Öntészet,

Full text search

Öntészet, a technologiának az a része, mely a megolvasztott fémeknek v. ezek ötvényeinek formák segítségével való alakítását tárgyalja. Az öntésre alkalmas fémek között legelső helyen áll a nyers- v. öntött vas, higfolyó volta, olcsósága, az öntvény keménysége, sűrüsége és szívóssága miatt. Melléje sorakoznak az ón, cink, ólom, antimon, nikol, acél, aluminium és a nemes fémek közül az ezüst és az arany. Sokkal sűrübben folyók a réz ötvényei, nevezetesen a sárgaréz, a bronz, az aluminiumbronz, a deltafém stb., melyek az öntött vas mellett értékesebb voltuk és véshetőségük miatt az Ö. legfontosabb nyers anyagai közé sorolhatók.
Az öntéshez kell: 1. olyan anyag, melyből a készítendő tárgy negativ mása elkészíthető; 2. az öntendő tárgy alakjának megfelelő minta; 3. a fém megömlesztésére való tüzelő szer és kemence és 4. az öntvény felszinének megmunkálásához való eszközök. Az öntvény megativ mását, az u. n. formát a formázó anyagból készítik. A jó formázó anyag kellékei: 1. készíthessenek belőle olyan alakot, aminő alakja a leöntendő mintának van; 2. a folyó fém nyomásának és kitáguló erejének ellentálljon; 3. legyen oly lyukacsos, hogy az öntéskor fejlődő gőzöket és gázokat átereszsze; 4. annál a hőmérsékletnél, mely a kiöntendő fémnek van, kémiai és fizikai tulajdonságai éppen ne, vagy csak annyira módosuljanak, hogy ez az öntvény minőségére károsan nem hat. Tehát a formázó anyagnak plasztikusnak, szilárdnak, lyukacsosnak kell lenni. A vas- és rézöntő műhelyek legfontosabb formázó anyaga a homok.
A sovány homokot agyaggal keverik, hogy plasztikusabb legyen, 11/2-2% teljesen elég, több agyag a forma lyukacsosságát befolyásolná. Ha kövér a homok, soványabb homokkal vagy szénporral elegyítik vagy kiégetik és megőrlik. A már többször használt homokhoz célszerü, sőt szükséges, plsztikusságának fentartása végett friss homokot keverni. A durvább öntvények formahomokjához (az öntvények neme szerint különböző mennyiségben) mindig kevernek faszénport, hogy a forma elég lyukacsos legyen. A homokformák felületét rendesen finoman őrlött faszénporral, az agyagformákat pedig nedves feketítővel vonják be, hogy tűzállóbbak legyenek. A nedves feketítőt iszapolt grafitból v. fahamuból készítik. Hogy a feketítő jól tapadjon, agyaglisztet kevernek hozzá, mig csak szirupsürüségü nem lesz. Mások rozslisztet kevernek hozzá és a keveréket megfőzik. Jó a trágyalékeverék is, nagy ammoniáktartalma miatt. Ez a szárítás következtében gyorsan elszáll és a feketítőt finom por alakjában visszahagyja. Ugyanilyen hatása van a szalmiákoldatnak is. A kész feketítőt szitán átszűrik, hogy darabos részei kiváljanak. Azt a formahomokot, melynek nagyobb agyagföld-tartalma van, masszának nevezzük. A masszának kötő ereje nagyobb, mint a homoknak, csakhogy a belőle készített formák nem eléggé lyukacsosak. Ezért öntés előtt a formákat jól megszárogatjuk, hogy viztartalmuk részben v. egészben elszállhason. Hogy a massza a szárogatás vagy égetés közben repedéseket ne kapjon, soványító szerekkel, u. m. durvább quarc, illetve chamotte igen lyukacsossá teheti a masszát, csakhogy a melegben a kovasav és agyagföld összeolvad, a forma nem lesz elég tűzálló. Ebből az okból a jobban kiégetendő és több olvadt fémet magukba záró formák masszája gazdagabb agyagföldtartalmu legyen, mint a kisebb méretü tárgyaké. Néha a masszát, már használt massza, porrá tört chamotte-téglák és tégelyek v. koksztörmelék és friss massza keverékéből készítik. Mivel a masszának előkészítése, a formák előállítása és szárítása nemcsak hosszadalmas, hanem költséges is, a masszaformázást nem használják oly mértékben, mint a homokformázást.
Az agyag a legképlékenyebb formázó anyag, csakhogy tömöt, kevéssé lyukacsos és a szárítás következtében térfogatát változtatja meg. Az agyagot lyukacsossá lóganajjal, tehén- és borjuszőrrel, pelyvával stb. tehetik. Ezek az anyagok a forma szárításakor vagy elpárolognak v. elégnek apró lyukacsokat hagyván hátra, melyek a forma repedés nélküöli összehuzódását és a keletkező gázok elillanását teszik lehetővé. Különösen jó a lóganaj már jelzett tulajdonsága és erős kötőereje miatt. Ezt néha 60-100 térfogat mennyiségben keverik az agyaghoz. Finomabb öntvényekhez marhatrágyát, még finomabbakhoz borjuszőrt vesznek. A természetben található agyagot ugy amint van, nem használhatják, előbb szárítással, őrléssel és keveréssel egynemüvé teszik, ezután megnedvesítik és vagy lábbal vagy alkalmas gépekkel meggyúrják, mi közben a már említett anyagokkal keverik öszsze. A formázáshoz használt agyagot annyi vizzel keverik össze, hogy a kézre és a formázó szerszámokra tapadhasson, mert csakis igy használhatják ki az agyag képlékenységét. A könnyen ömlő fémeket, jelesen a cinket, ónt, ólmot s ezek ötvényeit réz- vagy vasformákba, az u. n. kokillákba (l. o.) öntik; ezek ugy vannak szerkesztve, hogy könnyen összerakhatók és szétszedhetők legyenek. Használják a gipsz- és palaformákat is.
Mintáknak nevezzük azokat a testeket, melyeket a formázó anyagokba beformáznak, hogy a leöntendő tárgy negativ alakját megkaphassák. A minták anyaga igen sokféle lehet. A finomabb mintákat főképen mintaviaszból készítik, mely fehér viasz, terpentin, faggyu vagy zsír, minimum és cinkfehér keverékéből való, hogy plasztikus, halványvörös és puha legyen, száradás után pedig merevvé, törékenynyé ne váljék. A durvább tárgyak mintáit, különösen akkor, ha formázó anyagul agyagot használnak, agyagból készítik. Mind a viasznak, mind az agyagnak ama jó tulajdonsága van, hogy a árgy alakját mintázás közben is módosíthatják, csakhogy egyszernél többször nem használhatók, már pedig a tömegtermelés mai időszakában az a cél, hogy egy tárgyból minél többet készítve, az áruik olcsók legyenek. Ily állandó minták készítésére legjobb a fa. A díszítményi részletek mintáit jól kiszáradt, ág- és göbmentes, rövid rostszálu fából, nevezetesen dió-, alma-, körte- és kőrisfából készítik. A rövid rostszálu, tömött keményfák a minta kifaragásakor sima felszinüek maradnak és nem vetemednek meg oly könnyen, mint a puha fák. A díszítmények famintáit többnyire természetes állapotukban hagyják, hogy a bemázolással a minta finomabb részei el ne tömődjenek, néha azonban firnászszal kenik be, hogy a nedvességtől óva legyenek. Az építmény- és a gépöntvények mintáit puha fából készítik, errea célra a fenyő-, a nyír-, a hárs- és az égerfa alkalmas. Ezeknek a fáknak hosszu rostszálaik vannak, kellő tömöttség mellett súlyuk aránylag csekély, megmunkálásuk könnyü, felületük pedig sima marad, ugy hogy a forma üregéből ennek megsértése nélkül emelhetők ki. Mielőtt a minták készítéséhez fognának, a fát vagy a jelentékeny hőmérsékletü mintaasztalos-műhelyben, vagy külön e célra berendezett gőzzel vagy más módon fűlő szárítókemencében kiszikkasztják. A szárítás gyorsabbá és tökéletesebbé tétele céljából ezeket a kemencéket szellőzőkkel szerelik fel. a szárítás sokkal gyorsabb és a feldolgozás sokkal könnyebb, ha a fát már előzetesen kisebb deszkákká darabolták fel. Ezek a deszkák a fatörzsből a tengelylyel párvonalasan és a fatörzstükör irányában vágandók ki, mert ezeknek a deszkáknak megrövidülése a rostszálak irányában csekélyebb és nem is repednek oly könnyen. A repedések meggátlása céljából célszerü a végeket papirossal beragasztani. Ha sok apró minta és gyakorta készítendő, célszerü ily apró fadarabkákat készletben tartani, hogy jól kiszáradhassanak. A mintatest épsége csak ép és jó anyag alkalmazásával biztosított. A minták összeállításakor különös gond fordítandó az egyes darabok rostszálainak oly kombinált, egymást keresztező elhelyezésére, hogy a minta meg ne vetemedhessék. Minél apróbb részekből enyvesztik össze a tárgyat, annál jobb; gondot kell fordítani arra is, hogy a felszinen levő rostszálak az illető rész síkjával párvonalasan helyezkedjenek el. A minta belében levők pedig a burkolat rostszálaira merőlegesen álljanak. Jó ha a minták felszinét befestik, mert ez védi a nedvességtől.
A famintákon kivül használnak réz-, cink-, ón-, ólom- és antimón-ötvényekből készített fémmintákat is. Minél keményebb az ötvény, annál tovább tart, csakhogy nagyon nehéz vésni. A lágyabb ötvények könnyebben munkálhatók meg, azonban hamar kopnak. Öntött helyett néha vert vas- vagy rézmintát használnak. A minta mindig nagyobb legyen annál, mint amekkorára az öntendő tárgyat készíteni akarják, mert a fémek cseppfolyós halmazállapotukban nagyobb helyet foglalnak el, mint szilárd halmazállapotukban. Ez a zsugorodás:
a hosszságnak.
A fémek megolvasztására leginkább fát, szenet, kokszot, gázt s néha petroleumot is használnak. A fát, barnaszenet, kőszenet, gázt és a folyékony tüzelőt lángállókban vagy lángkemencékben, a kokszot aknás és tégelykemencékben értékesítik. A lángálló oly olvasztó kemence, melynek tűzfészkét és olvasztó terét az u. n. tűzpart választja el s a tűzfészekből felszálló égéstermékek a tűzparton átcsapva, az olvasztó tér felett vonulnak el s végre a kéménybe áradnak. A tűzfészket és munkateret a célnak megfelelő boltozattal fedik be. Hogy a láng jobban érje a fémet, a boltozatot lefelé görbítik, azonban Siemens kimutatta, hogy a magas boltozat jobb, mert az égést nem gátolja (a szabad lángolás elmélete). Az aknás kemence rendesen hengeralaku, melybe a fémet és a tüzelőszert (kokszot vagy faszenet) változó rétegekben halmozzák fel s a tüzet fuvókkal szitják. A tégelykemence láng- v. aknás kemence lehet, melyben a fémet tűzálló edénybe, az u. n. tégelybe rakva, olvasztják meg. A vasat lángállókban vagy aknás kemencében, a bronzot, ónt, cinket és britanniafémet tégelykemencében olvasztják meg.
Újabban használják az elektromos olvasztó kemencéket is; ezek rendesen vályu- v. aknaalaku edények, melybe a pozitiv és negativ elektroda nyulik; sokszor az edényt vasból készítik s ez alkotja az egyik elektrodát. A két elektroda közt áthaladó áram megolvasztja a fémet. (L. Aluminium.) A megömlött fémet a formázó anyagtól alakított fomába öntik. A formát amint említettük, a minta segítségével készítik el, ezt a munkát nevezzük formázásnak. A formának arra a helyére, melyet fémmel kiönteni nem akarnak, teszik az u. n. magot, mely jobbára formázó anyagból készül és alakja megfelel a készítendő öntvény üregének.
A fontosabb öntő anyagok olvasztására való kemencék szerkezetéről és a formázó anyag mivoltáról az alábbi összeállítás tájékoztat.
Amint látjuk, a homokba való formázás a legfontosabb, ennek és részben az agyagba és masszába való formázásnak több módját különböztetjük meg. Van 1. nyilt, 2. fedett talajformázás, 3. szekrény-, 4. mag- és 5. sablon-formázás.
A nyilt talajformázás a formázásnak az a módja, midőn a mintát a talaj homokjába formázzák be és a nyitott ürt öntik ki fémmel. Formázás előtt a talajt kellően megegyengetik, vizmértékkel vizszintezik s ezután beverik a mintát. A fedett talajformázás az előzőhöz teljesen hasonló, csak a forma űrét fedik be formaszekrénynyel, mely öntött vasból v. fából készül s keresztbordákkal van merevítve, hogy a homokot megtartsa. Néha a formaszekrénybe a forma egyes részeit be is formázzák.
A formaszekrény pontos vezetésére és helyes beállítására vezetőléceket vernek a talajba. A fedett talajba formázott tárgyak felszine sokkal simább és egynemübb lesz. Mind a nyilt, mind a fedett talajformákat az öntés közben keletkező gázok és gőzök elvezetése céljából dróttal megszurkálják. Szekrényekbe formázzák mindazokat a tárgyakat, melyek két v. több darabból valók és díszesebb felszinük gondosabb munkát kiván. A szekrényeknek legyen vezető csapjuk, hogy pontosan egybe illjenek. A szekrényformázás a legfontosab az öntőformák készítése dolgában s nagyjában a következő fogásokból áll. A két részből való minta csap nélküli felét ráfektetik a formázó deszkára és ezután beborítják a felül-alul nyilt s a tárgy alakjához igazodó ormaszekrénynyel. Ennek megtörténte után a mintát beporozzák és befedik finom homokkal, melyre durvább homokot lapátolnak s aztán vasfejü fadarabbal megtömködik. Megtömés után a felesleges homokot vasvonalzóval lesúrolják és a szekrény felső részére deszkát tesznek. Most az alsó és felső deszkát megfogva, a szekrényt megfordítják, az előbb alul levő minta-deszkéát félre (teszik és a mintára ráillesztik annak másik csapos) felét és a formaszekrényre pedig annak (csapos) párját. Most szénporral vagy boszorkányliszttel beporozzák a forma és minta szabad részeit és a már leirt módon megtöltik homokkal a formaszekrény másik felét is. Ha ez megtörtént, a formaszekrényeket kalapácscsal megveregetik és a felsőt az alsóról leemelik, azután a mintákat távolítják el a homokból, mely célból annak széleit vizzel megnedvesítik, mert ekkor könnyebben csúszhat ki a homokból. A minta eltávolítása utána hibás részeket a formázó szerszámokkal kiigazítják s a beöntő nyilásokat kivágják, ha ilyeneknek megfelelő csapok a mintán nem volnának.
Újabban a kurrens tárgyak készítésére formázó gépeket is használnak. A munkát formázó lapokkal is gyorsíthatják, melyek ugy készítvék, hogy a minta egyik fele a lap egyik, másik fele a másik oldalon van s a lapot két szekrény közé helyezve formázzák be annak felszinéből kiemelkedő részeit. Abban az esetben, ha a homok megsértése nélkül nem lehetne a formaszekrényt a mintáról leemelni, a megfelelő helyre kövérebb homokból készített magdarabot tesznek. Ha két magdarab egymást érintené, az érintkező helyeket izolálják. Az igy beborított mintát finom faszénporral beporozzák és ezután megfelelő nagyságu formaszekrénybe beformázzák. A beformázás után a felső szekrényt leveszik az alsóról és ezután az egyes magdarabokat a mintáról leszedve átrakják a forma megfelelő részébe, végül kiveszik a mintát és a magdaraboknak szegekkel történt megerősítése után a két szekrényt újra összeillesztik. Sokszor kellően alakíott formaszekrénynyel és megfelelően szétvágott mintával a drága magformázás megtakarítható.
A sablonformázás célja nagyobb méretü formáknak drága minták nélküli elkészítése. A sablonformázáshoz különösen alkalmasak a forgásfelületek. Nagyobb tárgyak beformázására külön sablontartót használnak. A készítendő tárgy alakját fából kivágják és merőlegesen álló oszlop körül forgatva, a homokot kialakítják. A sablonformázás az agyagformák készítésében is fontos. A formázás különleges módja a viaszformázás, mely abból áll, hogy az öntendő tárgy mását viaszból kimintázzák és agyagba beformázzák, mire az agyagot kiégetik, hogy belőle a viasz kiolvadjon. A viasz helyén maradt ür alkotja a formát. Igy készítik a harangok díszítményei részleteit, a kisebb szobrokat s általában azokat a bronzzal vagy más fémmel kiöntendő formákat, melyek igen nehéz megformázást kivánnak.
Bárhogyan készítsék is a formát, fontos az, hogy a fém beöntésére megfelelő nyilás legyen, melyet oly nagyra kell szabni, hogy a zsugorodó fém még olvadt fémet szivhasson le, mert különben az öntvény lyukacsos lesz. A formának ezt a részét beöntő tölcsérnek és ennek helyén keletkező meddő fémdarabot vendégfejnek elvesztett fejnek) nevezik. A gázok eltávolítása céljából légvezető csatornákat, u. n. légsípokat is kell hagyni. Öntéskor a formaszekrényeket súlylyal kell megterhelni, hogy a fém nyomása fel ne emelje a felső szekrényt.
Öntés után a tárgyat a formából kiveszik és az öntelékektől (vendégfej, a szekrények összeillesztésénél keletkező u. n. varratok) és rátapadt homoktól megtisztítják, mely célra vésőket, drótkeféket és homokfuvókat használnak. Ezután következik a befestés, finomvésés v. a felszini megmunkálás egyéb módja. L. még Ónöntészet.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me