mestergerenda

Full text search

mestergerenda: az épületek helyiségeinek hosszanti vagy kereszttengelyében beépített nagyméretű gerenda, amely a mennyezet súlyát tartja. Az egész nyelvterületünkön elterjedt, ismert. A szlavóniai magyar falvakban megőrződött a régi elnevezése: ideg. A mestergerendának alapvetően két típusa alakult ki. A Dunántúl jelentős részén az épületek helyiségeinek kereszttengelyében voltak beépítve, másutt a helyiségek hossztengelyében állottak. Előfordult, hogy egy-egy mestergerenda esetleg két helyiséget is áthidalt. A nagyméretű hosszú szobákban, amelyekre a nagycsaládi együttlakás esetén különösen szükség volt, a mestergerendát oszloppal támasztották alá, amit a gabona és egyéb termények padláson történő tárolása is indokolt ( ház középoszlopa). A mestergerenda név a födémszerkezet legfontosabb tartó elemét szemléletesen nyelvileg is kiemeli. A mestergerenda használata szélesebb körben a mennyezetek alkalmazásával együtt a késő középkorig nyúlik vissza népi építkezésünkben. A mestergerenda kialakításánál figyelemmel voltak arra, hogy milyen helyiségbe szándékoznak beépíteni. A lakószobákba, bejárati helyül szolgáló konyhákba válogatottan szép, hibamentes faanyagú törzseket választottak ki és faragtattak meg. A mestergerendának való faanyaggal országszerte kiterjedt kereskedelmi hálózat foglalkozott. A régi vízhálózaton szinte mindenüvé nagyobb tömegben tudták eljuttatni a megfelelő faanyagot. Még az erdős területekre is importáltak mestergerendának való fát, ha a helyi erdők minősége nem biztosított megfelelő nyersanyagot ( tutaj). – A lakószobák mestergerendáit nagyon gondosan faragták, festették, díszítették. A lakóház belsejének a bútorzaton kívül a mestergerenda volt a legreprezentatívabb eleme. A gerendának az ablakok felé néző oldalát és az alját díszítették, de gyakran feliratokkal is ellátták, amelyek részben bajelhárító, szakrális jellegűek voltak (vallási jelvények, szimbólumok, védelmet sugalló feliratok: „Jézus, Mária, Szent Anna legyen e ház oltalma”.) Másutt, főként a prot. vidékeken csak az építésre, építtetőkre utaló, hálaadást tartalmazó szövegeket véstek be: pl. „Isten segedelmével építette...” s a szöveg megnevezte az építő gazdát vagy feleségét s közölte a ház építésének évszámát. A 18. sz. folyamán nagyon gyakoriak voltak a különféle ékrovásokkal készített mestergerendák. Ezek rozettái, ácscirkalmai a középkori román és gótikus hagyomány folytatói voltak, és kiegészültek reneszánsz, barokk ihletésű növényi és figurális ornamensekkel. A 18. sz. végén már megjelentek a domborfaragású barokkos mestergerendák is, helyenként a klasszicista ízlés is hatott a hazai ácsok stílusára. A gerendák festése is régi hagyományokon nyugszik. Szokás volt az ékrovásos felüleket pl. vörös színnel élénkíteni. A domborműves faragású technikánál gyakran alkalmazták az egyes motívumok eltérő színű festését. Piros, fehér, kék, zöld stb. színnel dolgoztak. A 18. sz.-ban is, de főként a 19. sz.-ban az ácsok gyakran vállalkoztak faragás nélkül is, de a faragás mellett is a faragástól függetlenül különféle festett motívumok felhasználására. A mestergerendák mindig élszedettek voltak. Gyakran a gerendaéleket profilgyaluval tették díszesebbé. Gyakori vagy majdnem általános volt, hogy a mestergerendákhoz hasonló módon díszítették a keresztgerendázatot vagy fiókgerendákat. A korábbi gyakorlat szerint az ollóágasos vagy szarufás tetőszerkezet esetén nem építettek külön födémszerkezetet, a tetőzet tartógerendáit magába a mennyezet keresztgerendáiba csapolták. Ebben az esetben gyakori volt, hogy a mennyezet keresztgerendáinak végei az ereszaljba is kinyúltak, az ilyen esetben a kiugró gerendavégeket gondosan megmunkálták, részben festették. Mivel a mennyezetek keresztgerendázata lényegesen sűrűbb kiosztású, mint az ollópadoké, sajátos ritmust biztosítottak házaik ereszaljának. A mestergerenda általában nem nyúlik túl a ház homlokzatán. ÉK-Mo. falvaiban azonban nem ritka, hogy a lakóház udvari homlokfalán konzolszerűen kiugrik a mestergerenda vége. Ilyen esetekben díszítő tagozatokkal látják el, funkcionális szerepe is van, a lakóház oromzata, ill. az oromzat alatti alsó csonkakonty támaszkodik reá. – A mestergerenda mennyezetet tartó funkciója mellett másodlagosan a család különféle értékeinek tárolóhelye volt. Könyveket, szappant, gyümölcsöt helyeztek el a mestergerendákon a keresztgerendák közötti szabadon maradó helyeken. Gyakran itt tartották a késeket, evőeszközöket is. Nemegyszer erre a célra külön tartóléceket szereltek fel. A mennyezet keresztgerendáira pedig rudakat függesztettek fel, azon helyezték el többek között a ruhaféléket, lábbeliket. Az ilyenféle tárolási mód a 16–17. sz.-ban még az erdélyi fejedelmi uvartartásban is előfordult, amint arról az egykorú leltárak értesítenek bennünket. – A 19. sz. második felétől a polgárosulással sokfelé felhagytak a mestergerendák alkalmazásával. Mégis a recens néprajzi gyűjtések nemegyszer találtak 17. sz.-i példányokat. Sok 18. sz. első felében vagy közepén készült darab is felszínre került. A paraszti, mezővárosi parasztpolgári szinten századunk elejéig megőrzött faragott gerendák előképei a késő középkori, újkori nemesi és városi polgári lakáskultúrában egyaránt fellelhetők. Az elsőre példa lehet a II. világháborúban elpusztult szentbenedeki Kornis-kastély 17. sz.-i mennyezetgerendái, az utóbbiakra a soproni bel- és külvárosban feltárt 17. sz. előtti gerendázatok. A mestergerenda rohamos pusztulása csak az 1960-as években indult meg a lakóházak teljes és gyökeres átépítésével, ebben az időszakban viszont múzeumaink már tudatosan gyűjtötték legszebb példányaikat. Szép mestergerendák kerültek a győri Xantus János Múz. néprajzi gyűjteményébe. – Irod. Pápai Károly: A palóc faház (Ethn., 1893); Pálos Ede: A Rábaköz és Győr vidékének népművészete (Népr. Ért., ill. Győri Állami Főreáliskola Ért.-je 1911); Kós Károly–Szentimrei Judit–Nagy Jenő: Kászoni székely népművészet (Bukarest, 1972).

Mestergerendák díszítése: a) (1648, Kászonimpér, v. Csík m.) b) (1751, Hosdát, v. Hunyad m.) c) (1709, Kadicsfalva, v. Udvarhely m.) d) (Csíkménaság, v. Csík m.)

Festett, domború faragással és ékrovással díszített mestergerendák feliratai: 1. Mária ISTENEK KEGYELMÉBŐL 18 IHS 55 (EPETETTE ŐRI JÓZSEF) készítette: Máté József (Csécsény, Győr-Sopron m.), 2. ISTENKEGYELMIBÖL CSINÁLTATA IHS Mária SZABA(DOS GYÖRGY) 1798 (Lébény, Győr-Sopron m.), 3. IHS JEZUS MARIA SZ JOZSEF SZ ANNA LEGYEN VELÜNK VARGA JOZSEF (CSINÁLTATTA). 1863 Mária. Készítette: Sipos Benedek (Lébény-Mosonszentmiklós, Győr-Sopron m.), 4. PÁTKO (GYÖRGY ANDRÁS ÉS MÁRTON), (IPITETIK ISTEN KEGYELMIBÜL 1844). Készítette Ominger Miklós (Mérges, Győr-Sopron m.). 5. IHS HEGEDUS 1786 JANOS (HG Mária) (Lébény-Mosonszentmiklós, Győr-Sopron m.), 6. IMCIANNO DONI 1686 (Börcs, Győr-Sopron m.)
Filep Antal

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me