STÁCIÓK, CSÁRDÁK

Full text search

STÁCIÓK, CSÁRDÁK
Az utak hosszát, a települések távolságát a 19. század derekáig főként időmértékkel tartották számon. Országleírások, topográfiák szerzői is megírták, hány óra járásnyira és milyen irányban található egyik vagy másik helység, a nagyobb távolságot pedig napi járóföldben adták meg. A mérföldben való gondolkodás és számolás a népnél különösen lassan vert gyökeret, s nálunk az utakat is viszonylag későn látták 840el mérföldkövekkel. (Svédországban már a 17. században bevezették a mérföldkőállítást.)
Országutak mentén a középkorban is voltak pihenőhelyek, ún. statiók. Ezek számával is jelölhették a távolságot két távoli település között, mert szabályos közönként sorakoztak egymás után. Szatmár megye mérnöke 1829-ben „8000 folyó ölek”-nek számított egy stációt, ami bécsi ölekkel számolva 15,2 km-nek felel meg (Csorba Cs. 1975: 173). Aligha véletlen, hogy a vásárhelyek és mezővárosok hálózata a 14–15. században egymástól 1–2 stáció távolságot tartva alakult ki, a hegyrajzi és vízrajzi adottságoktól függően.
A stációk megerősítést nyertek a 18. században szervezett posta intézménye által minden főútvonalon, s különös fontosságot nyertek a külföldre tartó utakon. Áruszállító fuvarosok, mint a komáromi szekeresgazdák, a hétfalusi csángó szekeresek vagy a gömöri vasárut és fazekasterméket messze földre eljuttató furmányosok több országrész és hosszú útvonal stációit, csárdáit és átkelőhelyeit tapasztalatból ismerték. Szekérállások, fogadók legtöbb stációnál épültek a Gömörből Pestre és Debrecenbe vezető utak mentén, s működtek a Dunántúl és Erdély nagyútjai, postaútjai, császárútjai mellett is. A fogadókhoz általában fedett szín, itatókút vályúkkal, néhány szénaboglya, s több-kevesebb legelő is tartozott (Gallo, J. 1973: 86–87; Markuš, M. 1973: 103–104).
A régebben is létező fogadók, szekérállások mintájára, de mégis sajátos módon fejlődött ki az Alföld déli és középső harmadában a pusztai csárda intézménye. A török kiűzése után nagyon ritka településhálózatú térségben a lakott helyek (több-nyire városok) távolsága a 30–50 km-t is elérte. Az átutazó és a helyi lakosság egyaránt igényelte a pusztai menedékhelyek létesítését (Zoltai L. 1934: 271–276; Bellon T. 1973b: 128–130). Útkereszteződések, kisebb csomópontok közelében már az 1720–1730-as években megjelentek a pusztai csárdák. Györffy István szerint sok esetben elpusztult templom helyén, annak tégláiból épültek, azaz régi faluhelyeken (Györffy I. 1943: 226). A csárda szó azonban nem török eredetű, mint vélte, hanem szerb-horvát, noha a Balkán népeinél egész biztosan török közvetítéssel terjedt el. ’Pusztai fogadó’ jelentésben 1733-ban jegyezték fel először, de csardak alakban ’magas figyelőállás’, illetve ’kör alakú, nagy épület’ jelentésben már az előző században is használatos volt az Alföldön.
A pusztai csárdák virágkora a 19. század derekára tehető. 1853-ban az osztrák kormányszervek a közbiztonság javítása érdekében elrendelték a csárdák teljes körű lajstromozását és térképezését (Szabó F. 1974: 335–337). Ebből a hiteles összeírásból nemcsak a csárdák neve, száma derül ki, hanem az úthálózat és a csárdahelyek szoros kapcsolata is. Jelentőségüket mutatja, hogy a Körös–Maros közötti síkságon 83 csárdát írtak össze. Mindegyikhez tartozott itatókút és szabad legelő a szekeresek lovai és az állatvásárra igyekvő gazdák, hajcsárok falkái számára. Forgalmasabb csárdákhoz akár 100 hold csárdaföld is tartozhatott, melynek egyharmadát a csárdát bérlő személy (csárdás, korcsmáros, árendás) felszánthatta, bevethette.
A dél-alföldi csárdák többségét uradalmak építették és adták bérbe, de a jászkunsági, hajdúsági fogadókat a városok birtokolták. Debrecen, Karcag vagy Nádudvar csárdáit a városi kommunitás építtette és adta bérbe. Állás is tartozott mindegyikhez. Négy-öt szekér lovastul beállhatott a vályogfalú, zárt, de padlástalan nádtetők alá.

84135. térkép. A Dél-Alföld csárdái 1853-ban
842Jászolból, zablóból abrakoltatták, szénáztatták a megfáradt lovakat. A nádudvari, miként a nagykunsági és hortobágyi csárdák is, hosszú, tornácos épületek voltak (Bellon T. 1973b: 128–129). Központi nagy helyiségük az ivó, ahol a kármentő mögül szolgálták fel az italt. A vendégek részére súlyos tölgyfa lócák és asztalok szolgáltak. Az épület másik felében volt a csárdás lakása, ami pitarból, házból (szobából) és egy kamarából állt (Balázs L. 1967: 268). Többnyire pince is tartozott a csárdához. Különösen nevezetesek voltak a két megye határán épült csárdák, amelyek a betyároknak több lehetőséget adtak a menekülésre a megyei pandúrok elől. Ezekhez különösen sok romantikus betyárhistória tapadt. A csárdák világát megörökítették a külföldi és belföldi utazók, a 19. század hírlapjai és népies szépirodalma. Hírközpont szerepüket minden kortárs szerző kiemelte.
Alföldi csárdáink nevüket kaphatták a helynévről (Hortobágyi csárda, Kondorosi csárda), a cégérükről (Pintes, Hordócska), a tulajdonos vagy árendás nevéről (Császár, Steiner, gróf Apponyi, báró Eötvös), de gyakori a tréfás csárdanév is (Kutyakaparó Kecskemét, Lebuki Békéscsaba, Becsali Alsópáhok, Gugyori Nagy-gyanté, Nyakvágó Kunszentmiklós, Falkafogyasztó Kiskunhalas határában). A Betekincs, Morgó, Cifra, Szemszúri, Koponya, Körülsáros, Ebgondolta, Kulipintyó és a többi tréfás csárdanév hovatovább feledésbe ment (Györffy I. 1943: 227).
A pusztai csárdák, útmenti fogadók jelentősége a 19. század második felében gyorsan hanyatlott. Előbb a hatósági szigor, Ráday csendbiztos érte el a betyárokat és az orgazdának tartott csárdásokat. Számos fogadót bezárattak, széthányattak közbiztonsági érdekre hivatkozva. Aztán a vasútépítés terelte másfelé a forgalmat. Az 1880-as években a csárdákból már kevés maradt, az is pusztai kocsmává, italbolttá alakult át.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me