Gályarabság,

Full text search

Gályarabság, meggyalázó büntetésmód, mely a XIV. sz. eleje óta a földközi-tengermelléki hatalmasságoknál rendszerré vált. A gályarab volt a legolcsóbb munkaerő, nemcsak azért, mert semmibe sem került, hanem azért is, mert ekképp az elzüllöttek és gonosztevők a helyett, hogy az állam költségén, az állam terhére tétlenül tartattak volna: mint gályarabok mintegy átalakíttattak az államnak igen nagy hasznot hajtó tagjaivá. Franciaországban IX. Károly 1562. az orléansi rendelettel megparancsolta, hogy a cigányokat, ha két hónap leforgása alatt minden pereputtyostól (tours ceux qui s'appellent Bohémiens ou Egyptiens, leurs femmes, enfants et autres de leur suite) el nem hagyják a francia földet, «a birák nyomban fogassák el, borotváltassák le szakállukat és hajukat s szolgáltassák valamelyik gályakapitány kezébe, kik három esztendeig tartsák őket a gályákon». Kevés idő mulva, 1564. ugyanazon fejedelem (a Szent-Bertalan éj hőse) meghagyta az összes törvényszékeknek, hogy ezentúl senkit se itéljenek 10 éven aluli G.-ra. Száz év mulva Colbert utasította a birákat, hogy minél több embert itéljenek gályákra s aki odakerült, annak törvényes büntetési ideje leteltével sem oldotta meg láncait. Gyakori eset volt, hogy egy-egy erős ember háromszor-négyszerte több ideig raboskodott a gályákon, mint amennyire itélve volt. Colbert 1670-iki rendelete szerint a G. időhöz kötött vagy örökös;mindkét esetben ezzel együtt jár az időnkinti megkorbácsolás és a tüzes vassal való megbélyegzés. Minden gályarabnak jobb vállára GAL (t. i. galérien, a. m. gályarab) betüket sütötték, a végett, hogy ha megszöknék, vagy ha kiszabadulta után ujabb bünt követne el, felismerhető legyen, hogy már büntetve volt. Öregek, gyenge emberek és nők nem itéltettek gályarabságra. Olasz- és Spanyolországban, időnkint Franciaországban is, a gályarabok legnagyobb része valóságos rabokból, rabokból, rabszolgákból került ki. Ezek közt nagy számmal voltak muzulmánok, kiket portéka gyanánt, mindig készpénzen vásároltak a nagyhatalmak. Állandó főpiacaik Konstantinápoly, Velence, Málta és Ceuta. Egy-egy nagy háboru után azonban kedvező árakon szerezhetők más helyeken is. Igy a Buda visszavételekor elfogott török rabok Dalmáciában adattak el örök áron, aránylag igen olcsón, t. i. fejenkint 140 livre-ért. A keresztény hadi foglyokból lett gályarabok közt kevés volt a magyar, mely jelenség oka abban keresendő, hogy a török (nem ugy, mint a keresztény hatalmak) saját alattvalóit nem engedte gályákra hurcolni. A török hódoltsági magyar, vagy a török véduraság alatt álló erdélyi ember tehát, ha rabul is ejtik, megszabadul, mihelyt honosságát igazolja. Más dolog, ha a rabszijra füzöttek fegyveres kézzel, török elleni harcban fogattak el. Azoknak jó, ha megengedik, hogy az önkényüleg megszabott, rendesen igen nagy áron kiváltság magukat. A hadi foglyokból lett gályarabok közt, minden jel arra mutat, hogy legtöbb volt a lengyel és orosz, kikkel a tatárok Neszter-Fehérvárott vagy Krimiában ütöttek vásárt. A Kemény Jánossal együtt 1657-ben tatár rabságba esett erdélyeiek egy része is Neszter-Fejérvárt adatott el a gályákra, mint egy egykoru krónikás mondja.
Nyolcszázat hajtottak az Vörös-tengerre,
Mint ártatlanokat az veszedelemre.
A XVII. század gályarabjait különösen megszaporítá a kor egyetemes reakcionárius iránya, mely nálunk a pozsonyi és eperjesi vértörvényszékekkel, Franciaországban a nantesi ediktum visszavonását követő rettenetes dragonnadeokban nyilvánult. Ekkor veszi kezdetét a nyugati keresztény államokban a politikai és vallási okokból üldözötteknek gályákra küldése. Magyar prédikátorok is nagy számmal jutottak a nápolyi gályákra (l. Pozsonyi vértörvényszék), kiknek sorsa méltán állítható párhuzamba az inquizicio áldozataiéval. A gályarabokat ugyanis, miután vállukon megbélyegezték, szakállukat, bajuszukat s hajukat leborotválták, török ruhába vagy inkább rongyokba öltöztetve 6-6-jával láncolták az evezőpadokhoz. Amint dalladzanak, vagyis vonják az evezőt: egyik lapját sem fölözi a másikat. A sulyos «dalevedző» minden rántásra majd kitépi karjukat, főképp ha az evezés hullámelőző (passe-vogue), vagyis midőn a hullámverésnél gyorsabb tempóban éri a viz szinét a lapát. A dalladzás néha 15-20 óra hosszant tart naponkint, mialatt a «hőhérlópallér» - mint a magyar krónika nevezi az argousin-t, - bikacsökkel veri véresre az aléldozó rabokat. Evezés közben a rabok száját fölpeckelték, hogy ne jajgathassanak. A pecek vagy fából vagy vasból volt. Ez utóbbit a banditáktól tanulta el a «rend» kormánya; azok használták a gyötrelmes körtét (poire d'angoisse), mely gömbölyü vas, a torkon kapott rab szájába nyomva, ott magától fölpattant s öblösre peckelte ki az illetőnek száját. «Etetés» idején a hajóstisztek kivették a rabok szájából a pecket s ecetes vagy vinkóba mártott kétszersültet tömtek a szájukba. Kikötőben v. pihenés idején vályuban tálaltak fel minden evezőpad hat (néha öt) emberből álló személyzete elé egy kis korpát, kását vagy babot. S midőn a marseille-i gályák intendánsa néhanapján egy falat szalonnát kivánt adatni a raboknak: Colbert, a nagy miniszter, ezt a választ adta: «semmi sem ront meg egy-egy rabszolgát jobban, mint a kövérség és a nagy has». A kipeckelt száju rabok ugyszólván elszoktak a beszédtől. A hajóra lépő idegent hu-hu-hu! kiáltással üdvözölték, s estenden, miután a jezsuita lelkiatya elvégezte a litániát, a lefekvés idejét kutyaszerü egyhangu üvöltéssel (pareil au hurlement des chiens) jelezték. E szomori capistráng (couvre-feu) után az evezéstől és a folytonos ütlegeléstől elkinzottak kimerülten kuporodtak a pad alá, vagy (saját rondaságukat kikerülendők!) a padra, éjjeli álomra. Az emberfeletti munka, a hajón terjengő rettenetes bűz s a pogánynál pogányosabb bánásmód minél hamarább megszabadítá a rabokat e «földi pokolból (infernum vivorum)». A melyik kidőlt, arról hamarosan leverték a bilincseket s a tengerbe vetették holttestét. A gályarabokat főkép a szájfene v. skorbut pusztította, mely a rossz táplálkozás miatt, mondhatni járványszerüleg dühöngött köztük. A legtöbb gályadarab az «átkozott gályákról (maledictae galeae)» nem is menekült máskép, mint a halál révén, bár a «rabszabadító» szerzetesek, a XVII. századtól fogva dicséretes tevékenységet fejtettek ki megszabadításukban. Buzgóságuk azonban csak palliativ szer volt a gályák rendszerével szemben, melynek iszonyatosságaitól csak a nagy francia forradalom váltá meg az emberiséget. 1791. eltörölték a G.-ot s behozták a bagno-rendszert (l. o.). mely 1852-ig állott fenn, a mikor azután helyt adott a Cayennebe való deportálás rendszerének. A napoleoni háboruk végéig a többi földközi-tengermelléki államban is megszüntették.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me