Gyász

Full text search

Gyász Szeretett személy halálán, elvesztésén érzett fájdalom s ennek különféle módokon történő kifejezése. A B-i személyek életéhez is hozzátartozott a fájdalom s annak koruk és környezetük szokása szerint adtak kifejezést. Az izráeli gyászszokások kevés eltérést mutatnak a környező, általában is az ókori K-i népek ilyen jellegű gyakorlatához képest. Különbség főleg abból adódik, hogy Izráel nem vett át, nem vehetett át minden szokást a környezetétől. A test vagdosásával történő gyászolást pl. kifejezetten tiltja a törvény (3Móz 19,28; 5Móz 14,1).
A gyász kifejezésének elsődleges jele a felsőruha megszaggatása volt. Így gyászolta Rúben és Jákób Józsefet (1Móz 37,34), Jefte bíró a könnyelmű ígérete miatt elveszített egyetlen leányát (Bír 11,35), Dávid a filiszteusok által megölt Sault és Jónátánt (2Sám 1,11), fiát Amnónt (2Sám 13,31), Jób elvesztett fiait és leányait (Jób 1,20). De így fejezte ki a vélt istenkáromlás miatti fájdalmát Kajafás főpap is (Mt 26,65; Mk 14,63).
A gyász kifejezése sokszor gyászruha felöltésével történt (1Móz 37,29; 2Sám 3,31; 1Kir 21,27; 2Kir 6,30; 19,1; Eszt 4,1). Ez általában durva, sötét színű zsákszövet volt. Felöltését megelőzte a mindennapi ruházat levetése és a láb lemeztelenítése. A gyászoló sok esetben haját és szakállát tépte (Ezsd 9,3), vagy éppen kopaszra nyírta a fejét (Ám 8,10; Mik 1,16).
Szokás volt, hogy a gyászoló port vagy hamut szórt a fejére (Józs 7,6; 2Sám 1,2; Eszt 4,1), ill. porba és hamuba ült (Jer 6,26).
Hozzátartozhatott a gyászoláshoz a test külső állapotának elhanyagolása (2Sám 12,20; 14,2; 19,25; Dán 10,3) és a rövidebb-hosszabb ideig tartó böjtölés (1Sám 31,13; 2Sám 1,12; 3,35; 12,16; Neh 9,1; Eszt 4,3; Dán 9,3; 10,3; Jóel 1,14; 2,15).
Természetesen a sírás, a könnyhullatás, a jajkiáltás a legtöbb esetben kísérője a gyásznak. Ezek a fájdalom természetes megnyilvánulásának tekinthetők (1Móz 23,2; 37,30; 50,1; 4Móz 20,29; 5Móz 34,8; Bír 21,2; 2Sám 1,12; 3,32; 19,1; Jóel 1,13; Lk 7,13; Jn 11,33; 20,11).
Mindezek a gyászkifejezések nemcsak a haláleset miatti fájdalomban jelentkeznek. Kísérői lehetnek a választott népet ért csapásoknak, a veszedelem közelsége felismerésének és kifejezői a bűnbánatnak (Józs 7,6; 2Kir 19,1; Jóel 1,13; 2,12-13). A halott elsiratása a veszteség hangos szóban való ismételgetésével, esetleg ismert gyászénekek elmondásával történt (2Sám 19,5; 1Kir 13,30; Jer 22,18; 6,26; Ám 8,10). A verseléshez értők fájdalmukat gyászénekben fejezték ki (Ám 5,1). Dávid így siratta el Sault és Jónátánt, valamint Abnér fővezért (2Sám 1,17-27; 3,33k). A későbbi időkben hivatásos halottsiratók is voltak, férfiak és asszonyok, akik énekkel és hangszerekkel messzehangzóvá tették a gyászt (Jer 9,16; Ám 5,16; Mt 9,23). Természetesen osztoztak a gyászban a rokonok és a barátok is (1Móz 50,4.7; Jer 16,5; Jn 11,31).
A gyász, a siratás ideje koronként változott és a körülmények függvénye volt. Áront és Mózest harminc napig siratták (4Móz 20,29; 5Móz 34,8), Jákóbot pedig hetven napig (1Móz 50,3). Általánosnak a hétnapos gyász mondható (1Sám 31,13; 1Krón 10,12).
KI

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me