Példázatok

Full text search

Példázatok A h. másál és a g. parabolé, ill. paroimia olyan beszédmódot jelöl, amely a gondolatokat szóképekkel, hasonlatokkal, példatörténetekkel szemlélteti. Ez a beszédmód minden vallásos tanítás és költészet jellegzetes formája. A szakirodalom különbséget tesz a képes beszédmód fajtái között: a) képes beszéd (pl. ordít, mint egy oroszlán); b) metafora (ilyenkor hiányzik a hasonlító szócska: pl. Júda oroszlánja); c) példázat vagy parabola (részletesen elbeszélt példatörténet); d) allegória (több metafora szemlélteti részletekbe menően a gondolatot). A példázat gyűjtőfogalom, mivel az egyszerű összehasonlítástól a művészi kidolgozottságú allegóriáig minden formát magába foglal. Ez azért lehetséges, mert a h. másál (és az arám mathla) a már említett kategóriák mindegyikét jelöli, sőt ide tartozik a mese, a közmondás és a rejtvény is. A képes beszéd egyes formái közötti határvonalak elmosódnak, ezért a szakirodalmi kategorizálásoknak nincs különösebb jelentőségük.
1. Izráelben az absztrakt kifejezési mód szokatlan volt, helyette a képes beszéd számtalan formáját használták. Az ÓSZ tele van példázatokkal, hasonlatokkal, példatörténetekkel, a képes beszédmód ezernyi formájával. Amikor pl. Ámós a prófétálás kényszerét említi, amely ránehezedik, akkor ezt mondja: »Ha oroszlán ordít, ki ne félne? Ha az én Uram, az Úr szól, ki ne prófétálna?« (Ám 3,8). Amikor a 2Kir 18,21-ben az asszír király udvarmestere az ostrom alá fogott jeruzsálemiekkel azt akarja érzékeltetni, hogy a megbízható szövetségesnek tűnő Egyiptomban ne bízzanak, mert az pusztulásukat fogja okozni, akkor ezt a hasonlatot mondja: »Talán Egyiptomnak, ennek a törött nádszálnak a támogatásában bíztál? Aki erre támaszkodik, annak belemegy a tenyerébe és átszúrja azt.« Különösen a bölcsességirodalom gazdag képes fordulatokban. »Ordít-e a vadszamár a fűben, bőg-e az ökör a takarmány mellett? Megeszik-e az ízetlen ételt sótlanul, vagy van-e íze a nyers tojásnak?« - kérdezi Jób, hogy fájdalmas siránkozását indokolja (Jób 6,5). Gyakori a képes beszéd a Péld-ben: »Mint disznó orrában az aranykarika, olyan a szép asszony, ha nincs szép ízlése« (11,22); »Felhő és szél eső nélkül: ilyen az, aki meg nem adott ajándékkal dicsekszik« (25,14).
A parabola mint példálózó történet az ÓSZ-ben is megtalálható. Ezek a történetek szemléletesen fogalmaznak meg egy-egy élethelyzetet, magatartásformát vagy tanítást. Ilyen parabola pl. az a példatörténet, amelyet a tekóai bölcs asszony mond Dávidnak, hogy Absolonnal kapcsolatos véleményének megváltoztatására rábírja (2Sám 14). A parabolákat különösen a próféták szerették. Ezek közül talán a legszebb Nátán próféta példázata a szegény ember báránykájáról, amelyben tudomására hozza Dávidnak, hogy mindaz, amit Úriással szemben tett, elítélendő (2Sám 12). Az Ám 5,19 utal annak a pórul járt embernek az esetére, aki az oroszlán és a medve elől szerencsésen el tud ugyan menekülni, de amikor hazaér, és már biztonságban érzi magát, akkor marja meg a kígyó. Ilyen lesz az Úr napja is. A példatörténet egyik fajtája a mese, amelynek szereplői az állat- és növényvilágból valók. Leghíresebb ezek közül a Jótám meséje, aki a fák királyválasztása ürügyén gúnyolja ki a királyság intézményét (Bír 9,8kk). Ézsaiás próféta a vándordalnokok módján (tkp. egy szerelmi énekparódiában) mondja el véleményét Júda férfiairól, akiket terméketlen szőlőnek nevez (Ézs 5,1-7). A műfajon belül legmesterségesebbnek az allegória tűnik. Néhány allegóriát Ez 16; 17; 23 és 27-ben találunk, de ide sorolható Gal 4,24 is.
2. Jézus tanításának jellegzetes formája a példázat. A felhasznált képekben a Jézus korabeli palesztinai emberek világa tükröződik vissza, bár nyilvánvaló, hogy a példázatok realizmusa látszólagos. Sokszor csak stilizált válogatást adnak a valóságos élet motívumaiból. Irodalmi hatékonyságuk sínylené meg, ha csupán a korabeli valóság leképezései volnának. De még így is meglehetősen pontos adatokat kapunk a szegények égbekiáltó szegénységéről, a rabszolgák kiszolgáltatottságáról, a napszámos fáradozásairól, a gazdagok pazarló életmódjáról.
A példázat címszó alatt a szakirodalom gyakran Jézus képeit, hasonlatait is tárgyalja, de mindenekelőtt azt a 40 példázatot, amelyek elsősorban a syn-ban fordulnak elő. A szakemberek úgy vélik, hogy eredetileg keret nélküliek voltak a példázatok (idő, hely, hallgatóság megnevezése nélkül) és csak a hagyományozás során kaptak keretet. Ekkor történt meg a csoportosításuk is (pl. Mt 13; Mk 4). Mindezek ellenére a kutatóknak az a véleményük, hogy a példázatok a legmegbízhatóbban hagyományozott szavai Jézusnak. A világirodalom legszebb darabjai közé tartoznak.
A szakirodalom különbséget tesz három példázatforma között: a) a hasonlatok egy tipikusnak tekinthető eseményt vesznek a hasonlítás alapjául (pl. egy bárány elvesztése - Mt 18,12kk par); b) a parabolák egyedi eseteket beszélnek el (pl. a tékozló fiú története - Lk 15,11-32); c) a példaelbeszélések egy mintaszerű magatartásformát mondanak el (pl. az irgalmas samaritánus - Lk 10,30-36). Az ev-okban így oszlanak meg a példázatok: Mk ev-ban 6 példázat található, Mt ev-ban 23, ebből 5 Mk ev-ban is előfordul, 9 Lk anyagával közös, 10 pedig csak Mt-ban van meg. Lk ev-ban 29 példázat van, melyből 15 csak itt található, 5 Mk ev-ban is szerepel, 9 pedig Mt-val közös.
A példázatok Jézus igehirdetésének főbb témáira reflektálnak. Mindenekelőtt az Isten országáról szólnak, de nem tekinthetők igehirdetéseknek. Jó részüket ellenségeinek mondta Jézus, viták hevében, védekezésképpen (a végső szándékot csak feltételezhetjük). A példázatok tehát nem illusztrációk, hanem érvelések és bizonyítások. Pl. Mt 18,12kk a pásztor képével nem Isten magatartását akarja illusztrálni, hanem a pásztor magatartásából kíván következtetni Istenre.
A példázatok elbeszélési technikája egyszerűnek és takarékosnak mondható. Nagyon kevés főszereplőjük van. Ezek is inkább Mt-ban és Lk-ban fordulnak elő. Mt élénk K-i színekkel ábrázolja példázatainak szereplőit (despota, király, nagy szolgahaddal stb.). Lk példázatainak szereplői sokkal valóságosabb, földibb, hétköznapibb emberek.
Az ÓSZ-i próféták kb. 30 jelképes cselekedetéről olvasunk (pl. 1Kir 19,19kk; Ez 4). Jézus is vitt végbe ilyen jelképes cselekedeteket. Ezek közé tartoznak az étkezések a nép kitaszítottjaival (pl. Mk 2,15kk par); a templom megtisztítása (pl. Mk 11,15kk par); a fügefa megátkozása (Mt 21,18kk); a lábmosás (Jn 13) és maga az úrvacsora is ennek tekinthető (Mt 26,17kk par).
Jn-ban nincs egyetlen jézusi példázat sem, viszont számtalan képes beszédfordulat van benne: pl. Jézus az élet kenyere, a jó pásztor az igazi szőlőtő (6,32kk; 10,1kk; 15,1kk). Ezek a beszédek nem allegóriák, hanem Jézus megváltói munkájának jelképei. Jn-nál vannak rövid hasonlatok is, amelyek valamit szemléltetni akarnak (3,8; 4,36k; 8,35; 11,9; 12,24; 15,15; 16,21). Gyakoribbak ennél a titokzatosan jelképes és többértelmű szófordulatok (2,19; 3,3; 4,10.32; 6,27; 9,39-41), amelyeknek a titokzatosságát az is hangsúlyozza, hogy a hallgató esetleg meg sem érti, vagy helytelenül érti.
Pál apostol mint képzett rabbi az ÓSZ allegórikus értelmezésének szakavatott ismerője, de ő sem él a példázatok műfajával. Rengeteg hasonlat fordul elő leveleiben, ami a hellénizmus hatására mutat (1Kor 9,27k; 12,12kk; Fil 3,13k). Néha részletez is egy-egy hasonlatot (Róm 6,16kk; 9,21kk; 1Kor 12,12kk; Gal 3,24k; 4,1kk; 6,7kk), tkp.-i példázatot azonban sohasem ad. Hasonlatai néha a várt fordulat ellentétével zárulnak (Róm 7,1kk; 11,17kk; 1Kor 3,10kk; 2Kor 5,1kk).
Valóságos példázatok az ÚSZ további részeiben sem fordulnak elő, de a kép vagy képes szófordulat igen gyakori (Ef 6,10kk; vö. 1Thessz 5,8; Róm 13,12; Zsid 4,12k; 5,12). Nagyszerű képei vannak a Jak-nak (1,6; 3,3-8.12; 5,2k.7.9), a Jel-re jellemző az allegorizálás.
VG

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me