Logosz

Full text search

Logosz A g. logosz szó számos előfordulási helyének túlnyomó többségében beszédet vagy beszéddel kapcsolatos valamilyen más fogalmat jelent, minősítetten is Isten kijelentését, illetve Jézus tanítását (vö. BESZÉD; IGE; IGEHIRDETÉS; ISTEN IGÉJE). A LXX-ban a dábar fordítása, a TARGUMban az 'möráh: beszéd, isteni parancs megfelelője. JÁNOS irataiban azonban három helyen közvetlenül Jézusra vonatkozik oly módon, hogy magát Jézust, az ő személyét jelenti (Jn 1,1–18; 1Jn 1,1; Jel 19,13). Ezek közül a legnagyobb problémát az első előfordulási hely, JÁNOS EVANGÉLIUMÁnak a PROLÓGUSa jelenti, elsősorban azért, mert itt a Jézust jelentő logosz (ige) PRAEEGZISZTENCIÁJÁról, valamint testtélételéről van szó (1. és 14. vers). Az írásmagyarázók megegyeznek abban, hogy János szóhasználata itt teljesen egyedülálló, ilyen formában sehol sem található pontos megfelelője. A jánosi szóhasználat előzményeivel, illetve vallástörténeti hátterével kapcsolatban több feltételezés is létezik, s magának a jánosi logosz-fogalomnak az értelmezése elsősorban attól függ, hogy ezek közül az egyes magyarázók melyiket tartják meghatározó jellegűnek. Megjegyzendő, hogy ezek a feltevések általában nem kizárják egymást, hanem egymással párhuzamosan jelentkeznek, és csak a fontossági sorrendet illetően vannak nézetkülönbségek.
Az eredettel és a háttérrel kapcsolatos fontosabb feltevések a következők:
A) ÓSZ-i háttér. Már a Jn-prológus első mondata (Jn 1,1) szorosan kötődik ahhoz, ahogy az ÓSZ beszél Isten igéjéről, amely által az eget és a földet teremtette (vö. 1Móz 1,1kk). Amit itt és a továbbiakban a Prológus az Igéről mond, az teljességgel érthetetlen volna az ÓSZ-i háttér nélkül. Az egész ókori világban egyedül az ÓSZ tud olyan igéről, amely a világot és a történelmet létrehozza és alakítja (vö. Jn 1,3), ugyanakkor emberi beszéd formájában eljut az emberhez (vö. Jn 1,14). Az ÓSZ-i szemlélet szerint a prófétai kijelentés során az isteni Ige emberi alakban jut el a világba, és a történelmet nem csak értékeli, hanem alakítja is (Ézs 55,10 kk). Az ige ilyen jellegű hatása kiterjed a természetre, illetve a mindenségre is (Ézs 40,26). Az igével kapcsolatos eme szemlélet a kultikus tradícióban is felismerhető (Zsolt 33,9). Megállapítható, hogy az ÓSZ-i szemléletmód a Prológus logosz-fogalmának legfontosabb háttere, ugyanakkor sem tárgyi, sem formai szempontból nem közvetlenül kapcsolódik ahhoz. A legfontosabb eltérések: Az ÓSZ Isten igéjéről beszél, a Jn l,1kk abszolút értelemben az igéről. A jánosi logosz mint önálló személyiség áll Isten mellett, míg az ÓSZ-i ige alapvetően Isten beszéde, ha olykor megfigyelhető is perszonifikációja (pl. Zsolt 147; Ézs 55,11). Az ÓSZ-i ige elsőrenden üdvtörténeti kijelentés hordozója, míg a Jn-i logosz kozmikus jelentőségű.
B) A fogalom őskeresztyén előtörténete. Az ÓSZ és a Jn 1,1kk közötti fogalomtörténeti űrben helyezkedik el a logosz-fogalom őskeresztyén (tehát egyéb ÚSZ-i) használati módja. Az ÚSZ is számon tartja, hogy Isten már Mózes és a próféták által kijelentést adott (Zsid 1,1kk). Amikor azonban Pál beszél Isten igéjéről, vagy abszolút értelemben az Igéről, akkor kifejezetten a Jézus Krisztusról szóló kijelentést, az EVANGÉLIUMot érti ez alatt. Innen kiindulva az IGE kifejezés az őskeresztyén terminológiában a Krisztusról szóló üzenet terminus technicusa lett (vö. 1Kor 14,3; 2Kor 2,12; 4,2; Kol 1,25kk). Mint láttuk, ezen túl csak két Jn-i irodalomban található textus lép (1Jn 1,1; Jel 19,13), amelyek azonban – annak ellenére, hogy az előbbi valószínűleg közvetlen irodalmi függésben van a Jn 1,1kk-vel – alapvető eltérést is mutatnak ahhoz viszonyítva. A Prológus szerint Jézus logosszá lett, ő a testté lett logosz, de nem ő a logosz, mint olyan. Ilyenformán űr van a Prológus és az egyéb ÚSZ-i szóhasználat között is (beleértve az 1Jn 1,1; Jel 19,13-at is). Ez indikálja a kérdésfeltevést: van-e olyan terület, ahol a logoszról mint kozmikus létezőről van szó?
C) A logosz-fogalom B-n kívüli eredete és párhuzamai. Jn Prológusának a szándékát minden valószínűség szerint akkor közelítjük meg leginkább, ha feltételezzük, hogy ez a szándék a B-n kívüli logosz-fogalommal való polemikus és missziói célzatú szembehelyezkedés. E fogalomhasználat legfontosabb területei a következők:
1. A görög szellemtörténet több évszázados fejlődése során a logosz-fogalom a világ- és létértelmezés legfontosabb szimbólumává lett. Az ÚSZ-i korban a sztoikus filozófia a fogalmat rendszere középpontjába állította. A logosz e szemlélet szerint az az észtörvény, amely a kozmosz történéseit megszabja, ugyanakkor a kozmoszt betöltő erő, »világrész«. Az ember feladata, hogy kata logou éljen, azaz a benne magában lévő törvényt kövesse, és így engedelmeskedjen az istenségnek. Jn 1,1kk logosz-fogalma ettől abban különbözik alapvetően, hogy eszerint a logosz nem a világban immanensen lévő világprincípium, hanem azon kívül áll, a világ általa jön létre.
2. A logosz és a világ kapcsolatának ez a g. szemlélete hasonlít ahhoz, amely a GNÓZIS felfogásában is felismerhető. Van nézet, amely szerint a gnózis a Jn-i logosz-fogalom közvetlen előzménye, ez azonban azért is téves nézet, mert az ezt bizonyítani hivatott források fiatalabbak, mint a Jn. Az azonban valószínűsíthető, hogy a Prológus szerzője valamilyen kapcsolatban állhatott gnosztikus áramlatokkal. A gnosztikus logosz a legfőbb istenség és a világ között helyezkedik el, mint azoknak az emanációknak az egyike, amelyek a kettőt elkülönítik. A gnosztikus szemlélet a logoszt a későbbiekben egyfajta megváltóként szemléli, amely azonban nem a világot váltja meg, hanem a tökéletes lelket szabadítja ki az anyagi világ sötétségéből. A gnosztikus logosz tehát az embert kikülöníti a világból, míg a Jn-i logosz megváltja az általa teremtett világot.
3. A hellénista zsidó teológia logosz-fogalma a BÖLCSESSÉGgel kapcsolatos spekulációkhoz kapcsolódik. A bölcsesség már Péld 8,1kk szerint is kozmikus funkcióval bír, első a teremtmények között, és maga is részes abban. Mivel a zsidóság a bölcsességet a TÖRVÉNYben látja megtestesítve, a bölcsesség-spekuláció a későbbiekben a TÓRÁval kapcsolatos rabbinikus spekulációkban folytatódott. A Tórát is a világ teremtése előtt teremtette Isten, az maga is részese a teremtésnek, életet és fényt hoz a világba.
4. ALEXANDRIAI FILÓN számára a logosz az idea-világ összfoglalata, amely a látható világ ősképe, másfelől a jónak és az igazságnak a világot átható ereje, harmadsorban annak az angyali lénynek a reprezentánsa, aki a világteremtés és a kijelentés közvetítője.
Mindezekkel a megelőző és kortársi logosz-fogalmakkal szemben a Jn – elsősorban a Jn l,1kk-ben feltáruló – logosz-fogalma szerint: a logosz = Jézus a maga személyében, aki testté, azaz halandó emberré lett, aki az Atyával együtt részese a teremtésnek, és aki a kegyelem forrása.
SzCs

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me