A KRITIKA POZITÍV HŐSE

Full text search

A KRITIKA POZITÍV HŐSE
E kritikák szerzői persze jól tudták, hogy a típus nem azonos az átlagossal, s tudták mások is, de balzaci, tolsztoji, móriczi, gorkiji, solohovi típusra gondolván, a társadalmi törekvések lényegét okkal hihették jogos kívánalomnak. S mert a társadalmi törekvések lényegében a születő új is jelen volt, s ennek érdeke mindennél fontosabbnak számított, érthető, ha a típusok között az újat, a jövőt képviselők álltak a legnagyobb becsben, és a kor kritikájának a pozitív hősök ügye állandó gondja volt. Nemcsak a dialektika okán, hanem az irodalom nevelő, példaképeket felmutató, agitatív funkciójának teljesíthetése érdekében is.
Az író számára, aki a történelem valóságos anyagából igyekezett figuráit megalkotni, az ellenforradalmi rendszerből éppen hogy kiszabadult nép modelljeiből nagy nehézséget jelentett olyan pozitív hősöket alkotnia, amilyeneket a kritika kívánt. Ez ugyanis részben a népmese, részben Jókai, Móricz, de főleg a nagy költő-forradalmáraink verseiben kibontakozó embereszmény korszerű objektiválását várta és sürgette. Ennek megvalósult mintáit tisztelte a szovjet irodalomban, s ha érv kellett és példa, ultima ratióként mindig ezekre a mintákra hivatkozott: Gorkij, Solohov, A. Tolsztoj, Fagyejev, Gladkov, Katajev, Azsajev, Pavlenko, Nyikolajeva és mások figuráira. Valamennyire szinte azonos nyomatékkal. Ennél fontosabb, hogy a regények, amelyek mintául szolgáltak, egy óriási forradalmat, több éves polgárháborút, hatalmas gazdasági átalakulást, majd a második világháborút végigküzdő győztes nép és párt történetének anyagából születtek. S még ezek közül sem avatódhattak példává olyan tragikus hősök, mint Solohov Grigorij Meljehovja vagy amilyenek a Golgota ellentmondásos figurái. Igaz, hogy Lukács György és Révai József többször is hangsúlyozták: nem gáncstalan lovagokat várnak az irodalomtól, nem csupa Toldi Miklósokat, "a hőseink nem titánok – írta Révai József –, nem félistenek", hanem "egyszerű dolgozó emberek […], akik a kapitalizmusból 396jönnek és mennek a szocializmusba, és közben a világot átalakítva – átalakítják önmagukat". Abban az örömben, amellyel Pándi Pál az Új föld figuráit, Nagy Péter a Csillagszeműt méltatni, elemezni tudta, a pozitív hős szemléletének erre a realista változatára ismerhetünk.
Mű és igény ilyen szerencsés találkozására azonban elég kevés volt a példa. A tegnapból a mába igyekvő figurák vagy túl gyorsan, felületesen nőttek eszményivé, vagy túl lassan, nagyon is tisztelve a közeget, amelyben létezniök kell. A közeg, főleg a történelmi, sokkal inkább kedvezett a nehéz időket átvészelő, a veszedelmeket tisztességgel eltűrő, helytálló jellemeknek, amilyen Veres Péter Balog Janija, vagy ellentétének, a népmesei fogantatású magányos hősöknek, amilyen Rideg Sándor Sámsonja vagy Kolozsvári Grandpierre Emil Kicsi Jankója. S még inkább olyan hősöknek, akikben múlt és jelen, sár és arany együtt jelentkezett, s nemcsak alakítói, de szenvedői is az időnek. Urbán Ernő Tűzkeresztségének Ható Ignácát ilyesfajta összetettség árnyalatai emelték ki a korszak átlaghősei közül, de Nagy Péter már akkor észrevette, hogy az író nagyon is önkényesen földelte le a figurában rejlő robbanáslehetőségeket, amikor "az igazság olyan jelentős részét halmozza középparaszti hőse oldalára, hogy a néző nincs a mű igazságosságáról meggyőzve, amikor mégis az követi meg a nemcsak ellene, de a szövetkezet ellen is nálánál jobban vétő elnököt". Hogy a pozitív hős esendő is lehet, esetleg részeges, nőcsábász, hazudozó, tolvaj, mint Svejk; vagy vagány romboló, aki éppen rombolása révén dolgozik a holnap elébe, mint Karikás Frigyes Nagy Józsefe, Lengyel József Prenn Ference, ilyen lehetőségekkel a kritika nem számolt, s ha szembetalálta magát velük, nyomban tiltakozott. Szinte minden esetben, ahol a hős tipikusságát nem találta társadalmilag is érvényesnek. Tehát minden esetben, amikor a magányosság, a rendkívüliség, a különcség jegyei nagyon erősen kiütköztek. A pozitív hősről írott tanulmányában Losonczy Géza világosan leszögezte, hogy a Gelléri-féle munkásszemlélet nem folytatható, mert Gelléri Andor Endre csak az elnyomorodott proletárt ábrázolta. A Kakuk Marcival való rokonság általában tehertételként került szóba. A jassznyelv, a lumpenség jegyeit Dérynél is megrótta Horváth Márton. S hasonló okból: a furcsaság, a különlegesség, a groteszk előtérbe tolása miatt részesült bírálatban Karinthy Ferenc Szép élet című kötete is, például Király István és Szabolcsi Miklós kritikájában. A Major Tamással szemben védekező Háy Gyula pedig kijelentette: "Én az úgynevezett ingadozó hőst reakciós burzsoá-dekadens követelésnek tartom és tartottam mindig."
Ezek a megnyilatkozások sokszor a mű valóságos gyengeségeit bírálták, de ennél fontosabb, hogy erős elméleti fedezetként ott állt mögöttük a tétel: az a fontos, ami keletkezőben van, s a "kettős kötődés" múlthoz s jövőhöz nem jelenti e kötődések erejének és minősítésüknek azonosságát. És ott állt mögöttük vagy inkább előttük az irodalompolitika 397vezetőinek az a nagy nyomatékkal hangoztatott követelménye, hogy a szocialista realista mű pozitív hősei nem lehetnek se ingadozó, se a harcok központján kívül álló figurák, nem lehetnek proletár-Hamletek és türelmes parasztok (ilyennek minősítette Révai József Köpe Bálintot és Balog Janit). "Az új magyar szocialista irodalom pozitív hőse – írta Révai József – az ötéves tervet megvalósító dolgozó ember legyen, közéleti munkájának, érzelmi világának teljes gazdagságában" (Irodalmi tanulmányok, 1950.). Az eszmény értéke és jogosultsága ma sem vonható kétségbe. De a konkrét jelenségekkel szemben Révai is a szovjet irodalom olyan, aligha ismételhető példáira hivatkozott, mint Pavel Korcsagin és Sztyepan Kolcsugin (Kulturális forradalmunk kérdései), s hogy ezt az eszményt a kritikai realizmus örökségével is össze lehetne hangolni, Lukács György és Veres Péter ellenében konzekvensen tagadta. E módszer jellegzetes túlhajtásaként Horváth Márton valóságos kánonná avatta a szovjet regényekből, főleg az Azsajev művéből levonható tanulságokat, azt a benyomást keltve, mintha ellenséges ellenállást kellene áttörnie.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me