Könyörület

Full text search

Könyörület H. r-h-m, h-n-n, heszed, rahamim; g. eleeó, eleosz, oiktirmosz. A h. gondolkodás szerint a könyörület nem csupán érzés dolga (nyilván az is), hanem a szövetségi hűségnek megfelelő magatartás is. Olyan szolidaritás, amely a szövetséges partnereket egymáshoz kapcsolja. Ez elsősorban az azonos rangú partnerek esetében van így, de ugyanúgy könyörülhet az erő és hatalom szempontjából fölényben lévő partner is a szövetség gyengébb tagján. Ennek megfelelően a kifejezés magában foglalja a segítségnyújtást, a jóságot, a kegyelmet és az irgalmat is. Istennel kapcsolatosan a kifejezések Isten jóságos odafordulását hangsúlyozzák. A szövetségkötéskor ezt megígérte és ígéretét ismételten megújítja. Ezért kérheti a szövetséges nép, hogy Isten könyörüljön rajtuk, még akkor is, ha a szövetséget megszegik. A könyörülő Isten és a könyörületes ember cselekvése esetében a hangsúly nem az érzelmi töltésen van, hanem a könyörület cselekvő megnyilvánulásán.
Az anya természetes ösztöneinek engedve, szinte közmondásszerűen megkönyörül gyermekén (Ézs 49,15), és ugyanez elvárható az apától is (Zsolt 103,13; Jer 31,20; Hós 1,6k; 2,6.25). Salamon azért imádkozik, hogy ha fogságba viszik népét, akkor a fogságba vivők könyörületesek legyenek irántuk (1Kir 8,50; vö. Ézs 13,18; Jer 6,23; 21,7; 42,12; 50,42).
Az Ézs 49,15 mutatja, hogy Isten könyörülő szeretete még a természetes anyai érzéseket is túlszárnyalja. Ez a könyörület elsősorban azoknak szól, akik hűségesek maradnak az Istennel kötött szövetséghez. Ha az ember hűtlen, akkor nem számíthat Isten segítségére. Ha ő mégis könyörül, akkor ezzel megbocsátó szeretetét nyilvánítja ki (vö. 2Móz 34,6k; 4Móz 14,19; Jer 3,12k; JSir 3,22k). Isten ugyanis az ember hűtlensége ellenére is hű marad ígéreteihez, kegyelmessége végérvényes szabadítást szerez minden nyomorúságból. Ezzel Isten könyörülő szeretete üdvtörténeti-eszkhatológiai dimenziókat kap (Zsolt 25,6; 106,45; Ézs 54,10; 63,7; Jer 31,3; Mik 7,20; ill. Zsolt 85,8; 90,14; 130,7; Ézs 54,8; 55,3; Mik 7,20).
Isten magatartása normává és mintaképpé válik az ember számára. A könyörület hozzátartozik az igaz emberhez (Zsolt 37,26). Könyörületessége Istent dicsőíti (Péld 14,31). A könyörület nem csupán az ellenséggel, hanem még az állatokkal szemben is kívánatos (2Móz 23,4k). Áttöri a szombat-törvény szigorúságát (Mt 12,11), a próféták minden kultusz előfeltételének tekintik (Hós 6,6; vö. Mt 9,13; 12,7). Az irgalmas samaritánus példázatában Jézus nagyszerűen jellemzi a tevékeny könyörületet (Lk 10,37). Ugyanez az értelme a Mt 18,33-nak is: a könyörület motivációja Isten könyörületessége.
Isten könyörületességéről különösen a Lk 1 énekei szólnak (Lk 1,58; vö. Ef 2,4; 1Pt 1,3). Isten kegyelmes voltának üdvtörténeti jelentőségére utal a Róm 11,30kk. Ebben az összefüggésben idézi a Róm 9,15k a 2Móz 33,19-et: »könyörülök, akin könyörülök... ezért tehát nem azé, aki akarja, nem is azé, aki fut, hanem a könyörülő Istené«. Isten könyörülete az ő üdvtörténeti-eszkhatológiai tette Krisztusban (vö. Róm 9,15–18.23; 15,8k; Tit 3,5). Mt 5,7 szerint boldogok az irgalmasok, mert ők irgalmasságot nyernek. (Ld. még IRGALOM; SZÁNALOM)
VG

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me