KESZKENŐK

Full text search

KESZKENŐK
A keszkenő, mint „kezet fedő kendő” a 14. századi királyi ruhatárakban kezdte pályafutását. Régies keszkenő szavunk, mint angol megfelelője, a „handkerchief” is, a kisebb négyzetes kendőnek erre az eredeti szerepére utal. A 16. századra már mai értelemben vett zsebkendőnek és a teljes díszöltözethez tartozó „kézbe való kendőnek” is használták. A „hímös”, kézbe való kendő 1567-ben egy debreceni asszony, az „aranyos török keszkenő” 1662-ben egy férfi hagyatékában (Zoltai L. 1938: 103) talán egykor eljegyzésük fontos kelléke volt, s mint jegykendőt, hűségük szimbólumát halálukig őrizték. 1654-ben Babosné szombathelyi boltjában a „40 apró keszkenjő” mellett „20 öregh keszkenjő”, vagyis nagyobb kendő is vevőre várt, s számos vastag, szőr-, azaz gyapjúkendő is (Hor-váth A. 1956: 265). Ugyanekkor Debrecenben is „himmel varrott fejkeszkenő” (Zoltai L. 1938: 290) egy hagyaték tárgya. A 18. században már a mezővárosok parasztkézfogóin is a keszkenő lett a menyasszony jegyajándéka, amire a legény „fő tetőre való” kendővel válaszolt (Filep A. 1971: 125). A jegyváltást legfontosabb kellékéről, a kendőről palóc vidéken kendőlakásnak is nevezik. A jegykendőknek a magyar paraszti közösségekben is Shakespeare Otellójában megörökített jelentéstartalma volt: a leány hűtlensége, az eljegyzés felbontása miatt a legény a jegykendőt „meghurcolja”, megszaggatja (Thury J. 1890: 382). Egyébként, mint legszemélyesebb emlékét férfi is (Furta, Bihar m.), asszony is haláláig őrizte, és sírba vitte mint a Szigetvár vidéki asszonyok a jegyként őrzött templomos kendőket.
Bár a különféle gyolcs, tarka, azaz „kék festett gyolcs” és egyéb finom kelméjű kendők bolti portékaként vagy vándorárusoktól beszerezhetőek voltak, a 18. századi paraszti kárlistákon még gyakoribbak a különféle hosszúkendők, a selyemkendők pedig kimondottan jómódra utaltak. Még a múlt század elején is a tarka keszkenőhöz, a kékfestő gyerehaza kendőhöz bérként jutott egy orosházi cselédlány. Ugyanekkor – talán az Európán végigfutó „fehér” divat hatására – a Dunántúl nyugati határától megindult a fehérrel „kivarrott” gyolcs-, batisztkendők terjedése. Az eredendően Bécsből szerzett, a század 708közepén már előnyomással sokszorosított mintákból hímző specialisták dolgoztak, és a hímző falvak vonzáskörére jellemző stílusok érlelődtek. Azonos alapmotívumok másként jelentek meg pl. alátöltött laposöltéssel a Rábaközben, Győr vidékén, másként lyukas-hímzéssel és pókozással kiegészítve Hövejen vagy batisztrátétből Csornán. Ez ünnepre való, öröklésre érdemes kendők sokfelé századunkat is megélték.
Köznapra inkább a múlt század 30-as éveitől nagy mennyiségben piacra dobott színes, nyomott, olcsó kartonkendők illettek, amelyek végérvényesen fordítottak a korábbi hosszúkendős fejviseleteken. Nyomukban a kisebb méretű bécsi piros, olajos, majd a színes kásmír fejkendők következtek. Drágább volt a téli gyapjúkendő, de legdrágábbak mindvégig a legpompásabbnak ítélt selyemkendők maradtak. Vékony selyemkendőt vásároltak a szegényebbek, Jaquard-szövésű rózsakoszorús, rojtos, vastag selymet a gazdagabbak. „Van-e magának negyven forintos keszkenője?” címmel csípkelődött a Vasárnapi Újság (P. Sz. 1857: 423) a múlt század közepén a drágábbnál drágább kendőkkel vetélkedő parasztmenyecskékkel.
Köznapra, munka közben a tarkón kikötött, csárdásos, menyecskésre kötött kendő volt alkalmasabb, amely homlok fölé lazítva, hűssösen árnyékot is adott. Martoson az áll alá való kendőt is ernyőszerűre igazították, a matyók sátoros kendőjéhez hasonlóan. A főkötőre vagy éppen alsó kendőre illő ünnepi felső kendőt – az olykor igen bonyolult újrakötést kerülendő – összeöltéssel, összetűzéssel rögzítették, mint a kapuvári cucás kendőt vagy a mezőkövesdi csavarítós kendőt.
Amikor a legegyszerűbb kartontól a selymen, bársonyon át a tüllkendőkig valamennyi összegyűlt egy-egy kelengyében, viselője megfelelő szín-, anyagválogatással készülhetett fel korától, családi állapotától és a felkészülés alkalmától függően. A keszkenő finom batiszt-, tüllkendő formában, akár mint a nagyméretű dulandlé fátyolszerűen (Kalota-szeg), akár mint a nagyféketőre is háromszögűre hajtott felsőkendők (Nógrád m.) még az újasszony stádiumot is kifejezhették.
A fejkendők megjelenése, terjedése a főkötők szerepét meggyengítette. Az asszony korával, pl. gyászával kapcsolatban a felsőt, sokfelé az alsó főkötőt is kendőre cserélhette. A század elején a mezőségi Polgáron az idős asszonyok is csupán piros kendőt kötöttek főkötő helyett, amit Györgyfalván még éjszaka sem tettek le. A fejkendő, ami a városi asszonyok között sosem volt igazán népszerű, a századfordulón már kimondottan parasztosnak tetszett, s a paraszt voltukat hangsúlyozó közösségekben a leányok is előrekötött kendőt használtak. A módos kecskeméti gazdalányok, modern plisszírozott selyemruhájukhoz, fehér kesztyűjükhöz is illőnek tartották a fejkendőt (F. Dózsa K. 1989: 318), ami az azonos öltözetű, esetleg szegényebb polgárlányoktól, úrilányoktól megkülönböztette őket.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me