A FŐÉTKEZÉSEK FELÉPÍTÉSE

Full text search

A FŐÉTKEZÉSEK FELÉPÍTÉSE
A parasztháztartások mindennapi étlapjait a középkorban, kora újkorban nem jegyezték fel. Szerkezetükre úri háztartások, birtokok peremén, értékelhető rendtartások szerint élelmezett közrendű cselédek, katonák, valamint szegény parasztdiákok kollégiumi ellátásból következtethetünk. Az ő ellátásuk a 16–17. században a napi két egyenrangú étkezésen egy-egy, illetve két-két fogás volt. Az utóbbi a szakács ellátta úri alkalmazottak esetében, amiről feltételezhető, hogy a parasztcsaládokénál rangosabb megoldás volt (mint ahogyan a középosztályúak is rangosabban ettek ilyen helyzetben – étkezésenként négy-hét fogást – mint családi háztartásban két-három fogással). A 16–17. századi kétfogásos köznépi étkezéseken az első fogásban káposztás hús, répa hússal, ritkán borsó 553hússal vagy főtt hús (marha, juh), a másodikban kásaétel (árpa, köles, lencse, kenyérkása) szerepelt, ebédre és vacsorára lehetőleg különböző. Absztinens napon a főzelék hús nélkül. Kollégiumi parasztdiákok étkezéseire egy-egy tál étel készült.
Paraszti étkezésekről a 18. századtól kezdve szólnak szórványosan források, az egész országot fedő áttekintésben csak a 19. század végén. 1723-ban Békés megyében a parasztokhoz beszállásolt katonákat úgy kellett ellátni, ahogy a parasztcsalád maga evett, ez pedig a megyei hatóságok tudomása szerint ebédre-vacsorára egy-egy tál étel volt (Kolosvári S.–Óvári K. 1892: III. 297). A közkatonáknál nagyobb tiszteletet adtak a földesúr tisztviselőjének. A dézsmálókat a középkor óta a falusi elöljárónak kellett vendégül látni. 1734-ben Pest megye úgy rendelkezett, hogy a bíró étkezésükre ebédre-vacsorára két-két tál ételt kínáljon (Bárth J. 1989: 37–38). 1766-ban a megye az utasítást változatlanul megismételte. 1773-ban a Dunántúlon a nyári félévben parasztgazdáknál alkalmazott napszámosok ellátásáról rendelkezett Somogy megye. Tiltja a szokásba jött „napjában több tál ételeket, külömb külömbféle süteményeket s ital borokat”, amivel a gazdák a napszámosokat magukhoz édesgetik, s elrendeli, hogy „aki napszámban gazda kenyerén kíván dolgozni, ebédre és vacsorára két tál étellel, fölöstökömre és uzsonnára kenyérrel megelégedjék” (Kanyar J. 1967: 126). A béles kapcsán már szerepelt Zala vármegye 1776. évi, ugyancsak korlátozó, szőlőhegyi rendtartása a napszámosok ellátásáról. A parasztgazdák napjában kétszer adjanak főtt ételt, legfeljebb két-két közönséges fogással, de béles és hasonló kényes sütemények nélkül. 1789-ben a keszthelyi Festetics-uradalomban környékbeli aratókkal szerződve rögzítették, hogy „tartásokra délre két, estve egy tál étel, úgy naponként egy egy személyre két font kenyér fog adattatni” (Takács L. 1991: 52). A kétfogásos étkezéseknél egyik esetben sem tudjuk egyelőre, hogy milyen jellegű fogások követték egymást, vajon a leves és sűrű étel összeállítás szokásos volt-e már.
A 19. század első felében a mindennapi paraszti étkezések szerkezetéről már több kiderül. Teljes köznapi menüről a paraszti táplálkozáskultúra szintjén először 1815-ben, a somogyi Tarany községből értesülünk. Itt a kis Festetics-major elöljárója, akiről feltételezhető, hogy paraszti származású és családjában paraszti az életvitel, fogadta ebédre a gróf külföldi vendégét, akit a csurgói udvarbíró kísért el. Várták őket, az ebéd leves – főtt hús és – savanyú káposzta volt, ebben a sorrendben. A vendég miatt az étkezés félünnepi helyzetnek fogható fel (Bright, R. 1818: 504).
Amikor az 1830-as években Szirbik Miklós a makói parasztok táplálkozásáról azt írja, hogy eledelük „a mezőn majdnem csupán tarhonya”, akkor nyilván a száraztésztából a mezőn főtt egyfogásos étkezést jelez (1835–36/1926: 39). Az étkezés szerkezetét pontosan közlő egész heti parasztétrendet először 1857-ben, Reguly Antal rögzített (1857/ 1975: 113). A Fülek környéki nógrádi palócoknál a nyári főétkezés ebéd egész héten át kétfogásos volt. Az első fogás mindig leves, a második „sűrű” (főzelék, főtt tészta, kása, lisztpép, sült krumpli). A vasárnap sem volt kivétel. Sült tészta közönséges héten egyáltalán nem került szóba.
A földművelési minisztérium 1899. évi adatgyűjtése a parasztgazdáknál foglalkoztatott napszámosok ellátása kapcsán nyújt áttekintést az egész országból a parasztok étkezéseiről, mivel napszámosaik velük ettek (Mezőgazdasági munkabérek 1899). A nyári fő-étkezés szerkezete tekintetében ez az anyag hármas tagolódást mutat. A magyar nyelvterületen következetesen kétfogásos az étkezés a Dunántúlon és a Felföldön, keleti határként 554bezárólag Borsod vármegyével. Következetesen egyfogásos Zemplén-Ung-Bereg-Ugocsában, Szilágyban és a Székelyföldön, nagy többségben ilyen Kolozs vármegyében. Váltakozva egy- vagy kétfogásos az étkezés a fenti nyugati és keleti övezetek között az alföldi vármegyékben és Abaúj-Torna vármegyében. Az alföldi helyzetfelmérést Ecsedi István még Debrecen cívisgazdáira nézve is megerősítette későbben (1935: 177). A rendszer úgy értendő, hogy mind a kétfogásos, mind az egyfogásos állandó minta területén különleges munkában magáért különösen kitenni kívánó ház kivételesen megtoldhatta az étkezést még egy étellel.
A dunántúli és felföldi kétfogásos főétkezések következetesen levesből és sűrű ételből álltak, ebben a sorrendben. A sűrű étel főzelék volt hússal vagy nélküle, váltakozva gabonaétellel. Innen keletre a még előforduló kétfogásos étkezések szerkezete hasonló, az egyfogásos pedig állhat húsos vagy tartalmas hústalan levesből, főzelékből, illetve sűrű gabonaételből. Az egy- és kétfogásos étkezés kelet-nyugati megoszlása a szomszédságban megismétlődik Szlovákiában, ahol még jól megfigyelhető volt a 20. század első felében (Szlovákia Néprajzi Atlasza 1990: 43). A parasztkultúrák egyfogásos étkezése a 20. század folyamán a kétfogásos felé mozdult el a Kárpát-medencében, leves bevezető és főétel második fogás egymásutánjával.
A magyar nyelvterület keleti vidékeiről, ahol az egyfogásos főétkezés a századfordulón még tiszta rendszer volt, alig van részletes egykorú leírás. Ilyen Jankó Jánosé Kalota-szegről, amely igazolja a mezőgazdasági munkabérek adatfelvételt:
„A földmíves ember már reggel három órakor felkel s megiszik egy ital pálinkát, négy órakor már mindenki készen van ... s mennek ki a munkára. Nyolc órakor frustukolnak, kenyeret, szalonnát, túrót, ha ezt is ad az asszony, és hagymát, ha nincs más; zöldpaszulyt lében (fuszulykalé) vagy árvatésztalevest, ha kemény a munka; délben van paszuly, kaszáslé, néha kockás is; kilenc órakor vacsoráznak, mégpedig borsót, vagy juhhúst almás étellel.” (Jankó J. 1892: 77).
Akár a déli, akár az esti étkezést tekintjük főétkezésnek, a menü egyfogásos. A délben lehetséges bab szemes vagy zöldbab, savanyún-hústalanul; a kaszáslé fokhagymás, savanyú, húsos leves; a „kockás” tésztaleves; az esti borsó „tört borsó”, sűrű étel; a juhhús almás étel módjára főtt hús, almával-tejfellel savanyított lében. A hétköznapi egyfogásos étkezésektől eltérően vasárnap kétfogásos volt a főétkezés Kalotaszegen, mégpedig lehetőleg marhahúsleves csigatésztával (a hús a levesben tálalva) és töltött káposzta.
Az összefüggő tömbökben mutatkozó köznapi egy- és kétfogásos étkezés nem szegénység kérdése, hanem két különböző korú rendszer. A 16–17. században, még ha készítettek is a parasztok köznapon két fogást, nem gondolhatunk leves után sűrű étel sorozat egységes rendszerére. Ilyen menü a 18. századtól kezdve alakulhatott ki, és egybeesik a parasztok fölött elhelyezkedő társadalmi rétegek új menüszerkezetével. A keleti területeken még látszik, hogy a parasztok ezt először ünnepen vezették be, köznapokon olykor csak a 20. század második felében. Az egy- és kétfogásos köznapi menük táji megoszlása archaikus és modern területeket különböztet meg a századfordulón a Kárpát-medencé-ben. Megjegyzendő, hogy közülük a kétfogásos étkezés sem esett egybe a korabeli polgári konyha törekvésével, amennyiben az utóbbi szerény normája a háromfogásos főétkezés volt, leves, főétel és édességgel.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me