Messianizmus

Full text search

Messianizmus Szoros értelemben véve a messiás-váradalmat jelenti = azt a reménységet, hogy el fog jönni a MESSIÁS, aki Isten teljhatalmú megbízottjaként az emberiség számára el fogja hozni a megígért szabadítást. Gyakran értelmezik azonban a messianizmust tágabb keretek között, és azonosítják az eszkatológiával, illetve általában az üdvváradalom fogalmával. Ez utóbbinak azokat a változatait, amelyekben egy meghatározott személy nem játszik szerepet, messiás nélküli messianizmusnak nevezik.
Izráel vonatkozásában a Messiás-fogalom ÓSZ-i tartalmának megfelelően beszélni szoktak királyi, prófétai és apokaliptikus (transcendentális) messiás-váradalomról.
Izráel messianizmusának eredetével kapcsolatban számos kutató vél az ókori kelet más népei, vallásai körében megtalálható párhuzamokat felismerni. Ezeknek Izráelre gyakorolt hatása azonban rendkívül kétséges. Izráel Messiás-váradalmának első határozott körvonalai minden valószínűség szerint a sínai SZÖVETSÉG megkötéséhez kapcsolódóan rajzolódtak ki. Jahvének itt adott kijelentése garanciát jelentett arra nézve, hogy ő a jövőben is választott népével marad, és teljességre viszi mindazt, amit az Egyiptomból történt szabadítással megkezdett. Mivel azonban Jahve maga láthatatlan volt, kialakult az a képzet, hogy végül meg fog jelenni egy rendkívüli személyiség, aki őt reprezentálja, és akinek minden nép engedelmeskedni fog. Egyesek úgy vélik, hogy e mögött a hajdan volt ember-ős alakjának eszkatológizálása húzódik meg, akinek nyomai 4Móz 24,17; Jób 15,7; Ézs 9,5; Dán 7,13; Mik 5,1-ben ismerhetőek fel.
Izráel messiás-váradalmának legrégibb és legmarkánsabb formája a királyi Messiás alakjával kapcsolatos. Ennek kezdetei egybeesnek magának a királyság intézményének a kialakulásával. Dávid uralkodásának kiemelkedő fénye és sikerei szinte látótávolságba hozták egy hatalmas birodalom megvalósulásának képét, amelynek erős uralkodója megsemmisíti ellenségeit, és uralmát az egész földre kiterjeszti. Fokozta ezt a látásmódot az a tény, hogy Salamon templomépítése, illetve a SZÖVETSÉG LÁDÁJÁnak Jeruzsálembe vitele ezt a várost nem csak politikai, hanem vallási centrummá tette. Mindezt betetőzte Nátán próféciája (2Sám 7,8kk), amely kimondja, hogy nem Dávid épít házat az Úrnak, hanem Jahve építi az ő házát, azaz dinasztiáját, és elhangzik az örökké tartó dávidita uralkodásra vonatkozó jövendölés is.
A prófétai és az apokaliptikus (vö. EMBERFIA)messiás-váradalom minden bizonnyal jóval későbbi eredetű. Egyes felfogások szerint ezek eredetükben is direkt módon kapcsolódnak a királyi messiás-váradalomhoz, az azonban mindenképpen valószínű, hogy az valamilyen módon hatott ezek kialakulására.
Izráel messiás-váradalma a fogság utáni korban nyert kifejezetten központi jelentőséget, és teljes szélességében az intertestamentális korban bontakozott ki. Ebben az időszakban két alapvető vonulat figyelhető meg. Egyfelől tovább él a Dávid házából származó uralkodó eljövetelének és földi-nemzeti jellegű uralkodásának politikai meghatározottságú váradalma. Ez a váradalm határozta meg elsősorban a farizeusok és írástudók gondolatvilágát. Másfelől a zsidó vallás spiritualizálódásának folyamatával párhuzamosan egyre erőteljesebbé válik egy emberfeletti, praeegzisztens személlyel kapcsolatos váradalom, aki az utolsó idők nyomorúságai után hozza el az üdvkorszakot. Az ÚSZ a különböző messiási váradalmakat JÉZUS KRISZTUSban látja beteljesedni.
SzCs

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me