A LEÁNYOK ÉS ASSZONYOK HAJ- ÉS FEJVISELETE

Full text search

A LEÁNYOK ÉS ASSZONYOK HAJ- ÉS FEJVISELETE
A keresztény Európában csak a leányok járhattak hajadonfőtt, az asszonyok betakart fejükkel ismerték el férjüknek való alárendeltségüket, ill. hirdették férjes voltukat.
Így csak a leányok egykori hajviselete révén ismert, hogy az előhaj középen történő kettéválasztásának szokása a középkorig megy vissza, s a hátihajat korábban két, kb. a 69512. század óta inkább egy ágba fonottan viselik. Az asszonyok a hátihajat főkötő alá szorították, fejüket homlok- és állkendővel, ezek felett még egy lepellel borították, amelyet keskeny pánttal fogtak homlokukhoz. Árpád-kori női sírleleteink – a két fültő mellett talált hajkarikák, melyekkel a kétfelé osztott hajat a fül mellé felakaszthatták, s az egykori leplet a homlokra szorító nyomtatók töredékei – csak sejtetik az európai szokásokhoz való igazodást. A 13–14. századi, hajnyomtató pánttal homlokon rögzített, vállra omló hajú európai leányalakok magyar párjait azonban már biztosan felismerhetjük a Képes Krónika lapjain, az esztergomi királyi vár falfestményeinek lobogó hajú, allegorikus leányalakjaiban, hajpántjaik egyszerűbb változatait pedig a 13–14. századi női sírok homlokot övező gyöngysoraiban.
A gombostű, ill. annak fátyoltű változata – a 14. század találmánya – tette lehetővé, hogy Európa déli sávjában a különféle alakú és különféleképpen hajtogatott könnyű kendők, fátylak nagyobb szerepet kapjanak az asszonyok fejviseletében, mint a főkötő. A középkor szigorát ridegebben őrző északabbi sávban a köznép asszonyai kevésbé kedvelték az előkelők körében szokásban volt többrétegű lepleket, s a hajukat kontyba szorító alsó főkötőjük fölött inkább még egy, a csuklyából kialakult, elöl nyitott főkötőt használtak. Az európai főkötőformákat keleti eredetre utaló, ún. szarvas vagy kúpos főkötők bővítették. Ilyen főkötőt látunk a Képes Krónika különféle nemzetiségek bejövetelét ábrázoló képének kun asszonyán is. E századok változatos fejviseleteiről nincsenek a hazai közrend asszonyaira vonatkozó korabeli bizonyítékaink. A 15–16. századból azonban már az alsóbb néposztályok sírjainak mellékletei között is felbukkantak a különféle koszorúk, párták maradványai, az itáliai garlandok megfelelői. A koronkák, kontypárták a kontyot fedő fátyol rögzítésére is szolgáltak. A koszorúpárták inkább a leányok ünnepi felkészítésében kaptak szerepet, és eredetileg különböző füvekből, virágokból fonottan, de szövetborítással, esetleg gyöngyös, szalagos díszítéssel az ártatlanság jeleként kerültek a leányok fejére. Ekkor lettek divatosak hazánkban a szintén itáliai, de spanyol hatásra is terjedő, gyöngyös szalagokkal borított hajfonatok, a hajcsapok és az asszonyok apró rece kontyfőkötői. E főkötők láttatni engedték az ünnepre gyöngysorokkal szépített előhajat, s előképei lettek a későbbi századok magyarosnak ítélt főkötőinek. A hajat szinte szabadon hagyó reneszánsz fejviselet azonban a lehető legszigorúbb beburkolózást, a palástszerű mantilla és különféle leplek használatát várta el az idős és özvegyasszonyoktól. Nálunk, talán török, balkáni hatással nyomatékosítva, a fátyolként is megújult középkori leplek játszottak továbbra is fontos szerepet az özvegyek kötelező rejtőzködésében és az újasszonyok elrejtésében, megkülönböztetésében.
Idővel a fátylak, díszes párták, gyöngyös főkötők az alsóbb népréteg leányainak, asszonyainak is alkalmi, ünnepi ékességei lettek. Köznapi használatra azonban – hiszen a parasztasszonyok Európa-szerte s nálunk is pl. fejtekercseken cipekedtek – egyszerűbb, praktikusabb fejrevalókat igényeltek. Míg a spanyol divatot követő nemes hölgyek kis lenfőkötőjük felett barettekben, kalapkákban, majd a 17. században virágdíszes, tollas fejékekben örökíttették meg magukat, a korabeli ábrázolások szerint a magyar köznemesek, mesteremberek, parasztok asszonyai kendőkkel fedték főkötős fejüket.
A 17. században – élve az időközben kialakult fejviseletek egymásra rétegzésének és válogatásának lehetőségeivel – vallási, nemzetiségi különbségekre is utalva variálódott az európai nők fejviselete. A hajadon angol királynőt, Erzsébetet utánozva a főrangú hölgyek a főkötőt is elhagyták, ami a frizura hangsúlyozódását, a haj szertelen 696tornyozását vonta maga után. A köznapi életben alkalmatlan túlzásokat nemcsak a munkára fogott parasztasszonyok, mesternék, de még az egyre erősödő polgári rend úriasszonyai sem követték, kitartottak saját ízlésük szerint variált főkötőik mellett. A 18. század közepén már „parasztosnak” számító kis alsófőkötőket pedig éppen Maria Antoinette szeszélye hozta még egyszer divatba. Csakhogy, míg a nemes- és polgárasszonyok csupán az utcára kilépve tartották kötelezőnek e sapkaszerű vagy a szintén paraszti szalmakalapból bonetté avanzsált kalapforma főkötőket, addig a parasztasszonyok otthon is illendő főkötőjüket házon kívül még egy főkötővel vagy kendővel is kiegészítették.
Az ábrázolások a 17. századtól tájékoztatnak bennünket arról, hogy az alsóbb rendű, rangú asszonynép e legjellemzőbb öltözeteleme, a fejviselete, milyen formában igazodott a hazai főúri, nemesi és polgárasszonyok fejviseletéhez, akik viszont lépést tartottak a kurrens európai divattal.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me