holdfoltok

Full text search

holdfoltok: a hold krátereinek magyarázata. A holdban a következő látható: (Szent) Dávid (muzsikál), Cicelle (Cicölle, Cicella, Cicel, Cibilla stb. táncol), fát vágó ember (Dávid), szalmát, szénát, rőzsét vivő ember (Dávid), a nap által a holdra dobott gané, kapcát szárító pásztor (pakulár, csobán, Dávid), ökrökkel szántó paraszt, legeltető pásztor, cigány, emberi arc, Ádám és Éva, Káin és Ábel, a Szent Család vagy egyik tagja, Jézus, a Szentháromság, Szent Péter. Szórványos adatok szerint a holdfoltokat magyarázzák úgy is, hogy azok meszet vivő gyereket, kovácsot, Lucifert, angyalt stb. ábrázolnak. Majdnem mindenütt él a holdban muzsikáló (Szent) Dávid képzete. Vele együtt a holdban táncoló Cicelle képzete lényegesen kisebb területen, nagyjából az ország középső részén ismert. Szent Cecília az éneklés védőszentje a r.k. egyházban (Országos Magyar Cecília Társaság), ez magyarázza szerepét Dávid mellett. A fát, tüskét vágó, rőzsét vivő ember hiedelme a Dunántúl Ny-i részén fordul elő. Hasonló elképzelés él a szomszédos német nyelvterületen is. A kapcáját szárító pásztor (pakulár, csobán) K-Mo.-on és Erdélyben fordul elő. Az ökrökkel szántó ember képzete DNy-ról ismert, hasonló hiedelem él a szlovéneknél is. – Mondák szólnak arról, hogy a holdban lakó lények miért és hogyan kerültek oda. Nagyjából megegyeznek abban, hogy valamilyen büntetés következtében lett a hold a lakóhelyük, s holdra kerülésük kapcsolatban van az átkozódással. a) vidot és Cicellét anyjuk átkozta meg, hogy se föld, se ég ne fogadja be őket. A holdat kifelejtette az átokból, ezért az befogadta. b) Jézus azért átkozta meg őket, mert mindig táncolni akartak. c) Uriás átka miatt kerültek a holdba, mert Cicellét, aki Uriás felesége volt, Dávid elcsábította. d) Isten azért átkozta meg őket, mert bűnösök voltak. Az utolsó ítéletig, ill. örökké a holdban kell élniük. e) Egy szatmári monda szerint Dávid Noé bárkájában bújt el, onnan ugrott fel a holdba hegedűjével együtt. A fát, tüskét vágó ember tiltott napon (ünnepnap, újhold napján) végezte ezt a munkát, ezért szívta fel a hold. A szénát, szalmát stb. vivő ember azért bűnhődik, mert azt vagy lopta, vagy tiltott napon kaszálta. Mikor rajtakapták, a holdra esküdött hamisan. Somogyban elterjedt monda szerint a nap és a hold összekeveredtek, a nap genét dobott a holdra, a hold pedig rőzsét hajigált a napra. Ezért szúrósak a sugarai. Ugyanezen a vidéken jegyezték fel azt a mondát, amelyben Szent Péter verekedett össze egy másik szenttel, s az Pétert beledobta a holdba. Erdélyben, Moldvában, Bukovinában úgy tudják, hogy a pásztor (pakulár, csobán) vizes kapcáját holdvilágnál terítette a bokorra száradni, de nem száradt meg. Megátkozta a holdat, s az büntetésből felszívta. – Irod. Köhler, R.: Kleinere Schriften zur Märchenforschung (Weimar, 1898–1900); Heller Bernát: Arany János viszonya a legendához és az Agádához (Izraelita Magyar Irodalmi Társulat Évkve, 1929); Scheiber Sándor: Mikszáth Kálmán és a keleti folklór (Bp., 1949); Diószegi Vilmos: Mutatvány a Magyar Néprajzi Atlasz anyagából (Népr. Ért., 1967).
Nagy Ilona

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me