Fametszet

Full text search

Fametszet (xilográfia), falemez sima fölszinén akként kimetszett rajz vagy mustra, hogy a vonalak kiemelkedő éleket képeznek, amelyek festékkel bekenve és papirra vagy kelmére lenyomva, a rajz vagy mustra mását hiven visszaadják. Az ilyetén módon metszett lemezt ducnak nevezzük. Vele több lenyomatot állíthatunk elő, vagyis a rajz hasonmását tetszés szerint számos példányban sokszorosíthatjuk. A F. tehát egyike a sokszorosító eljárásnak. Eredetére nézve a vélemények eltérők. Vannak XI. sz.-beli okiratok, amelyekre a fejedelem kézi jegye, monogrammja, fába metszett bélyeggel van lenyomva. Utóbb igy nyomták a mustrákat a kelmékre, sőt a kezdő betüket is a kéziratokra. Bizonytalan ideje, hogy a kinaiak metszett faducokkal könyvet nyomtatnak. A XIII. sz.-ból maradt fönn egy feszület lenyomata, enek a formája nem fába, hanem puha fémbe volt metszve. A XIII. sz.-tól kezdve általánosan elterjedtek a metszett faducokkal nyomtatott szent képek, játszó kártyák, gyónó cédulák stb. Abban az időben a fametszés teknikája a következő volt: körte vagy szilvafa törzséből annak a tengelyével párvonalos irányban hasogatott lemez fölszinét késsel kivájták, ugy, hogy abból a rajz vonalai élesen kiállottak. Akkoriban az ábrázolt alakoknak csak is a rajzolatát állították elő a ducon és vele készített lenyomatokat vizfestékkel szinezték. E metszeteken a rajzolat vonalai széletek voltak, árnyékvonalak gyéren fordultak elő és azok is rövidek voltak és hirtelen vékonyodtak. A ducot tintaféle fekete folyadékkal, vagy enyves fekete festékkel bekenték, a megnedvesített papirlapot ráfektették és azt vászonból való labdával vagy effélével addig nyomogatták és veregették, mig a fölszinén a metszetnek éles vonalai kidomborodtak.
A legrégibb fametszeteknek, amelyeket sajtó nélkül nyomtak le, egyik ismertető jele, hogy hátsó oldalukon simítva vannak, annak dacára észrevehetők az élek kidomborodásai. E régi metszetek azonkivül barnás szinüek. A XV. sz. eleje körül a barnás festéket sötét fekete festék váltja föl. Az évszámmal megjelölt legrégibb fametszet a brüsszeli muzeumban van, 1418-ból való és Máriát ábrázolja négy szent között. 1423-ból való egy metszet Szent Kristófot ábrázolja. Ez Spencer lord könyvtárában van. A legrégibb fametszetek leginkább szentképek voltak, melyeket a templomok előtt és a vásárokon árultak. Ezeket nemsokára a bibliából és legendákból vett jelenetek sorozata követte, majd különféle világi tárgyu, sokszor tréfás ábrázolások, ujévi üdvözletek stb. A XV. sz. közepe táján a faducba a képeket magyarázó mondásokat is metszettek (duckönyvek). Ilyen ducokkal nyomták a lelki szegények, vagyis az olvasni nem tudók bibliáját (Biblia pauperum). A ducokba metszett, tehát nem mozgatható betükkel való e nyomtatás megelőzte a mozgatható betükkel való, tehát a tulajdonképeni könyvnyomtatást (1454), azonban ez utóbbinak föltalálása után is még sokáig divott. A XV. században a faducok mellett használatosak voltak a sörétesen metszett fémducok is. Az utóbbiak a faducoktól abban különböztek, hogy árnyékvonalaik sürün át voltak metszve, s a lenyomatnak fekete alapján fehér pontokat, söréteket képeznek. A sörétes metszettel lenyomott legrégibb kép 1454-ből való és Szent Bernátot ábrázolja. A sörétes metszetek fölötte ritkák és a XV. sz. utáni időben már nem fordulnak elő. A F. a XV. sz. végén és a XVI. sz.-ban érte el a művészeti fejlettség legmagasabb fokát. A korábbi F.-ek durva kimunkátságuak, sokszor esetlenek voltak; a XV. sz. végétől kezdve a metszők mindnagyobb jártasságra tettek szert, megtanulták a rajz finomabb árnyékvonalait is metszeni, s igy az alaknak megadták a domboruság, a testiség látszatát. Németországban Wolgemut, Dürer, Burgkmair és Holbein müvelték a sokszorosítás e népszerü ágát, fametszeteik a rajzoló művészet kiváló alkotásai közé tartoznak. Majd Olaszországban, a Németalföldön és Francaországban is jelentékeny mesterek keletkeztek.
A XVI. század elején találták föl a szines vagy helyesebben az árnyékos (cameien, chiaroncuro) F.-et. Ugo da Carpi 1516. a velencei szenátushoz intézett beadványában a fametszés e módjának föltalálásával dicsekszik. Kétségtelen azonban, hogy Németországban Kranach Lukács, Baldung Hans és Dürer már korábban készítettek ilyen F.-eket. Az árnyékos fametszethez több, rendesen legalább három duc használtatik. Először egy külön duccal nyomják le az ábrázolás rajzolatát. A második duccal barnás szinben nyomják a fő szint. E ducon az ábrázolás fényes helyei be vannak mélyítve, ugy hogy a lenyomaton fehér folt marad. Végül a harmadik duccal nyomják az árnyékokat. Minél több duc használtatik, annál több és finomabb a lenyomaton a fény és az árnyék közti fokozat. Önként értetik, hogy a ducokat különféle szinü festékkel is lehet lenyomni, vagyis, hogy ekként lehet szines fametszetet előállítani. Angolország a F. terén való elmaradását a XVIII. sz.-ban pótolta, tehát akkor, midőn az a többi népeknél hanyatlásnak indult. Bewich Tamás (1753-1828) adott uj lendületet a fametszésnek. Egyik ujítása volt, hogy a fát nem a törzs tengelye mentén, hanem keresztbe vágta, azután kés helyett vésővel állította elő a metszetet. Ugyanő művelte ki az árnyékos metszet egy uj faját. A duc fölszinét sürü, finom vonalakkal borította be és azután ebből metszette ki a fényt és az árnyékokat. Ámbár ez az eljárás a XVI. sz.-belihez mérten nem jelent haladást, sőt annak alatta áll, mégis általános elterjedést nyert. A XIX. sz. közepén ismét visszatértek a régi eljáráshoz, s azt a XVI. századi mesterek szemmeltartásával nagy tökélyre fejlesztették. Ujabb időben Magyarország is kiváló fametszőkkel dicsekedhetik. Köztük az első helyet Morelli Gusztáv, az iparművészeti iskolán a fametszés tanára foglalja el.
Mostanság kizárólag keresztbe vágott puszpáng (buxus-) lemezeket használnak ducul. Annak fölszinét finom krétaréteggel borítják és arra rajzolják, vagy gyakran fényképezik az ábrázolást. A kimunkáláshoz többféle formáju és nagyságu vésőt használnak. A duc minél finomabb kimunkáltságu, annál könnyebben romlik meg. Azért az eredeti ducot nem használják nyomásra, hanem azt galvanoplasztikai uton leformálják és ez utánzat szolgál lenyomatok készítésére. Ujabb időben a fotocinkografia veszélyes versenytársává lett a F.-nek.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me