb szerepet kapott a férfiak fejviseletében pl. Kalotaszegen vagy a mezőségi Széken, ahol nemcsak hétköznap viselték, hanem nyári ünnepi öltözetükben felváltotta a meleg szőrkalapot. Ugyanúgy, mint Mezőkövesden, ahol nyaranta az idősebbek fekete, a legények fehér szalmakalapot tettek a fejükre.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me