AZ ÚJKORI TÁPLÁLKOZÁSKULTÚRA SZERKEZETÉNEK KIALAKULÁSA AZ ELIT KULTÚRÁBAN (1690–1780)

Full text search

AZ ÚJKORI TÁPLÁLKOZÁSKULTÚRA SZERKEZETÉNEK KIALAKULÁSA AZ ELIT KULTÚRÁBAN (1690–1780)
Ez a viszonylag rövid időszak, három emberöltő ideje, az újkori magyar táplálkozáskultúra nyitánya. A korszak az étkezésszervezés robbanásszerű, gyors átalakításával indult, egy nemzedék életében, 1690–1720 között az elit kultúrában, a főnemesség, a jómódú birtokos nemes és a gazdag polgár életvitelében. A középkori kettős étkezési rendről áttértek az ún. újkori hármas étkezési rend gyakorlatára a mindennapos reggeli–ebéd–vacsorával, amelyben az ebéd a déli órákra esett. Az új étkezés, a reggeli, jellegében eltért az ebédtől és a vacsorától. A reggeli a most befogadott új meleg ital, a kávé köré szerveződött, ami mellé kenyérféle és kiegészítők jártak. A korábbiaktól eltérően a főétkezéseket új fogás, leves vezette be. Ezért a korábban domináns lapostányér mellé az asztalnál most már mindenkinek mélytányér és saját kanál is kellett. A jó modor jegyében kötelező lett a villa használata. A korábban használatos szögletes, hosszúra kihúzható, szükség esetén meghosszabbítható étkezőasztalt az intimebb, de egyúttal a társadalmi elkülönülést is szolgáló kerek asztal kezdte felváltani.
Ezeknek a legújabb korig ható újításoknak az időzítése némileg különös a magyar társadalomban. Közép-Európa nyugati részén az anyagi kultúra sokoldalú megújítása csak a harmincéves háborút kiheverve, 1680 körül kezdődött meg. Az innovációk sorrendjét tekintve megfigyelhető, hogy először a kevésbé költséges újdonságok (háztartási felszerelés, 430lakberendezési tárgyak, öltözetdarabok) után nyúltak, a költségesebbekre (lakóház) később került sor. A belső fejlődés mellett a korszak folyamatainak hátterében a kontinensen új gazdasági-kereskedelmi központ, Németalföld és Anglia állt, s az udvari kultúrának ugyancsak új központja, Franciaország. A táplálkozáskultúra kevésbé költséges változásai Magyarországon is megelőzték a költségesebb modernizálást, a francia barokk kastély új típusa építésének a magyar főnemesség körében az 1720–1730-as években induló hullámát, majd a század derekától az impozáns új barokk megyeházak sorát (Fülep L. 1970: I. 281). A táplálkozásszerkezetbeli változásokat azonban nem előzte meg békeidő, sőt maguk is bizonytalan, háborús évek sorozata közepette folytak. Igaz, luxusinnováció csak egy van köztük, a kávé valódi kávébabból. Apor Péter (1736/1972), a változások egyik kortárs hazai kommentátora, a francia stílust követő új bécsi divat honosítására hivatkozott, az átalakuló magyar szokásokat helyenként közvetlenül is a franciához mérte. Valójában az újkori hármas étkezési rend bevezetése már érett előzőleg idehaza az életmód változásával. (Másrészt legalábbis 1630 körül még a bécsi udvari arisztokrácia is a középkori kettős étkezési rend szerint evett, délelőtt 10 órakor ebédelt.) Az új leves bevezető fogás lehetett esetleg, áttételesen, francia hatás. A kávé elfogadását az italnak a tőlünk nyugatra fekvő keresztény világban való elterjedése, valamint Buda és a középső országrész felszabadulása együttesen tette lehetővé.
Az elit kultúra fenti újításai a társadalmi skálán továbbmentek, de a parasztokat közülük a korszak végére egyedül a leves bevezető fogás érte el.
Ugyanakkor a parasztkultúra két fontos újításától, a kukoricaételektől és a paprika fűszertől a magasabb társadalmi rétegek zárkóztak el. Az előző korszak új növénye, a kukorica termelése az 1700–1720-as évtizedekben vált általánossá Erdélyben, a parasztok közt elsősorban élelmiszer céljára, mennyiségben azután is folyamatosan növekedve. Az Alföld belsejének és a klimatikusan alkalmatlan északi, kárpáti zónának a kivételével a 18. század első felében a kukorica minden országrészen jelentőségre tett szert, a parasztok közt élelmiszerként is szolgált, ha az erdélyi emberi fogyasztás mértékét nem is érte el. Belőle kásákat, pépeket, süteményeket készítettek. A középosztály szemében használata annyira kötődött a bevezetéskori ínségétel helyzethez, hogy élelmiszerként egyértelműen elutasították.
18. századi szakácskönyvek és úri étlapok hiányában egyelőre nem tudjuk pontosan, hogy mikor, de valamikor a periódus folyamán, a magasabb társadalmi rétegek elhagyták étkezésükből a régi kásákat is, a kölest és árpát. Mivel a hagyományos kásák korábban a köznéppel közös ételeik voltak, ezzel a változással is növekedett az élelmiszerösszetétel minőségi eltérése.
A hozzánk a hagyományos úton, délről érkezett amerikai származású paprika az 1720-as években jelent meg Magyarországon. A következő generációban termelése sokfelé felbukkan, különösen erőteljes a későbbi dél-alföldi paprikatermelő körzetekben. A harmadik generációban, az itt tárgyalt periódus végére, a parasztoknál biztos helye volt a fontos ételekben. A tört paprika a kortársak szemében hangsúlyosan a parasztok fűszere, ami iránt a magasabb társadalmi rétegek még nem érdeklődtek. Náluk a paprika az 1790-es években savanyúságként jelenik majd meg hús mellett (Bálint S. 1962).
A 18. század folyamán az élelmiszerek közé lépett amerikai növények közül minden társadalmi réteget elért a bab (Phaseolus vulgaris). A most új sütőtök a parasztoknak lesz 431majd hosszú távon fontos étele. A paradicsom még nem lépte túl a nemesek-polgárok kertjeit, a század végére csak az ő asztalukon jelent meg.
Az ugyancsak amerikai származású burgonya Észak-Európában kezdte pályafutását, a Mediterráneumban fontossá sosem vált igazán. Az északi központoktól távoli Ausztriába–Magyarországra későn jutott el. A magyar lakosságnál az itt tárgyalt periódusban még nem lett számottevő élelmiszer. A kerti úri kísérleteken, paraszti ismerkedésen túl a meghonosodás jele mindig a burgonya szántóföldi termelése. Ez a 17. század középen Írországban, majd Angliában, 1670 után a Németalföldön mutatható ki, Közép-Európában 1680-tól a szászországi Vogtlandban és még 1700 előtt Pfalzban mint innovációs központokban. Ausztriában a burgonyával való első próbálkozások az 1730-as évek derekára nyúltak vissza, a nyugati országrészen. Magyarországon 1745-ben a német telepes (Vértes)kozmán tudunk először burgonyatermelésről, ugyanott a század végén szántóföldi kertekben. Az 1760-as évektől kezdve, sokoldalú, erőteljes propagandával is kísérve, országszerte megindultak a burgonyatermesztési kísérletek, az Alföld kivételével. Szántóföldön ugarba a burgonya legelőször az északi, kárpáti területen került (bármit jelentsen is az ugar hegyvidéken), ahol az 1780-as évekre már a lakosság fő tápláléka. Egyébként az 1813/17-es rossz gabonatermésű évek vezettek a növény és a burgonyaételek végleges befogadásához. Ugyanezt a szerepet Németországban az 1770-es ínséges évek játszották (Kósa L. 1980; Fülöp É. 1985).
A magasabb társadalmi rétegek táplálkozáskultúrájának újítása a 18. században a szalonna egy részének olvasztott zsír formájában való tárolása és a lisztes rántás használata. Velük az újkori magyar konyha két sajátos vonása indult útjára. 18. századi szakácskönyv nem lévén, ezeknek az újdonságoknak a térhódítása nehezen ítélhető meg. A disznóöléskor a szalonna egy részéből azonnal kiolvasztott zsírt főzéshez használták egész éven át, ami a korábbi konzervált szalonnával vagy ilyen szalonnadarabka kiolvasztott zsiradékával való főzést váltotta fel, semlegesebb ízt biztosítva. 1774-ben Somogy megyei módos középnemesi háztartás 2:1 arányban tárolt szalonnát és zsírt, ugyanott mezővárosi kézműves háztartásban 1805-ben a zsír még hiányzott. A 19. század közepére a Dunántúlon és az Alföld nyugati területein parasztháztartásban is közönséges lett az olvasztott zsír tárolása. A zsírolvasztás bevezetését nem a Balkán felől benyomuló új sertésfajta, a mangalica váltotta ki, noha a korábbi fajtákhoz képest ez kifejezetten zsírsertés. Éppen ezért viszont a zsírkészletezés előretörésében szerepe lehetett azután.
További vizsgálatot igényel a lisztes rántás ételsűrítésre való gyakori használatának divatba jötte, aminek áttételesen esetleg francia előképe (roux) is lehetett.
A korszak újítása az elit kultúrában a kemencében sült kalácsok mellé lépett, parázsnál sült kürtőskalács.
A 17. század derekától Európában egyértelműen a francia konyha a szakácsművészet elismert központja. A francia udvari-arisztokrata körökben igen hangsúlyos volt az étkezés kultúrája, komoly művészet rangú a konyhamesterség. Benne mesterszakácsok mellett főurak is tevőlegesen vettek részt. Más kérdés, hogy szakácskönyveinek például németre való lefordítása kezdetben elháríthatatlan akadályokba ütközött. A minta szerepű korabeli francia étkezési kultúra egészéről sajnos máig nincs áttekintő feldolgozás.
A 17–18. század fordulójának újító időszakában jelent meg az első nyomtatott magyar szakácskönyv, 1695-ben Kolozsvárt. A kötet már korábban készen állt kézirat anonim kiadása, friss toldalékokkal. A főszöveg gyakorlati szakácskönyv 264 recepttel, középrétegbeliek 432számára. Szerkezete és tartalma a megelőző táplálkozástörténeti korszakot képviseli. Az új jelenség az, hogy egyáltalán kinyomtattak szakácskönyvet, éspedig nem a tanult szakáccsal rendelkező főúri háztartások, hanem szélesebb rétegek számára. Aligha véletlen, hogy Tótfalusi Kis Miklós nyomdájából került ki a kötet, amelyet a továbbiakban Tótfalusi-szakácskönyvnek nevezünk (1695; 1695/1981). Tótfalusi az 1680-as évtizedet Hollandiában töltötte, a könyvnyomtatás és betűmetszés mesterségében. Ez időben Hollandiában igen élénk – a franciákét meghaladó – a szakácskönyvkiadás. Egyúttal Európa első polgári társadalma dolgozott e területen először szélesebb rétegnek, a középosztálynak. Tótfalusi kötete is a középrétegekhez fordult, ha nálunk a polgárság kevésbé volt is még köztük képviselve. A kötet ajánlása így szólt: „Az Olvasóhoz. Ez az én Könyvetském nem siet az Udvarokban való nagy Konyhákhoz, a’hol a’ Szakátsok tsak magoktól-is jó ízü Étkeket tudnak fözni; hanem tsak leginkább a’ Betsületes köz Rendeknek, a’kik gyakorta Szakáts nélkül szükölködnek, akar szolgálni: tsak azokat taníttya, miképen kellessék két vagy három Tál étket készíteni” (Tótfalusi-szakácskönyv 1695: A 2). Kiadásig eljutó új szakácskönyv összeállítására ezután kerek egy évszázadon keresztül nem akadt vállalkozó. A Tótfalusi-kötetet nyomták újra és újra egészen 1801-ig, mégpedig csak 1795-től új címmel és a legutolsó kiadásban új függelékkel.
E korszakból, 1723-ból ismeretes egyelőre parasztokról az első viszonylag részletes étkezésleírás. Békés megye rendelkezett a parasztoknál elszállásolt katonák ellátásáról. Ez úgy legyen, ahogy a parasztok maguk is esznek. „Napjában minden katonának ebédre egy tál étke egy font húsból álló lészen, az mint a szegény ember tisztességesen magának szokott készíteni, laskával, káposztával, lencsével, borsóval, kásával és egyéb házi éléssel; vacsorát is hasonlóképpen. Fölöstökömről és osonnárul meg sem emlékezvén... Minthogy majd mindnyájan a katonák római catolikusok, pénteki és szombati napokon ... tésztábul vagy tyuktojásbul s egyéb böjtölésekben ebédre és vacsorára egy-egy tál ételt, a mi a szegény embertül kitelik, készitsenek” (Kolosvári S.–Óvári K. 1892: III. 297).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me