Főispán

Full text search

Főispán, az államkormány képviselője a törvényhatósági közigazgatásban, kit a belügyminiszter előterjesztésére és ellenjegyzése mellett a király nevez ki. Állása bizalmi, politikai természetü, minélfogva a bizalom megszüntével fegyelmi eljárás nélkül bármikor elbocsátható. Közvetlenül a miniszteriumnak alá van rendelve, személyi ügyeinek hatósága a belügyminiszter. Fizetése a törvényhatóság kiterjedése és népessége arányához képest a minisztertanácsosi rangosztály két fokozata szerint, s amennyiben természetbeni lakása nincs, lakpénze is ezen rangfok szerint van megállapítva. Nyugdijazása iránt, melyre nézve - ha még tiz évi szolgálata nincs - kedvezőbb eljárás alá esik, mint más állami tisztviselők, az 1886. XXI. t.-c. intézkedik. A főispáni állások száma a 70-et meg nem haladhatja. Két vagy kivételesen több törvényhatóság főispáni teendői állandóan vagy ideiglenesen egy F.-ra bizhatók. Első osztályu fizetéssel járó főispáni állások ott rendszeresítendők, ahol a F. hatásköre állandóan két törvényhatóságra terjed ki, v. ahol a törvényhatósági lakosság száma 300 ezeren fölül van. Ki ideiglen két főispánságot lát el, pótlékul az ideiglen ellátott állás után járó fizetés felét nyeri. A F. hivatali esküjét a közgyülés előtt teszi le.
A F. hatásköre kettős. Vonatkozik először a törvényhatóság területén levő kormányközegek, királyi hatóságok működésére, kivételével a törvénykezési és katonai hatóságoknak és hivataloknak, másodszor a törvényhatóság által teljesített autonom és állami közigazgatásra. Az elsőt illetőleg joga van az illető állami szervek eljárását ellenőrizni, arra vonatkozúlag a resszortminiszter kivánatára vagy anélkül is jelentést tenni, azoktól konkrét esetekre vonatkozólag felvilágosítást követelni. A pénzügyi közigazgatást, illetőleg feladatát az 1889. XXVIII. t.-c. közelebbről szabályozza. Ha a törvényhatóság területén levő állami hivataloknál, intézeteknél, a törvénykezésieket kivéve, előléptetés vagy uj kinevezés forog fenn, a F. jogosult ajánlatot tenni, ha pedig fontosabb állás betöltéséről van szó, az illető miniszter által meghallgattatik, midőn is az alkalmaztatni szándékolt egyénre nézve észrevételeit 8 nap alatt előterjeszteni köteles. A törvényhatósági közigazgatásban a F. elnöke a törvényhatósági közgyülésnek, közigazgatási bizottságnak, biráló választmánynak, kijelölő választmánynak, másodfoku erdei kihágási biróságnak, a törvényhatósági közigazgatási bizottság több albizottságának stb. A közigazgatási biráskodásról szóló törvényjavaslat szerint a F. lenne elnöke az elsőfoku közigazgatási biróságnak is.
A F. teendőit a törvényhatósági szervezet által teljesítendő közigazgatásban következő szempontok szerint csoportosíthatni: a) általános ellenőrzési felügyeleti teendők; b) rendelkezés, rendelet, utasításkibocsátás a felügyeleti, ellenőrzési jogkörön belül; c) fegyelmi hatalom gyakorlása; d) szervezeti - nevezetesen kinevezési, kijelölési, áthelyezési, helyettesítési, beosztási - teendők. Mindezek a F. rendes hatalmi körében foglaltatnak. Van a F.-nak u. n. rendkivüli hatalma is a törvényhatósággal szemben. Ha t. i. a törvényhatóság, respektive annak első tisztviselője, nem teljesíti a kormányrendeletek végrehajtására vonatkozó kötelességét (1886. XXI. t.-c. 19., 68., 73. §§.), a miniszterium fölhatalmazhatja a F.-t, hogy a törvényhatóság mindazon tisztviselőivel és közegeivel, kikre a rendelet végrehajtásánál szüksége van, közvetlenül rendelkezhessék. Ezen esetben a tisztviselők és közegeik a F.-nak rendeleteit azonnal és feltétlenül teljesíteni kötelesek s emiatt a törvényhatóság által feleletre nem vonhatók. A nem engedelmeskedő tisztviselőket a F. vizsgálat alá vonhatja, hivataluktól felfüggesztheti vagy elmozdíthatja és ez esetben másokkal véglegesen helyettesítheti. Az ekkép helyettesített tisztviselők állásukon a következő általános tisztujításig megmaradnak a helyettesítés erejénél fogva. Az elmozdított tisztviselő nyugdijigényei szempontjából ugy tekintetik, mintha fegyelmileg bocsáttatott volna el. A kormányrendelet végrehajtásával a F. kivételes hatalma legott véget ér. A törvényhatóság a miniszterium ellen a törvényhozásnál kereshet orvoslást (1886. XXI. t.-c.).
Eredetét a hajdani várispán nevezet alatt szerepelt kormányzati közegben találja. Midőn u. i. Szent István a törzsszerkezetet s vele a törzsszállásokat feloszlatta s a törzsfők hatalmát megszüntette, ezen várak és várbirtokoknak célszerü kezeléséről kellett gondoskodnia. Első sorban a központi hatalom - a királyság - megvédése szempontjából e várak és várbirtokok a honvédelem céljait szolgálni voltak hivatva. Az e várak kerületéhez tartozók s illetve az ott lakók (milyenek voltak: a várjobbágyok, várnépek, szabad parasztok, sőt a polgári rendhez tartozók is, ha várbirtokon telepedtek le) közigazgatási és igazságszolgáltatási ügyeinek ellátása is eszközlendő volt. E végre alkottatott a várszerkezet, mely mind a német «Gau-Verfassung»-tól, mind pedig a szálv «Zsupák» rendszerétől különbözött. Szent István igy 45 megyét szervezett - a vár szerint adva nekik nevet. E várkerület élén, a király által kinevezett, tetszésétől függő várispán (comes castri, comes provincialis) állott, kit, mint a német frófságok főnökét, Comesnek (l. o.) neveztek, s a várhoz tartozó had vezére, a várszerkezetbe foglalt néposztályok birája, a közbiztonság őre s a várkerületekből befolyó jövedelmek kezelője volt. Hatósága gyakorlásának szinhelye a váripáni udvar (curia) volt. E kurián főszerepe volt a hadnagynak (major exercitus) s a vár udvarbirájának (comes curialis castri), első a hadügyi, a második a közigazgatási és igazságügyi dolgokban lévén helyettese a várispánnak. Rendőri ügyekben a várnagy, a hirdetők stb. működtek. A kereszténység terjesztésében is fontos szerepök volt a várispánoknak Szent István alatt. Ők vezették a népet tömegesen a papokhoz megkeresztelés céljából. A királyi végrehajtó-hatalom nagyrészben kezökben volt. Parancsaikat főleg a prisztaldusok (a szláv «pristav» szóból véve) s a poroszlók, mint alsóbb rendü segédeik által hajtatták végre.
A nemesek ügyeiben nem volt illetékes a várispán, csakis azoknak a királyi kincstárt érdeklő pénz- és tizedügyeiben. A várjavak jövedelmének egy harmadrésze, ugy. az u. n. descensusok (szállások fejében fizetett dénárok), a kiszabott birságok a várispánt illették meg. Az Árpádok korában a várispán maga nevezte ki a helyettesét is, a vár udvarbiráját, az alispánt (l. o.). A várispán itélt a várnépek és nem várnépek fölött s igy a várhoz tartozó más - nem várbirtokot képező - területen is, a külöfnéle perekben, az alperesek, illetve a vádlottak lakóhelyéhez képest, mert akkor is már az alperesnek, a panaszosnak, a vádlónak a biróságához kellett fordulni igazságért. A Bottka-Pesthy-féle elmélet szerint felállított külön katonai és külön polgári ispán létezését egy várkerületben - illetve megyében - a hazai jogtörténet adatai nem bizonyítják. Felebbviteli joghatóságot gyakorolt a várispán a várkerületben tartózkodó - saját választott biráiktól igazgatott - u. n. hospitesek, valamint a villikusok alatt álló falusiak ügyeiben.
Az Árpád-kor végén a királyok egyes főnemeseknek egész várkerületeket az összes várföldekkel kezdettek már adományozni, s igy ezekre s örököseikre is átment a várispánság is. Ez örökös várispánság a legnagyobb veszedelmet szülte a nép jólétére nézve, mert e hatalmasok saját érdekökben - még az igazságszolgáltatást is - a nemzet szabad tagjai elnyomására, a hatalmaskodások minden nemét felhasználva, igénybe vették. Még a várkerületben lakozó nemeseket is a várjobbágyok osztályába igyekeztek letaszítani. Az aranybullától kezdve alkotott törvények mind foglalkoztak ezzel a bajjal, valamint ama, ugyancsak károsnak bizonyult ténynyel, hogy egy egyén több várkerületnek (vármegyének) várispánságával ruháztatott fel. De mind e törvények nem voltak képesek ezt megorvosolni. Gyakori volt ellenben az is, hogy egy várkerületnek több ispánja volt egyidejüleg. Már az 1290. ó-budai országgyülés elrendelte, hogy vonják felelősségre a vármegyék ispánjait: miként végeztek kötelességüket megyéjükben s elrendelte azt is, hogy a nádor, a - és alispánnal s a szolgabirákkal itéljen; az 1298. pesti országgyülés pedig egyenesen kimondotta: ha a nádor el nem mehet, ugy a főispán minden ügyben biráskodjék a többi megyei birákkal (judices megales) együtt. Ettől fogva tehát a főispán s alispán a nemesek felett is szabadon itélhetett. Midőn pedig a várrendszer hanyatlásával - főleg a XIII. század végén - a várjobbágyok közül sokan megnemesíttetvén, a király kuriája nem győzte a nagyszámu nemesek ügyeit ellátni, a várispán rendszeresen itélkezik már a nemesek felett, az ön-választotta birák tanácsában. Ekkor kezdik a várispánt megyei ispánnak (comes Parochianus) elnevezni s mert volt helyettese is - az alispán - s olykor 2-3 is, igy lett a «várispán» névből lassankint a F. elnevezés. Ez volt a megyei rendszernek, a megyei önkormányzatnak első alakulási fázisa.
I. Károly és Nagy Lajos alatt a F. a közigazgatás és igazságszolgáltatás vezetésén felül, különösen hadügyi tekintetben is főorganumává vált a vármegye lakosságának. A nemesség és jobbágyai a főispán zászlója alatt mentek hadba. Zsigmond király alatt (1397) az aranybulla vonatkozó pontja a F.-ok hadbamenését illetőleg akként módosíttatott, hogy «ha az országon kivül vezetünk is sereget, tartoznak velünk jönni a várispánok s azok, kik tőlünk fizetést huznak». Zsigmond e törvényében - sőt már az ranybullában - a folyton hatalmaskodó F.-ok megfékezésére nézve kimondatott: hogy ha a várispán nem ugy viseli magát, mint a király által reábizott hivatalának természete kivánja, ha megyéjének népét megrontja, az ország szine előtt fosztassék meg méltóságától s kárpótlással is tartozzék. Az 1486-iki törvényekben, melyek általában a F.-ok jogkörét is szabályozták, szükségesnek találtatott annak kimondása, hogy a F.-t a király az ország báróinak meghallgatásával nevezze csak ki. Mindamellett idegeneket mégis sokszor neveztek ki. Az ilyenekre nézve - akik pedig gyakran ültek a F.-i székekben s kikben az önzéstelen hazaszeretetet nem is kereshetjük s igy nem a megyének, hanem csak saját maguk javát mozdították elő, - többször kimondatott törvényhozásilag, hogy ne viselhessék e méltóságot. Igy: az 1439. és az 1553. t.-cikkek is eltiltják az idegeneket ettől. Minde törvényes intézkedés dacára folyton nyomát találjuk annak, hogy a király e bizalmas mandatáriusai nem jól sáfárkodtak. Igy az 1523. t.-c. azt rendeli: «minthogy sok - és alispán, kik nem a közjót, hanem csak a maguk hasznát nézik, igen sok nemessel, kiknek el kellett volna jönni az országgyülésre, kialkudtak s pénzfizetésért felmetették őket a megjelenéstől, az ilyen fő- és alispánok fosztassanak meg hivataluktól s büntettessenek annyiszor 400 frtra, ahány nemest felmentettek».
Nemcsak törvények - igy az 1486. t.-c. is - irták elő, de régi törvényes gyakorlat szerint is, a F. mindig a király kezébe tette le az esküt. I. Ferdinánd korában azonban már a F.-ok egyáltalában nem akartak hivatalos esküt tenni; fő oka ennek az volt, hogy igy teljesen szabad kezük lehetett ugy a királylyal, valamint a megye közgyülésével szemben, saját önző céljaikra, mert Ferdinánd föltétlen engedelmességet követelt a F.-októl minden királyi rendelet végrehajtására. A vármegyék tehát most azt követelték, hogy a F. a vármegyegyülés előtt tegyen esküt. Ennek eredménye az lett, hogy most már sehol se tettek esküt. Több törvényt hoztak ez érdemben, a hivatali eskü letételét elrendelve, s elvégre is a rendek előtt tették azt le a F.-ok.
Századokon át a F. maga nevezte ki alispánját; az 1504. t.-c. azonban elrendelte, hogy az alispánt a megyei nemesség megegyezésével nevezze ki a F. Ez félreértésekre szoltált alapul, mig azután az 1548. LXX. t.-c. az alispánnak a megye nemessége által leendő választását rendelte el. Fentebb érintők, hogy az örökös főispánság mily káros hatással volt az országra; az 1504. törvényhozás ezt el is törölte, ámde 1595. megint életbeléptették s lassanként a kiválóbb családok megkapták a királytól az örökös főispánságokat; e rendszer mellett gyakran kiskoru egyénekre is szállt az. E visszás helyzet eredményezte aztán azt, hogy hovatovább a megyei kormányzati hatóság az alispánokra ment át, ugy hogy a F.-nak utóbb már csak az a kormányhatósága meradt fenn, hogy ő mint a király helyettese tette a kijelölést a tisztujításokon. A legtöbb püspök örökös F. is volt; ugy a nádor (Pest-Pilis-Solt vmegyéé), a horvát al-bán stb. Mária Terézia a püspököknél ezt az esztergomi érsek s az egri püspökre szorította. Jelenleg az csakis puszta cim már. II. József idejében szünetelt a F.-i állás, helyette királyi biztosok voltak. 1848-ig megint a régi alapon állott e méltóság, majd az 1848. XVI., XVII., XVIII. t.c., az 1872. XLII. t.-c. tettek változtatást a F.-i hatóság gyakorlásában. A felső, illetve a főrendiháznak az 1885. VIII. t.-c. életbelépte óta a F. többé nem tagja.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me