Apostol

Full text search

Apostol Az ÚSZ-ben azoknak a megjelölése, akiket maga Jézus hívott el és küldött ki feltámadása után a misszióba és az egyház vezetésére.
A g. aposztello (ki-, elküldeni) igéből eredő főnév (aposztolosz = kiküldött) a h. sálah (küldeni, kiküldeni) igéből ered. A LXX-ban nem pusztán a kiküldetés, inkább annak célja hangsúlyozására használták ezt az igét. Főnévként csak egyszer szerepel a LXX-ban. Jézus idejében a zsidó jog ismerte a sáliah intézményét, a küldött (= követ vagy meghatalmazott) a kiküldő teljhatalmú megbízottja és helyettese volt.
Az ÚSZ-ben az aposztello ige mintegy 130-szor fordul elő, a belőle képzett aposztolosz főnév 79-szer, ebből 34 esetben Lk-nál (Lk ev-ában 6-szor, az ApCsel-ben 28 esetben). A másik 3 ev-ban feltűnően keveset említik.
1. Két könyvében (Lk és ApCsel) Lukács a fogalmat csaknem kivétel (Lk 11,49 és ApCsel 14,14) nélkül a 12 tanítványra alkalmazza. Őket maga Jézus hívta el erre a tisztre (Lk 6,13), nyilvános működése alatt az ő követői-kísérői voltak (Lk 9,10; 17,5), nekik jelent meg feltámadása után (Lk 24,36kk; ApCsel 1,3), ők ismerték legjobban azt, amit Jézus tanított és cselekedett, tehát tanúi voltak. Ők kapták először a Szentlélek ígéretét, a világmisszió parancsát s az első pünkösd alkalmával ők nyerték el először a Szentlelket (ApCsel 1,4.8; 2,1kk). Ők lettek az első gyülekezet vezetőivé (ApCsel 2,14.37; 4,33.37), minden fontos döntésben ők voltak a kezdeményezők (ApCsel 6,6; 15,6.23). Az első keresztyénüldözés alkalmával nem menekültek el Jeruzsálemből, hanem még egy ideig ott maradtak (ApCsel 8,1). »Az apostolok« azonosak Lukács nézete szerint magával a »tizenkettővel« (a 12 tanítvánnyal) úgy, hogy a hiányzó Júdás helyébe Mátyást választották (ApCsel 1,16kk). Pált Lukács általában nem nevezi apostolnak (kivétel: ApCsel 14,14). Azt azonban kiemeli, hogy az apostolok kezdték meg a pogánymissziót (Péter, ApCsel 10-11) és az apostolok vezették azt a megbeszélést (zsinatot), mely a pogánykeresztyéneket felmentette a mózesi törvény igája alól (ApCsel 15).
2. Pál is hangsúlyozza, Lukáccsal egyezően, azt, hogy az apostoli tisztre maga Jézus hívta el azokat, akiket akart (Gal 1,1; 1Kor 1,1; 2Kor 1,1). Az apostoli tiszthez szerinte is hozzátartozik a találkozás a feltámadott Úrral (1Kor 15,7; Gal 1,16). A feltámadott Krisztus adta át apostolainak az ev-ot, melyet hirdetniük kell (1Kor 11,23; 2Kor 4,6; Gal 1,12).
Pálnál azonban az apostolátus nem jogi intézmény, hanem szorosan összefügg a népek közti misszió végzésével (Róm 11,13; Gal 2,8). Feladatuk elsősorban az ev hirdetése és nem a keresztelés (1Kor 1,17). Az apostoli szolgálatra Pált is a feltámadott Krisztus hívta el (1Kor 15,1kk). Pál olyanokra is alkalmazza az »apostol« megjelölést, akik biztosan nem találkoztak személyesen Jézussal, s a feltámadott Úr sem jelent meg nekik úgy, mint neki. Így, Péter mellett, apostolként említi Juniászt, Andronikoszt (Róm 16,7) és Barnabást (Gal 2,1.9.13). Vagyis ő nem a »tizenkettő«-vel azonosítja az apostolokat, hanem a szó tartalmára: a küldetésre figyel. Mivel szerepel nála a »gyülekezetek apostolai« (2Kor 8,23 és Fil 2,25) kifejezés is, okunk van feltételezni, hogy Pál minden missziói küldöttet »apostol«-nak tekint. Azaz: nem szakkifejezésként használja a szót, hanem eredeti értelmének (= »küldött«) megfelelően.
Megtaláljuk Pál leveleiben az apostoli tiszt leírását, az apostoli szolgálat méltóságát. Különösen a 2Kor levél bővelkedik ilyen részletekben. Az apostolok az új szövetséget szolgálják a Lélek által (3,6). Isten dicsőségének ismerete Krisztus arcán: az apostoli szolgálat »kincse«, ez a törékeny emberi természet »cserépedényébe« van elrejtve (2Kor 4,6-7). Az apostoli tiszttel együtt jár a Krisztusért vállalt szenvedés (2Kor 4,11.17-18; 6,3-10), valamint a megbékélés ev-ának hirdetése (2Kor 5,6). Ők »látványosságává« lettek »a világnak, az angyaloknak és az embereknek« (1Kor 4,9). Isten olyan titkokat jelentett ki előttük, amelyek azelőtt elrejtve voltak (Ef 3,5-6).
3. Természetesen az »apostol« szó az ÚSZ egyéb irataiban is szerepel.Mt-nál, Mk-nál, Jn-nál, a Zsid-ben és Júd-ban 1-1 esetben, 3-3-szor 1-2 Pt-ben és a Jel-ben. Első jelentése: követ, megbízott. Második jelentése: egyházi tisztségviselő.
4. Az ÚSZ egészének tanítása szerint az apostol: a) Jézus Krisztus küldötte. b) Küldetésüket személyes elhívásuk, a feltámadott Úrral történt találkozásuk előzte meg. c) Felhatalmazást kaptak Tőle. d) Küldetésük a jézusi tanítás továbbadására, a misszióra, a gyülekezet vezetésére vonatkozott. e) Ők voltak a zsidó ősgyülekezet vezetői, s a népek közti ev-hirdetés elkezdői. f) A pogányok apostola Pál lett, ezt a többi apostol elismerte. g) A szó először csak a »tizenkét tanítványra« vonatkozott, majd az egyház missziói küldötteire is. h) Sorsuk nem volt könnyű, osztozniok kellett Jézus szenvedéseiben, de tapasztalhatták Isten megsegítő kegyelmét munkájuk során (2Kor 12,9).
5. A Zsid 3,1 magát Jézust nevezi vallásunk »apostolának« és főpapjának. Jézus apostolátusa, isteni küldetése Jn-ban ugyancsak sokszor előfordul, azonban nem főnévként, hanem a »küldeni« ige különféle összetételeiben.
BJ

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me