SÜVEG

Full text search

SÜVEG
Bolgár-török jövevényszavunk, a süveg eredendően valamennyi fejfedőnkre vonatkozott, közöttük a legelébb a Képes Krónikában megörökített, fejhez idomuló, kerek tetejű fejrevalóra is, melynek oldalához simuló karimáját középen bevágták, hogy az a fülre visszahajtható legyen. A süveg szőrmebéléses téli változatának karimája körbefutó prém volt. Ezt a fejrevalót úrtól a parasztig viselte a férfinép, télidőben néhol az asszonyok is.
A 16. század végén még fejre simuló, keskeny karimájú süveg teteje a 17. század elején kezdett hosszabbodni, a kemény nemezsüveg egyre magasabb lett, a lágy szövetű süvegek teteje pedig zacskósan lecsüngött. Ez utóbbi formát nevezték az ukránok magerkának (Tkach, Y. 1986: 49), megkülönböztetve az ott is lengyel süvegnek ismert típustól. Ez utóbbi teteje lapos maradt: viszont szőrmeprémes karimáját elöl – gyakran hátul is – középen behasították, és a hasíték végei szarvszerűen elálltak a fejtől (Bartkiewicz, M. 1979: 90; Tkach, Y. 1986: 48; Bél M. 1984: 454). Ez a mindig szőrmével – rendszerint „Erdélyi leg-apróbb fekete báránybőrbül” (VeML 1795. Veszprém vm.) – bélelt süveg a 19. század elejéig fel-felbukkant a szűcsök készítményei között.
Fényesebb karriert futott be a 17. század második felétől a fekete nemezsüveg. A szokásosan középen bevágott karimájú süvegtől eltérően az urak, katonák, hajdúk süvegkarimáját ferdén, csákóra vágták (Viseletkódex 1990. 33., 68., 70. kép), a leffegő csákót az úrfiak „ezüsttővel sűrűn megrakták”, s a díszektől: forgóktól, saját hosszától egyre súlyosabb föveget a karimán alul vágott lyukon kicsüngő zsinórral, álladzóval fogták a fejhez (Apor P. 1972: 31). Ez a csákós süveg a 18. század elején tilalmas lett a köznép számára, csak katonához illőnek tartották: legényt verbuváláskor azzal avatták katonává, hogy süvegére nyomban csákót vágtak. Legelőbb 1757-től a Nádasdi-huszárok, 1769-től valamennyi magyar huszárezrednél viselték egyenruhához tartozóként, majd „csákó néven” szinte egész Európában elterjedt (Nagy G. 1905: 194).
Egyébként a vágatlan, a fejoldalra simuló, „Dupla tetejig való karimájú”, „Nagy karimájú”, „Alacsony karimájú” süvegeket apró gyermekektől idős emberekig mindenki hordta. A hazai süvegesek árukészletét a görög kereskedők boltjaiban is kapható fekete parasztsüveg, szirmos fekete süvegek egészítették ki. A szirmos süveget – a vastagra nemezelt gyapjúposztónak a bőr felületére emlékeztető barkás textúrája miatt – gyakrabban Magyar barkás süvegnek, Vas megyében pl. fodros süvegnek, Tolnában pedig bodros fekete süvegnek emlegették. E nemezsüvegek virágkorában, a 18. század első felében szolga, béres ezt kapta konvencióban, a céhbeli legényt, az inast süveggel látta el mestere, s a debreceni diákok is magas fekete süvegben, sinkóban jártak. A század közepén a süvegtest és a karima tájanként változó arányával helyi típusok is kialakultak. Az egri süvegesek megkülönböztették a magyar, közöttük a pozsonyi és a tót süveget. Alacsonyabb teteje, oldalát csak félig takaró karimája volt a kun süvegnek, „kerek tetejű hegyes süveget” említ Kiss Bálint (1839: 118) a túri süveg tájkörzetében. Az uradalom tulajdonosának monogramját viselhették süvegkarimájukon a dunántúli béresek (Domonkos O. 1962: 152). Ekkor a süveg karimáját már senki nem hajtotta le, nem is vágta csákóra, akadályozta is volna a karima alatt használt abroncs, amely arra szolgált, hogy a süveg 715formáját mereven tartsa (Györffy I. 1937: 123). A hortobágyi pásztorok azonban még századunk elején is éppen úgy nyakukba húzták rossz időben süvegük karimáját, mint 17–18. századi elődeik tették (Ecsedi L. 1914b: 39).
A nemezsüveg télies, szőrmével bélelt párja a „szőrös bőrből készült kétrétű süveg, melynek külső rétjét le lehet húzni a fülre” (MT I: 79). Ezt mint téli füles süveget emlegetik a 18. század eleji szűcsök árszabásai. Győrben a „téli füles vagy bagoly süveget” matériából, ellenzővel készítették, és cselédember számára rókaháttal bélelték (GySML 1744. Győr vm.). E süvegforma számtalan névváltozattal országszerte ismert volt: ilyen volt a moldvai magyarok füles kucsmája, a kiskunhalasi füles süveg, a nagykunsági „báránybőrből csinált téli levonó süveg” (Györffy I. 1937: 123), a Hont megyei „fekete süveg sapka”. Egerben 1854-ben bagolysüvegnek, a Sárközben bagó-süvegnek, az Őrségben bagu süvegnek ismerték, amelynek „hosszú leffegője” csüngött le (Mészöly G. 1917: 102). E fejrevalót követték a szőrmével bélelt posztósapkák, a díszmagyarhoz illő Árpád-sapkák s parasztos másaik, az ormánsági, hegyhátvidéki, Kapuvár környéki perzsián, asztrahán sapkák.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me