TARISZNYA

Full text search

TARISZNYA
Valamelyik változatát a magyar nyelvterület minden részén ismerik, sőt egy-egy faluban két-három vagy annál is több tarisznyafélét használnak. Például a Szentendre-sziget tárgyi világához egyidejűleg hozzá tartozott a szőrtarisznya, a vászontarisznya és a bőrtarisznya is. Mindet férfiak használták és hosszú pánttal vállra akasztva hordozták (Gráfik I. 1971: 50). A Palócföldön az említett három tarisznyatípus mellett negyedikként élt a nők vászonból készült vászontarisznyája. Egyes formái kisebb-nagyobb régiókhoz, népcsoportokhoz, foglalkozási rétegekhez is kapcsolódtak. Erdély specialitása az átalvető, azaz kettős tarisznya; főként a központi népterületre jellemző a szőrtarisznya; a Palócföld jellegzetessége a vászon hátitarisznya.
Valamilyen tarisznyát a legtöbb európai nép használt. Ez a tárgycsoport mélyen 887gyökerezik az európai műveltségben. Tarisznya szavunk végső soron a latin canistra vagy a görög tajistrom szóra vezethető vissza. Tanistra alakban megtalálható szlovák, ruszin területen, távolabbi alakváltozatai pedig az albán, román, lengyel népnyelvben. A tárgy nagy múltjára vet fényt, hogy a mesebeli szegény fiú egy tarisznya hamu-basült pogácsával indult neki szerencsét próbálni. Ikonográfiai bizonyítékok is említhetők. Például a pécsi dóm 12. századi kőfaragványain már látható a tarisznya ábrázolása.
Egykor az egész nyelvterületen hordtak a férfiak fehér házivászonból varrott oldaltarisznyát, hosszú vállpánttal ellátott kis méretű zsákocskát. Napi elemózsiát vittek benne a mezőre, egy-két napos utazásra. A polgárosodó paraszti csoportok a 19. században már szégyellték, s a vászontarisznya mindinkább a peremvidékre szorult. A 20. század elején a göcseji férfiak kaszálás közben sem tették le a nyakukról, Hetésben pedig a nők is hordtak vászon oldaltarisznyát. Északon és az Alföld peremein a tarisznyás falvakat megszólták, libásnak, gunarasnak csúfolták. Sok táji elnevezése ismeretes. A Tiszántúlon és a Partiumban bakó, ritkábban szütyő, Nyitra és Bars falvaiban kápsa, Kalotaszegen szuszák, Hontban nyakbaöltő, a Székelyföldön pedig a tarisnya mellett ridike, lityike, ódalnyüzsgő tréfás neveken emlegetik. Nyugat-Dunántúlon baszárka, deszinka, cuka, jemeska néven ismerték. Északon és az Alföld egyes részein az 1930-as évekig az iskolás gyermekek is vászontarisznyában hordták füzeteiket és az elemózsiát. Moldvában a csángó férfiak és nők egyaránt hordták a vállra akasztható oldaltarisznyát, amit főleg gyapjúszőttesből varrtak (Halász P. 1996: 289–290).
Országszerte bekötött szájú tarisznyában hordták a mezőre a kaszaélesítés szerszámait (üllő, kalapács, tokmány, fenőkő). Ezt a kaszanyélre akasztották és fenes-tarisznya, tokmányos tarisznya néven emlegették.
Az Alföldön és a Dunántúl keleti felében a 19. században a polgárosuló parasztság már szívesebben hordott szőrtarisznyát. Hosszú bőrszíjjal vállon hordozható fedeles oldaltarisznya ez, amit főként kecske-, illetve tehén- és lószőrből szőtt anyagból varrtak. Készítésével szőrtarisznyás mesterek, képzett iparosok foglalkoztak, akik nagy kiterjedésű piaci körzeteket láttak el termékeikkel (Gönyey [Ébner] S. 1931; Domonkos O. 1955). Ez a tarisznyaféle és a mesterség is valószínűleg balkáni eredetű. Dunántúlon szőrtarisznya, a Duna vonalától keletre szeredás volt a neve. Kelet-Dunántúlon a szegényparasztok viselték, mert a nagygazdák inkább borjúbőr tarisznyát használtak. Erdélyben és Moldvában a gyapjúszőttes tarisznyák több változata használatos, de részletes leírásuk még nem történt meg. Gyapjú hátitarisznyát szlovák, lengyel, román, bolgár pásztorok is hordanak (Bednárik, R. 1950: 7–10; Paládi-Kovács A. 1976: 193).
Bőrtarisznyát, azaz kisméretű, hosszú bőrpánton lógatva, fél vállon hordott fedeles bőrtarisznyát főként pásztorok, vadászok, csőszök és kerülők használtak. Benne tartották apró tárgyaikat (bicska, tűzszerszám) és az elemózsiát. Szíjára csatolták a fából készült ivópoharat, csanakot is. Vándoriparosok (például drótosok), vándorkereskedők szintén hordtak bőrtarisznyát.
A kettős tarisznya Erdély és Moldva népeinek mindennapos teherhordó eszköze. Legismertebb magyar neve átalvető, de Kalotaszegen és Brassó vidékén inkább iszáknak nevezik. Vállon viszik oly módon, hogy egyik fele elöl, a másik hátul lóg.

88842. térkép. A hátitarisznya elterjedtsége Észak-Magyarországon
889Fehér kendervászonból vagy színes, mintás gyapjúszőttesből készül. Két száját korcba bújtatott zsineggel húzzák össze és kötik meg. Férfi ritkán veszi a vállára, inkább nők hordják, illetve a málhás szállításhoz használják. Az erdélyi románok, a mára-marosi huculok régi tárgya. Erdélyi történetét a 17. századtól írott források is megvilágítják. Széles elterjedtsége van a Balkánon és egész Dél-Európában.
A Palócföld jellegzetes eszköze a fehér kendervászonból készült hátitarisznya. Távoli munkahelyen dolgozó favágók, szénégetők, bányászok heti élelmüket vitték benne a hátukon. Szórványosan Gömörben, Abaújban, Beregben, Tolnában is él az emléke. Palóc neve négylábú tarisznya, lábas tarisznya. Ezen a néven említik a 19. század eleji írott források. A palócoknál a nők is hordanak hátitarisznyát. Szőtt mintákkal vagy hímzéssel díszített példányokat használtak ünnepi alkalomra (lako-dalom, búcsú, gyermekágyas asszony látogatása). Egyes falvakban csak díszes változatát tartják és főként búcsújárás alkalmával kötik a hátukra (búcsús tarisznya, szent-kútyi tarisznya, cifra tarisznya). Szűrposztóból készült hátitarisznyát használnak a Magas Tátra környékén (például gorálok), gyapjúszőttes hátitarisznyát a Balkán jel-legzetes pásztorvidékein. E cedidlo, cedilka nevű tarisznyának a terjedésében jelentős szerepe volt a vlach pásztormigrációnak (Paládi-Kovács A. 1976: 179–198; 1989a: 340–343).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me