ÚJ ÉS HAGYOMÁNYOS TÖREKVÉSEK A KRITIKÁBAN (1945–1948)

Full text search

ÚJ ÉS HAGYOMÁNYOS TÖREKVÉSEK A KRITIKÁBAN (1945–1948)
A felszabadulás utáni kritika gazdag hagyományokra tekinthetett vissza. Az 1945 legelején megjelenő Magyarok közvetlenül vitte tovább a Magyar Csillag kritikai hagyományát, ama folyóiratét, amelyik a Nyugat irodalomeszményét folytatta. Ugyanígy a többi folyóirat is megtalálta és továbbfejlesztette legsajátabb kritikai előzményeit. A folytonosság gondolatát azzal is hangsúlyozták az írások, hogy szerzőik igyekeztek azokról a könyvekről is elemzést, méltatást írni, melyekről – a folyóiratok megszűnése, a háborús események miatt – nem kaphattak már képet az olvasók.
A kritikai gondolkodásnak, tárgy és szemléletmód újszerű találkozásának fontos, majd meghatározó eleme lett a marxista kritika mind erősebb térhódítása. Természetesen ennek is megvoltak a maga előzményei, de a megváltozott társadalmi körülmények között, az újjáépítés felfokozott lendületében megnövekedett társadalmi felelősség és a nemzeti méretekben kibontakozó demokratizálódási igény megerősítette a pozícióit és sokszorossá fokozta visszhangját. A közvéleménynek azt a szándékát, hogy tisztázza a történeti-társadalmi erőviszonyokat, s felfejtse azokat a szálakat, melyek a magyarságnak a második világháborúban játszott szerepét értelmezik és magyarázzák, szerencsésen elégítette ki a marxista kritikának a műalkotásokra és mögöttes környezetükre egyaránt kiterjedő gondos figyelme, elemző készsége. S ha évekig együtt és egymás mellett élt és virágzott is a hagyományos s a marxista kritika gyakorlata, a kritikai életben a kor legjellemzőbb eleme mégis a dialektikus és történelmi materializmussal való elkerülhetetlen szembesülés lett. S mert a filozófiai alapozású marxista kritikát olyan elismert tekintély képviselte, mint Lukács György (akihez hamarosan követőinek és tanítványainak csoportja csatlakozott), nem túlzás azt állítani, hogy közvetlenül az 1945 utáni években a marxista kritika mind szélesebb irodalmi körökben éreztette hatását.
A második világháború az irodalomban – s benne a kritikában is – súlyos veszteségeket okozott. Áldozata lett a két világháború közötti társadalmi elkötelezettségű szemléletmód olyan jelentős képviselője, mint Bálint György, tanulmányírói pályáján a negyvenes évek elején jelentős 371fordulathoz érkező Halász Gábor, s az esszé olyan kiemelkedő képviselői, mint Szerb Antal és Hevesi András. A háború utáni években tovább élt a Nyugat hatása, és ugyanígy az a kritikai módszer és eszmény is, melyet a Válasz írói köre alakított ki a harmincas években. Az a feszültség, mely a kritikai hagyomány és a marxizmusnak elkötelezett bírálat között támadt, olykor türelmetlen, elsietett, nem eléggé árnyalt megfogalmazásokat eredményezett, ugyanakkor a szemléletmódok ütközése termékenynek is bizonyult, élénkítette a kritikai életet, serkentette a vitaszellemet és hozzájárult a kritika műfaja szerepének tisztázásához. Az a fiatalabb nemzedék, amelyik a második világháború után, a dialektikus és történelmi materializmus eszmevilágának ismeretében kezdte pályáját, a kritika új elveinek képviseletében lépett fel, és egyik legfontosabb feladatának azt tekintette, hogy a megjelenő friss műveket a magyar irodalom haladó hagyományaival és az időszerű társadalmi tennivalókkal szembesítse.
A vesztett világháborút követő években a magyar kritikát hármas törekvés jellemezte. Művelői tisztázni akarták a műfaj hagyományait, a maguk viszonyát elődeikhez, rendszeres figyelemmel kísérték a váratlan gazdagságot mutató könyvtermést; az értékek iránti fogékonyságot próbálták fejleszteni olvasóikban; végül külön gondot fordítottak arra, hogy ráirányítsák a figyelmet a művek szociális és politikai tartalmaira, világnézeti vonatkozásaira. Az ideológiai mondanivaló iránti érdeklődés összekapcsolódott az esztétikai minőségek vizsgálatával s a vitatkozva érvelés készségével. A felszabadulást követő évek kritikáját ez a szemlélet és stílus avatta friss és kezdeményező szelleművé. A kritikai élet felfrissülésében döntő szerepet vitt a marxista kritika: azzal a távlatnyitással és kihívással, amit Lukács György írásai, felvilágosító és vitázó hangnemükkel, az akkori években meghonosítottak.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me