A KRITIKA SZEREPE

Full text search

A KRITIKA SZEREPE
A kritika története a fordulat éve után is szorosan összefüggött a művek történetével, irodalom és kritika, irodalompolitika és kritika viszonya azonban gyökeresen megváltozott. A fordulat éve után a kritika az orientáló szándék jegyében működött, s ez a szerep természetét is meghatározta. Eszmei irányultságát éppúgy, mint a művészetekét általában, a párt ideológiájának időszerű érvényesítése szabályozta, közvetlen kapcsolat fűzte az irodalompolitikához, eszmei-politikai elkötelezettsége általában 391szorosabb, jelrendszere egyértelműbb, magatartása fegyelmezettebb volt, mint a szépirodalomé. Külön érdeme és külön felelőssége a művészet más ágazataihoz mérten e sajátos szerepből eredt. Képviselőit az a meggyőződés sarkallta, hogy irodalmunk elmaradt a társadalmi fejlődés üteméhez képest, s ezt a lemaradást, valamint a gyors felsorakozás módozatait a kritikának jeleznie, tudatosítania kell. Már a Lukács-vitát is azért vélte szükségesnek az irodalompolitika, hogy a kritika orientáló készsége minél hatékonyabb lehessen (Horváth Márton: Lobogónk: Petőfi. Előszó).
A marxista kritika feladatai címen pedig épp Lukács György írt terjedelmes tanulmányt, mely a Forumban jelent meg 1949 márciusában, néhány hónappal a nevezetes vita előtt. Lukácsnak ez a tanulmánya világosan leszögezte, hogy az ország életében végbement változásokkal együtt, azokkal párhuzamosan az irodalomnak és a kritikának is új útra kell lépnie. Egyik alaptétele egybehangzott a párt politikai vezetőinek ama állításával, hogy az irodalom lemaradt a társadalmi fejlődéshez képest: "a társadalmi fejlődés sokkalta gyorsabb, mint az ideológiai, tudatunk nem volt képes eddig követni a lét fejlődésének a tempóját: még be se fejeztük a realizmus körüli vitát, s már az élet maga veti fel a szocialista realizmus kérdését." Azt, hogy az élet maga veti fel a szocialista realizmus megteremtésének igényét, Lukács úgy értette, hogy az ország elindult a szocializmus felépítésének útján, amely magával vonja "a kiélesedett osztályharcot", s ez megköveteli az antirealista irányokkal, az imperialista dekadenciával szembeni éles ideológiai harcot mind az irodalomban, mind pedig a kritikában. A marxista kritikának megnőtt felelősséggel kell ebben a küzdelemben részt vennie, nem zárkózhatik be az irodalom műhelykérdéseinek körébe, tisztában kell lennie a valóságos társadalmi helyzettel, "jól kell ismernie a jelent és helyesen kell állást foglalnia hozzá". Mert így mondhat helytálló ítéletet az irodalomról, amely úgy tölti be igazán a szerepét, ha a társadalom egészét a maga konkrét mozgásában, művészileg adekvát módon ábrázolja. A realista és a szocialista realista irodalom "történelmi ábrázolás – írta Lukács György – (még ha a jelenről van is szó), olyan ábrázolás, hogy az irodalmi mű jelenében láthatóvá válik az a múlt, amely szükségszerűen idevezetett s egyszersmind, amennyire az adott korban megérzékíthető, a jövő mint perspektíva". Mindebből Lukács azt a következtetést szűrte le, hogy a kritikának lényegében az a feladata, hogy az irodalom feladatait felismerje és azokat konkrét művek konkrét elemzésével tudatosítsa az írókban is és az olvasókban is. A kritikus szerepe nem korlátozódik irodalmi értékítéletek megfogalmazására, munkája politikai jelentőséget kap. "A marxista kritikus nagy politikai felelőssége abban áll, hogy ő egyik végrehajtója a párt kultúrpolitikájának, aktív részese a szocializmus felépítésében döntő jelentőségű kultúrforradalomnak, […] a szocialista kultúrforradalom harcos katonája az irodalom terén, […] felelősséggel tartozik a dolgozó népnek és annak 392vezetőjének, az MDP-nek […]. A marxista kritikus feladata vezető és irányító."
Ezek a mondatok félreérthetetlen és világos célokat állítottak a kritika elé. Meg kell jegyezni azonban, hogy Lukács Györgynek ez a tanulmánya egyúttal óvott a túl gyors irodalmi átalakulás veszélyeitől, és több helyütt hangsúlyozta, hogy az irodalom és a kritika megváltozásának az alapja "a pozitív újnak valóságos megjelenése a társadalmi életben". Kiemelte az írói tudatosság és a pozitív jelenségek ábrázolásának fontosságát, a pártosságról szólva pedig azt állapította meg, hogy az ábrázolás objektív hitelessége és az író pártossága nem egymást kizáró ellentétek, a szocialista realizmus ezen a téren is folytatja és magasabb fokra fejleszti a régi nagyrealizmus hagyományát. A kritikáról szólva az elvi kérlelhetetlenséget együtt említette az írók műve iránti megértéssel. A fordulat évével beköszöntő néhány esztendőben a kritikától a kulturális forradalom és a politika céljainak föltétlen szolgálatát kívánta meg az irodalompolitikai vezetés. Horváth Márton Író-diplomaták című cikke pár héttel Lukács tanulmánya után jelent meg a Szabad Népben. Ez a cikk az irodalomról szólt, de a kritikára is vonatkozott, azzal, hogy kimondta: az ötéves terv meghatározza irodalmunk fő irányát és fő témakörét, s akinek ez kényszerzubbonyt jelent, annak aligha lehet helye az új irodalomban. Nem Lukácsnak a folytonosságot is hangsúlyozó és az átmenet nehézségeivel számot vető tanulmánya lett az irányadó a kritikai munka számára – ezt nemcsak a vele folytatott vita tette lehetetlenné (utána Lukács már nem folytatott kritikai tevékenységet). A fordulat éve után, 1949-től a kulturális politika a gyors átalakulásra helyezte a hangsúlyt, meghirdette a szocialista realizmus programját; 1950-ben, a Déry-vita idején Révai József már proletárhegemóniáról és pártirodalomról beszélt.
Károsan hatott az irodalom életére is, de különösen szűk körre korlátozta a kritika működési területét a proletárhegemónia túl korai meghirdetése. A szocialista realizmus általánossá válásának irreálisan közeli perspektívája, melyet csak adminisztratív úton, túlnyomórészt bürokratikusan centralizált eszközökkel s ugyanakkor lényegbevágó kérdésekben tett elvi engedményekkel lehetett képviselni és számon kérni, a kritikát arra kényszerítette, hogy művelői főként világnézeti és ideológiai kérdésekkel foglalkozzanak. A kritika az irodalompolitika föltétlen kiszolgálójaként a szocialista realizmus elméletéhez és annak eltorzított dogmájához mérte hozzá a műveket. Harcot indított a kritika is az új szocialista irodalom sematikus eltorzítása ellen, de ezt a küzdelmet sematikus irodalmi és dogmatikus politikai elvek alapjáról folytatta, így a jó szándékú bírálat is eleve hatástalannak és érvénytelennek bizonyult.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me