KÁSA AZ ÜNNEPI ÉTKEZÉSEN

Full text search

KÁSA AZ ÜNNEPI ÉTKEZÉSEN
A mindennapi étkezés mellett a kásaételeknek az ünnepi asztalon is megvolt a helye. Az ilyenkor egykor hagyományos kásaételek a régebbi alapanyagból, kásából készültek, lisztből nemigen. A századfordulóig gyakori volt a köles és rizs, előfordult még az árpa.
Az ünnepek közül kásaétel elsősorban a szilveszteri/újévi, valamint a lakodalmi étkezéshez kapcsolódott. Mindkét esetben beépült a szokás- és hiedelemrendbe, lezáró (kitolókása) és újrakezdő, az új szakaszra bőségvarázsló szerepben (sok kásaszem: szaporodás, sok pénz). Kitolókása készült gyakran cselédváltáskor is, akár az év utolsó napjára, akár más időpontra esett.
A szilveszteri/újévi önálló kásaétel Erdély kivételével az egész magyar nyelvterületen szokásos volt még a századfordulón. Kelet-Magyarországon szerepét gyakran a sült tésztába töltött kása (béles) vette át (MNA VII. 458. térkép). Ebből el is tehettek egy darabot, amit aztán a gazda az első tavaszi szántáskor a mezőn fogyasztott el, ugyancsak termékenységvarázsló célzattal.
1600 körül, mint fent láttuk, főúri lakodalomban is záróétel még a köleskása. A 16–18. századi céhlakomák étrendjén állandó étel a húsoskása rizsből az ételsor derekán, s csak olykor fordult elő mellette tejbe főtt édes kása is, ugyancsak rizsből, az ételsor végén. Parasztlakodalmak étrendjéről az 1793 után nyomtatott, anonim váci vőfélykönyv tálalóverseitől kezdve tudunk folyamatosan, 1826-tól helyi használatú kéziratos vőfélykönyvekből, az évtized második felétől lakodalmak megfigyeléséből is. Ezek a korai források azt mutatják, hogy a kölest közel sem csak a 20. század előestéjén váltja fel a rizs a lakodalmi kásákban. Az ételeket sorra vevő első váci vőfélykönyv – amely egyrészt nyilván valóságos gyakorlatból merített, másrészt aztán tájékozódási pontként is 452szolgált Burgenlandtól Erdélyig elterjedt szövegeivel – két kásaételről szól a főétkezésen. Főtt kakassal/tyúkkal tálalt rizskásáról az ételsor derekán és tejben főtt édes köleskásáról a vége felé, de még a pecsenye előtt. 1839-ben kecskeméti kéziratos vőfélykönyv ugyancsak mindkettőt említi. Hasonló forrás Makón 1826-ban csak a húsos kásáról szól. 1830 körül a Tolna megyei német Felsőnánán viszont csak tejeskása, 1852-ben Dunaföldváron édes kása volt.
Ezek szerint köleskása és rizskása a parasztlakodalomban egyaránt szóba jött, ahol is egy vagy két fogás volt kásaétel. A tyúk/kakas rizzsel társítása a kora újkori szakácskönyvek és kézműves mesterlakomák párosításával cseng egybe. Ahol az Alföldön későbbi időszakból a szó szoros értelmében ludaskásáról tudunk, az ugyancsak a régi szakácskönyvek rögzítette hazai úri gyakorlattal összhangban kölessel készült. A baromfis-kása helyére az Alföldön egyre erőteljesebben juhhúsos kása került – főként kölesből – a juhtartás 19. századi fellendülésével. Mindezeket a húsoskásákat az Alföldön az szorította ki, hogy a pörkölt/paprikás hús lakodalmi étel rangjára emelkedett. Ez a folyamat az 1830-as évektől az 1900-as évekig húzódott el, és a lakodalmak lerövidülésének időszakában zajlott. A Dunántúlon és a Kisalföldön a korszerűség követelményeinek jól megfelelő rizskása tyúkaprólékkal a 20. századba nyúlóan fennmaradt lakodalmi fogás.
Tejbekása édesen a századfordulón az egész magyar nyelvterületen szokásos lakodalmi étel, kölesből vagy rizsből, a vidék, a család hagyományos vagy modern beállítottsága, illetve a lehetőség szerint. Legkövetkezetesebben az Alsó-Garamtól a Szamos torkolatvidékéig elterülő északi övezetben volt akkor még szokásos. Feltűnő, hogy Erdélyben sok helyt hiányzott. Egymástól független szövegű korai vőfélykönyvekben az édes kása a meleg ételek közül utolsó előttinek került az asztalra a lakodalmi főétkezésen (Vác 1793 u., Magyaróvár 1847 u., Dunaföldvár 1852, Győr 1867). Utána pecsenye következett. Későbben a pecsenye nem tartozott a minimálisan kötelező lakodalmi ételsorba, csak az azon felül lehetséges hagyományos fogások közé. A korszak parasztkonyháján körítés fogalom nem volt, az ünnepi pecsenyét kaláccsal ették. A kása és pecsenye szomszédságából helyenként mégis kialakult azok következetes együtt fogyasztása, ami kis összefüggő területen a századfordulón Abaújban és délkeleti szomszédságában jellegzetes. Egyébként az édes kása általában a főétkezés utolsó főtt étel fogása volt. A mező-kövesdi háromtagú lakodalmi ételsor kásafogásáról kapta a kásástál nevet a legkisebb tál az őket ellátó tiszafüredi fazekasoknál. A lakodalmi tejbekása helyzete 1910 körül visszafordíthatatlanul megrendült, az étel rövidesen mindenütt eltűnt.
A 19. század derekáig gyakori többnapos lakodalmakban kásaételt az utolsó napon tálaltak ebédre kitolókásának, ami a vendégség végét jelezte (Hódmezővásárhely, Török K. 1867: 124).
A lakodalmakban máig szokásos pénzgyűjtésről a szakácsnék számára 1792 után megjelent váci vőfélykönyvtől kezdve tudunk. Az adakozásra való tréfás felhívások első-sorban a kása keverése közben történt balesettel érvelnek, az adomány neve pedig kásapénz. Neve és a szokás gyakran azután is fennmaradt, hogy a kásaétel az étlapról eltűnt. Helyenként a főzőasszonyoknak a főétkezést és a kásapénz szedést követő lakodalmi táncát is kásatáncnak nevezték. A lakodalmi kásaételekről 1900 körül a Magyar Néprajzi Atlasz 443. térképlapja nyújt áttekintést.
A kevés fennmaradt adat szerint a 19. században halotti torban is jellegzetes étel volt a kása. Török Károly a század derekán Hódmezővásárhelyen zsíros kásáról szól (Török K. 4531867: 64). Mivel a tortartás szokása azután nagyon visszaesett, egykori hagyományos kásaételeinek mibenlétéről keveset tudunk. Debrecenben a századfordulón árpakását marhahússal – úgymond – levesnek főztek (Ecsedi I. 1935: 62, 179).
Szüreti kásaételként is ismeretes volt a juhhúsos kása. Az 1840-es évek végén egri szüretről közöltek olyan fametszetet, amelyen a vincellér és a cselédek juhhúsos kása körül láthatók (Kubinyi F.–Vahot I. 1853–1854: 177. kép). A század végéről Debrecenben, Túrkevén is említik. A juhhúsos kását idővel birkapaprikás váltotta fel.
Végül is az önálló kásaétel az ünnepi étrendekről valamivel korábban tűnt el, mint a mindennapi táplálkozásból. Ez azzal magyarázható, hogy noha az ünnepi étrend a mindennapinál erősebben kötődik a hagyományos formákhoz, ugyanakkor viszont az ünnepi alkalmak az újítások bemutatására is lehetőséget adnak. A lakomazáró édes kását a lakodalomban végül is a tortafélék váltották fel. A húsos és édes kásák kiszorulásával a lakodalom esetében egy olyan étrendszerkesztés tűnt el a 20. században, amely a parasztságnál feltehetően a késő középkortól szokásos lehetett (Kisbán E. 1993a).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me