páros táncok

Full text search

páros táncok: A magyar táncfolklórban uralkodó szerepet játszó, individuális páros táncok legarchaikusabb vonásait a Felső-Tisza-vidéki cigányok páros botolói és a pásztorok botoló karakterű páros táncai őrzik. Ennek a fegyvertánc-hagyományban gyökerező, eszközös párostánc-típusnak az egykori nagyobb elterjedtségéről tanúskodnak ügyességi táncaink ( ügyességi táncok) páros változatai, valamint a szlovák, gorál és balkáni tánchagyományban élő formák. S míg a csalogatásnak ugyanilyen agresszív, küzdelmet idéző karaktere jellemző a páros cigánytáncra, s a páros táncok ilyen vonásait őrzik a 16–17. sz.-i történeti forrásaink is, addig a valóban udvarló karakterű páros korai típusát a páros ugrós képviseli. Páros táncaink e legrégibb rétegével szemben a 16. sz. végétől követhetjük nyomon a zárt összefogódzással és páros forgással járt típusok hazai térhódítását és kialakulását. Ennek, a Balkán kivételével, Európa-szerte ható táncáramlatnak a képviselői a forgós, forgatós karakterű páros táncaink, valamint a kollektíven járt, sétálós és forgós részből álló formák. Ebbe a történeti rétegbe a következő táncpárok tartoznak: a gyimesi csángók lassú és sebes magyarosa, a jártatósból és sírülősből álló kettőse, a mezőségi lassú vagy cigánytánc, ill. az összerázás vagy sűrű cigánytánc. S ezekkel a páros táncokkal rokon a mezőségi román Ţigeneşte ( cigánycsárdás), a D-erdélyi Dea lungu, Purtata, valamint a Kárpátokban, Munténiában és Moldvában népszerű De-doi, Ungureasca, Ca la Breaza. Gyors páros táncainkkal rokon a román Haţegana, Hărţag, Mărunţaua stb., a szlovák fris-ka, krucená stb., és a kárpáti lengyel goralski. A csalogatós páros legjellemzőbb típusa ebben a történeti rétegben a székelyek marosszéki forgatósa, valamint a román invîrtita és a morva sedlacka. A forgós, forgatós karakterű páros táncok e számos változata alapján körvonalazhatjuk egyúttal legújabb párostánc-típusunk, a csárdás előtörténetét és kialakulását. A páros táncok hármas tagozódását tükrözi a tánc folytatására biztató szólás: három a tánc. A 19. sz. paraszti és nemzeti tánckultúrájában egyaránt uralkodó helyet elfoglaló csárdás a magyar nyelvterület legnagyobb részén magába olvasztotta a korábbi típusokat, de az egyes változatok a csárdás egységes stílusjegyei mellett híven tükrözik e folyamat nyomait. A páros táncokhoz tartoznak még: darudübögő, egeres tánc, gólya, hétlépés, magyar verbunk, ritka cigánytánc. – Irod. Martin György: East-European relations of Hungarian danse types (Europa et Hungaria, 1965); Pesovár Ernő: A csalogatós csárdás (Tánctud. Tanulm., 1965–66; Bp., 1967); Wolfram, R.: Volksmusik Südosteuropas (München, 1966); Martin György: Magyar tánctípusok és táncdialketusok (I–III., Bp., 1970); Pesovár Ernő: A páros táncok történeti problémái a Kárpát-medence tánchagyományában (Táncműv. Ért., 1972).

Egyházaskozárra (Baranya m.) települt klézsei (Moldva) csángók páros forgó tánca (1970-es évek)
Pesovár Ernő

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me