Judit könyve (Jud)

Full text search

Judit könyve (Jud)
Nebukadnezár Babilon királya volt (604-562). Jeruzsálemet 587-ben foglalta el. Nem volt Asszíria királya, s nem volt székhelye sem Ninivében, amelyet atyja, Nebopolasszár 612-ben rombolt le. Nebukadnezár itt is, mint Dániel könyvében, Isten népe ellenségeinek a típusa. - Ekbatana fontos méd város volt (vö.: Ezd 6,2; Tób 3,7).
A hegyvidék lakóin az iráni fennsík nyugati részének lakóit érti. - „Keleud fiai” a káldeusokat jelentik.
A szöveg Nebukadnezár alattvalóit és szövetségeseit sorolja fel, akiket Arfaxád elleni csatájába vár.
Az Ezdrelon név valószínűleg a Jiszréel-ből való (Józs 15,56; 1Kir 4,12).
Az „egész föld” gyakori kifejezés Judit könyvében. Vagy a vidéket jelenti, vagy pedig fellengzős keleti nagyítás.
Ez az év (587) Jeruzsálem elfoglalásának éve (vö.: Jer 52,29). A szent szerző a zsidók számára ezt a gyászos évet választja ki Nebukadnezár bukásának: szentségtörő cselekedetével kezdődött bukása is.
Holofernesz és a 12,11-ben szereplő Bagoasz III. Artaxerxes Ochosz tisztviselői voltak. Ez az uralkodó viselt is háborút, de nem valószínű, hogy Nebukadnezár azonos vele. A könyv adatai ugyanis későbbi görög kort tételeznek fel.
Ez a perzsa királyok címe.
Földet és vizet készíteni: a nép aláveti magát annak, hogy földjén átvonuljanak, vagy ott tartózkodjanak.
Holofernesz megkíméli azokat, akik meghódolnak, és elpusztítja azokat, akik ellenállnak neki.
A 2,21-3,10-ben szereplő földrajzi neveket a szerző szabadon veszi Mózes öt könyvéből, a Bírák és a Királyok könyveiből, s nem lehet őket pontosan meghatározni.
Koszorúkkal ékesített táncolók a görög korban szerepelnek csak a Szentírásban (Sir 32,2; Bölcs 2,8).
Az asszír és babiloni királyok nem követelik maguknak ezt a címet, hanem Nagy Sándor után a seleucida uralkodóknál vált általánossá az „isten” cím.
Időben két különböző eseményt említ itt a szent író: 1. a Babilonból való visszatérést és Jeruzsálem benépesítését (539-400) 2. a templom megtisztítását IV. Antiochus idején. A nép gyengeségét akarja ezzel is szembeállítani Holofernesz hatalmával.
Joakim főpap szerepel a Neh 12,10. és 12. 26-ban, de a polgári hatalmat a perzsa időben a kormányzó gyakorolta. A Haszmoneusok idejében vették át a papok a fegyveres ellenállás vezetését. - Betilua, amely itt olyan fontos szerepet tölt be, ismeretlen.
A vének tanácsa a fogság utáni időben szerepel a főpap mellett. A görög korban ez állandó intézmény volt (vö.: 2Makk 11,27). A szerző is ezt tarthatta szem előtt.
A szent szerző a böjt és imádság által való előkészítést tartja a legfontosabbnak.
Kitárták kezüket: javított szöveg. A Vulgata szerint pedig leborultatták gyermekeiket a templom előtt.
A szőrzsák, mint bűnbánati ruha általános volt a zsidóknál. Az oltár befödéséről azonban másutt nem olvasunk.
A szatrapák itt kis helyi vezetők voltak.
„Kánaán fiai” régies kifejezés. A királyok korától kezdve csak költői könyvekben fordul elő.
Az Achior névvel csak itt találkozunk. Valószínűleg befolyásolta a szerzőt a pogány Achikár alakja is (vö.: Tób 1,21; 2,10). Vele mondatja el a szerző a választott nép történetét.
Az ég Istene perzsa kifejezés (Ezd 5,11; 6,9 továbbá az elefantinuszi papiruszok).
Vö. Kiv 7-12. Az egyiptomi csapásokat nagyon gyakran feldolgozták a bibliai szerzők, igen sokszor nagyon szabadon.
Izrael léte Istennel való kapcsolatától függ, aki szövetséget kötött vele. Holofernesz szerint csak az erő számít. Az egész könyv Achior tételét akarja bizonyítani.
A próféta itt eredeti jelentésben szerepel: az istenség akaratának hirdetője. - Nebukadnezár Jahve ellenlábasa. Tehát nem két nép áll szemben egymással, hanem két isten. Ha Izrael alulmarad, akkor hiábavaló a hite.
Mély megvetés olvasható ki ebből a versből Izrael történetének egyik részével kapcsolatban.
Holofernesz szándéka az volt, hogy átadja Achiort a zsidóknak. Ezért hagyják a katonák a hegy lábánál.
A „vezetők” kifejezés nagyon tág és meghatározatlan hivatalt jelöl.
A szövetség révén a nép az Úrnak van szentelve.
Néhány felsorolt helység szerepel a 4,4-ben.
Ez a felsorolás a lovasharchoz nem szokott izraeliták előtt (2Kir 18,23; Iz 36,8) az erő fitogtatása volt.
Izrael úgy szerepel, mint hegyi nép. Istenük is csak a hegyen hatalmas, de erőtlen a völgyben (1Kir 20,23. 28; Zsolt 68,15).
A hegyen levő erődítmények vízellátása rendszerint a váron kívül levő forrásból történt. Ha ezt elfoglalta az ellenség, csak a víztárolók maradtak meg.
Az említett három helyet Nablusz körül kell keresni, de Betilua akkor messze esnék Ezdrelon síkságától (4,6).
A régi Izrael hite szerint az egyéni bűn büntetése kapcsolatban van a kollektív büntetéssel (vö.: Siralm 5,7).
A Vulgata így hozza a nép imáját: „Vétkeztünk atyáinkkal együtt, igaztalanul cselekedtünk, gonoszat tettünk. Te azonban irgalmas vagy, könyörülj rajtunk. Ostoroddal fenyítsd meg gonoszságainkat, de ne adj minket - akik benned bízunk - egy olyan népnek, amely nem ismer téged. Ne mondhassák a pogányok: Hol van az ő Istenük?” Vö.: Zsolt 106,6; Joel 2,17.
Oziásnak ez a beszéde készíti elő Juditét (8,11-27). Judit tanúságot tesz Istenbe vetett bizalmáról, Oziás pedig tanújelét adja, hogy elvesztette bizalmát Istenben.
Judit név a Ter 26,34-ben fordul elő: Ézsau egyik idegen feleségének a neve. Judit nevének jelentése: zsidó nő. Judit Izrael igaz leányának típusa. A 16,3-ban mint a nép megszemélyesítője szerepel.
Ugyanabból a törzsből való házasság dicséretes volt (vö.: Tób 1,19; 4,12; 6,12).
A szőrzsák és a böjt nem aszketikus gyakorlat volt, hanem meghalt férje iránti állandó gyász kifejezése.
Betilua vezetőinek sincs joguk vitatkozni Isten tervei felől. Csak egy feladatuk lehet: megalázkodni és hallgatni. Judit beszédében ezenkívül előtérbe jut az Isten iránti bizalom. Az imádság hatékonyságáról vallott felfogása majdnem keresztény.
Vö.: Préd 14,10; 1Kor 2,11. - A város elöljáróinak viselkedése „istenkísértés” (MTörv 6,16; Mt 4,7).
Judit Achior állítását ismétli, ugyanezt teszi Holofernesz előtt is (11,10). Mintegy nemzeti lelkiismeret-vizsgálatot tart (vö.: Zsolt 78,56-64; Ezd 16,15-58).
A templomot most is úgy tekintik, mint segítséget és biztonságot (vö.: Jer 7,3-4.; 12-15).
A pátriárkák történetében található bajok nem büntetések voltak. Ezt Jób könyve nem hozza. Izsák próbatételéről nem tudunk, de a hagyományos felsorolásból ő sem maradhatott ki.
Ez a bensőséges kapcsolat Isten és a nép között a szövetségből ered (vö.: MTörv 4,7).
Oziás minden felelősséget igyekszik a népre hárítani.
Oziás az évszaknak megfelelően csak csoda által jövő esővel tudja a segítséget elképzelni.
Judit bejelenti, hogy saját elképzelése van a szabadulással kapcsolatban, s ennek sikeréért könyörög imájában Istenhez.
Az esti tömjénáldozat a legmegfelelőbb idő az imára (Zsolt 141,2). Judit az ellenség bűnös elbizakodottságával szembeállítja gyengeségét és Istenbe vetett bizalmát. A pogányok elbizakodottsága és kevélysége mindig botrány volt a zsidók szemében (Hab 1,12-17). Mivel Holofernesz az ellen tör, ami Izraelnek a legszentebb, Judit ezért akarja megsemmisíteni tervét, s ebben számíthat Isten segítségére.
A Vulgata hozzáfűzi, hogy az Úr növelte Judit szépségét, mert nem érzékiségből, hanem erényességből tette (vö.: Eszt 5,1).
Ez a vers Juditnak a törvényhez való ragaszkodását mutatja. A törvény a kenyér „tisztaságáról” semmit sem írt elő. Ez aprólékos farizeusi előírás lehetett csupán.
Judit félre akarja vezetni Holoferneszt (11,12-19). Amikor ezt teszi, a pátriárkák korának erkölcsét (Ter 27,1-25; 34,13-29), a kánaáni háborúk (Józs 2,1-7) s a bírák korának hasonló eseteit (Bír 4,17-22) tartja szem előtt.
Holofernesz sátrát a szerző tágas, több helyiségből álló épületnek képzeli el. A díszes fekhely és függöny nem illik a katonához (2Sám 11,11).
Kétértelmű beszéd: Judit mást ért rajta, mint Holofernesz.
A hízelgés a keletieknél más elbírálás alá esik, mint nálunk.
Judit is megerősíti Achior állítását. Amit azonban a zsidókról állít, nem igaz.
A körülzárt városban elképzelhető, hogy az ételtörvényeket és a tizedről való előírást nem tartották meg.
A tized a törvény szerint a papokat illette. Érintése azonban nem volt tilos, s talán valami farizeusi előírásról van itt szó.
Jeruzsálem nem volt ostrom alatt, s így nem kényszerülhettek a tized fogyasztására. Talán egy múlt eseményre céloz (1Sám 21,4-7).
A törvény alól nincs feloldás. Még élete árán is meg kell tartania a jámbor zsidónak (1Makk 2,32-38).
Újra megtalálható a kétértelműség Judit beszédében.
Judit ezzel szabad kijárást biztosít magának a táborból.
Judit attól fél, hogy elveszíti a törvénynek megfelelő tisztaságát és nem lesz kedves Isten előtt (vö.: Dán 1,8; Eszt 14,17)
A fürdés a pogány környezet miatt való tisztátalanságért volt szükséges.
Általában estefelé volt a főétkezés (Rut 2,14; Lk 17,8). Judit csak egyszer evett, mert itt is böjtölt.
Szó szerint: ez a szép kis szolgáló, ami annyit jelent: leány, vagy fiatalasszony. Bagoasz hízeleg Juditnak: úgy bánnak vele, mint a királyi hárem kegyeltjével.
Az 1Sám 20,24 szerint ülve ettek. Eszter (7,8) díványon fekve vesz részt a király lakomáján. - Juditnál is, Eszternél is lakomán dől el Izrael sorsa.
Az ókori ember hangosan imádkozott. A csendes ima szokatlan volt (1Sám 1,12-14). Itt a körülmények miatt volt szükség rá.
Judit imáját nem a bosszúvágy sugallta, hanem az Ószövetség igazaival egyesíti imáját Isten ellenségei ellen (Zsolt 74,18-20; Dán 3,34-36).
Judit ezzel nem elrejteni, hanem még nyilvánvalóbbá akarta tenni a szégyenletes halált.
Judit Isten dicséretével jelzi, hogy eredményes volt vállalkozása. Istent mint az ellenség legyőzőjét magasztalja. A „még” a jelen időszakra vonatkozik. Nemcsak Józsue és a Bírák idejében segítette a népet, hanem most is segíti.
Judit győzelme teljes, mert az Úr megőrizte tisztaságát is.
Uzija áldása emlékeztet Melkizedek áldására (Ter 14,19). Szép elővételezése Lk 1,28-42-nek is.
Judit életét kockáztatta, továbbá bízott Istenben. Ezért - és nem ravaszságáért - érdemel dicséretet.
Az ellenség fejének kifüggesztése: 1Sám 17,54; 1Mak 7,47.
Az erők nem egyenlők még, ezért nem szabad az asszírok táborát egyszerre megtámadni. Szükséges, hogy a rémület megbénítsa őket.
Achior tanúságot tett Holofernesz előtt, most Izrael előtt is hirdeti Isten hatalmát.
Ez a rész ellentétben van MTörv 23,4-5-tel. Achior személyében mintegy rehabilitálják az ammonitákat.
Betiluát már úgy kezelték, mint elfoglalt várost. Ezért nevezik a zsidókat szolgáknak.
A hadvezér halála pánikot idéz elő, mert nincs aki összetartsa a sereget.
Az említett helységek ismeretlenek.
Damaszkuszon győzelmesen vonult át Holofernesz. Most ez a város látja gyászos bukását.
A gazdag zsákmány a győzelemhez tartozik. - Judit a maga részét a zsákmányból Istennek szenteli, „Cheremmé” teszi (Vö.: Lev 27,28).
Isten szerepel győztesként ezekben a versekben.
A Vulgata szövege: Mert férfiasan cselekedtél. Szíved erős volt, mert szeretted a tisztaságot és férjed halála után más férfit nem ismertél meg. Ezért adott neked az Úr keze erőt, s ezért lesz áldott mindörökre.
A költemény felépítése a zsoltárokéhoz hasonlít.
Szép ellentét a nyers erő és a gyenge asszonyi szépség között.
A „hős” Goljátra emlékeztet (1Sám 17,52).
Leánykák fiai: a leggyengébbek (vö.: 5,23).
A tisztes öregkor Juditot a nagy ősök sorába emeli. Vö.: Ter 23,1; 25,7; 35,28. - Szép vonás Juditnál szolgálójának felszabadítása. - Judit temetése emlékeztet Ter 23,19; 49,29-re.
Ez a befejezés a bírák történetének végére utal (3,11; 3,28). - A Vulgata hozzáfűzi, hogy a zsidók megünnepelték ennek a győzelemnek az évfordulóját. Ennek viszont nyomát sem találjuk. Valószínűleg Eszter könyvéből került ide ez a rész.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me