’Ατιμια, ατιμος

Full text search

Ατιμια, ατιμος (ellentét: επιτιμια, επιτιμος). A) Attikai jogi terminusok. szórul-szóra «becstelenség»-et és »becstelen»-t jelentenek, de nem modern értelemben. Az erkölcsi méltóságnak azt az eszméjét, mely nemzeti és politikai viszonyoktól függetlenűl általános elismerést követel és talál, s mely az egyénben, mint személyes «becsület» nyilvánul, sem a római, sem a görög ókor nem ismerte, s azért sem az infamia, sem az ατιμια fogalma nem egyezik meg a «becstelenség» fogalmával. Az α. az attikai jogban a polgári jogoknak (τιμη) teljes vagy részleges elvesztését jelenti, és vagy itélet következtében, mint büntetés, vagy bizonyos állami kötelezettségek elmulasztása miatt minden további eljárás nélkül érte a vétkest. Ellentéte: επιτιμια, a polgári kötelességekben és jogokban való teljes részvételt jelenti, attól az időtől kezdve, hogy az ifjú a ληξιαοχικον, γραμματειον-ba. (l. Δημοι) beiratott. Legjellemzőbb sajátsága az á.-nak, hogy bizonyos esetekben (meg nem fizetett közadósság, s talán a χλοπη és δωροδοκια esetén. Andoc. Myst. 74. Demosth. Androt. 603–604) örökölhető is volt. Főforrás az α.-ra nézve Andocides egyik beszéde (de myst. 73–76). E szerint az á. kétféle volt. 1) α. κατα προσταξεις, részleges α., mely egyes polgári jogoknak elvesztésében állott. Ez a büntetés érte pl. a vádlót, ha valamely nyilvános pörben nem kapta meg a szavazatok ötödrészét sem, vagy a tárgyalás előtt elejtette vádját: nem volt szabad többé hasonló vádat emelnie; 2) ατιμια τουσωματος, καϑαπαξ ατιμος, az igazi, teljes α., az összes polgári jogok elvesztése. Az ατιμος-nak még mutatkoznia sem volt szabad nyilvános helyen (a piaczon, templomokban vagy éppenséggel a népgyűlésen); nem pörösködhetett nem is védhette magát, ha bevádolták, egyszóval: polgári halál érte. Ha επιτιμος-t illető jogokat gyakorolt, halállal bünhődött (l. Ενδειξις). Az α. megszüntetésére 6000 polgár szavazata volt szükséges, és csak a legnagyobb szükség esetén fordult elő. Teljes α.-val főleg a megvesztegetést, sikkasztást, hamis tanuságot, a gyermeki kötelességek elhanyagolását büntették. V. ö. Xen. Memor. II. 2, 13. Aesch. Timarch. 28, Ctes. 175. nyoma van forrásainkban annak, hogy néha az α.-val a vagyon elkobzása is együtt járt. Mindenesetre ritka eset lehetett, mert az attikai törvénykönyv elvileg kerülte a büntetések cumulatióját. Demosth. Lept. 155 tudni sem akar róla. De annyi bizonyos, hogy az államnak adós egyének (οϕειλοντες τω δημοσιω) elleni eljárásban az α.-val a vagyon lefoglalása (nem elkobzása!) is együtt járt, ha az adós a kilenczedik προυτανεια alkalmával sem fizette meg (ettől a naptól kezdve kétszeresen) a tartozását. Ellenben az adósság megfizetésével az α. ez esetben megszűnt, s a lefoglalt vagyon eladásával fennmaradt összeget is valószinűleg visszakapta az adós, vagy örökösei. Demosth. adv. Boeot. II. 1014. B) Spartában az ottani államformához képes a α. nem játszott olyan nagy szerepet, mint Athenaeben; de bizonyos fajtájával (hogy hivataloskodni vagy adni-venni ne legyen szabad a bűnösnek, Thucydides V. 34 a végén) a gyávákat (Thuc.-nél asphacteriai foglyokat) s a közbotrányt okozókat sujtották. GY. GY.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me