A novellától a regényeposzig

Full text search

A novellától a regényeposzig
Az eseménygazdag emigrációs években eleinte nagyobb teret kap életében a pártmunkás-tevékenység, mint az irodalom. Bécsben, a grinzingi barakk és a kávéházi élet várakozásában csak kevés ideig bírja. Szülőföldjére, Kárpátukrajnába megy, ahol ismét fellángol a forradalmi mozgalom, s a győzelmesen előrehaladó orosz forradalom biztatására létrejön a Kárpát-Ukrán Tanácsköztársaság. Majd Kassán, a Kassai Munkás szerkesztőségében dolgozik, együtt Münnich Ferenccel, Jász Dezsővel, Mácza Jánossal, Gyetvai Jánossal. S mikor a cseh hatóságok kiutasítják, ismét visszatér Bécsbe, megpróbál mindenféle foglalkozást, újságot ír, az osztrák pártban tevékenykedik. 1923-ban Moszkvába megy. Munkás a Sarló és Kalapács gyárban. Zalka Máté révén megismerkedik Furmanovval, Szerafimoviccsal, Zozuljával. Az Ogonyok Kiskönyvtárában megjelenik az Aranyliba. Drámát is ír Az eladó revolver címmel (1925), amelyet Lunacsarszkij méltat a Moszkvai Művész Színház-beli bemutató után. Hamarosan a Szovjet Írószövetség egyik titkára, majd pedig tizenegy esztendőn keresztül a proletár írók világszervezetének főtitkári tisztét tölti be. Kapcsolata van az akkori európai haladó irodalom valamennyi képviselőjével, Gorkijjal 410és Barbusse-szel, Nexővel és Aragonnal, Shaw-val és R. Rolland-nal. Széles körű levelezésének anyaga egy moszkvai levéltárban vár kiadásra, minden bizonnyal mint a szocialista irodalom történetének egyik legérdekesebb dokumentuma. Számos nemzetközi írókonferenciát és találkozót szervez, köztük a nagy fontosságú 1930-as harkovi konferenciát.
Bécsben és Kassán jó ideig csak publicisztikai írásokat jelentet meg. Novellákat csak akkor kezd írni, amikor ráébred, hogy a szépirodalommal a cenzúra nem törődik. E novellák, amelyek Ruszin Petra temetése címmel önálló kötetben is megjelentek (Pozsony, 1921), egyelőre nem többek s nem is kevesebbek, mint amit a századelő magyar naturalista novellisztikája produkál. Illés megrázó erővel mutat rá a kárpát-ukrajnai szegénység nyomorúságának tényeire, paradox iróniával érzékelteti e helyzet anakronizmusát. Irodalmilag is új vonások azonban csak Bécsben írt novelláiban érzékelhetők, a húszas évek expresszionizmusának pregnáns, eredeti írói erővel egyénített, magáévá formált jegyei. Kompozícióiban kristálytisztán érzékelhető a hármas rétegzettség. Hősei: a W. L. No. XVI. emigráns barakklakói, az Eltaposott emberek groteszk figurái, a Sámson és Delila statisztái és az Aranyliba szánalmas sorsú emberei egytől egyig érdekes, színes anekdotafigurák is. De Illés nem csupán a felszíni érdekességek után kutat, hanem céltudatosan föltárja hőseinek intellektuális arculatát is. Novelláiban fölsorakozik az emigráció szinte valamennyi intellektuális és érzelmi típusa: a fantaszta, az őrült filozófus, a krisztiánus, az anarchista, a kubista művész s az igazi forradalmár. Fölismeréseit nem hideg fölénnyel, rezignált szemlélődéssel fogalmazza meg, mint egykor a Doktor Utriusban. Minden sora lüktető, kínlódó, lázongó expresszivitás, a személyes írói én kitárulkozása is. Mélyen együttérez mindegyik hősével, a legőrültebb, legnyomorultabb, leggroteszkebb figurával is. Belelát sorsuknak mélyébe. "Nem bolondok ezek – írja –, csak mindegyiknek van valami története. Ki a háborúban vett részt, ki meg valamelyik vesztett forradalomban. Egyiknek rossz volt az idege, a másiknak jó a szeme – azok kórházba, ezek börtönbe kerültek. Utána pedig… " Az érzelmi azonosulásban benne rejlik a szentimentális ellágyulás és a hamis pátosz veszélye, az a fajta szubjektivizmus, amely az expresszionizmus egy részét nemcsak eszmeileg, hanem művészileg is félresiklatta. Illésnek sikerült kialakítania a távolságtartásnak, az elidegenítésnek az eszközeit; a groteszket és a fantasztikus ábrázolásnak egy sajátos stílusát. Írásai nem annyira lírai vallomások, mint inkább kemény, majdhogy nem könyörtelen képek az emigráns-sorsról, amelynek veszélyein csakis forradalmárként lehet úrrá lenni.
Illés művészetének az expresszionista látásmód és technika maradandó eleme, de csupán egyik összetevője. 1929-ben megjelent nagy regényének, az Ég a Tiszának a művészi koncepciójában túllép az avantgardizmus problematikáján, oly módon, hogy egy magasabb szintézisbe olvasztja mindazt, ami ebből a korszakból tanulságos. A regény óriási hatást keltett, a szovjet olvasók százezres példányszámokban olvasták, számos nyelvre lefordították, Balázs Béla egy "új formákkal és új módszerekkel" megalkotandó hatalmas film-eposz lehetőségét látta benne, a kritika pedig nemzetközi méretekben vitatkozott művészi sajátosságairól. E hatás természetesen összefügg a regény újszerű politikai koncepciójával. Kun Béla fogalmazta meg 1933-ban, hogy Illés műve az első nagyobb jelentőségű szépirodalmi vállalkozás, amely a 411magyarországi proletárforradalom jelentőségét nem negatív tanulságai felől közelíti meg, hanem megmutatja azt is, "hogy hogyan lehet és kell kezdeményezőleg fellépni a forradalom harcában egy ország proletariátusának, ahelyett, hogy a másikat várná vagy biztatná". Hasonló véleményen van Szelivenszkij, aki a Pravdában állapítja meg, hogy "a Tisza-ciklus központi problémája a bolsevizmus. Illés az első nyugati proletáríró, akinek volt bátorsága és képessége ezt a kérdést munkája központjába állítani."
A regény újszerű politikai koncepciója szoros összefüggésben van az újszerű epikus koncepcióval, a realista regényeposz elképzeléssel, amely ekkor mint műfaj is úttörő vállalkozás a magyar irodalomban. E koncepció kialakításában Illés nagymértékben támaszkodik a Jókai–Mikszáth-féle örökségben kialakult, s erősen a romantikához kötött regényeposz-mintához, a közvetlen biztatást azonban a húszas évek szovjet prózájának törekvéseiből meríti. Barta Sándor szerint Ljebegyinszkij 1923-ban megjelent regénye, az Egy hét "viszi át a magyar proletár irodalmat a proletár realizmus síneire". Illés Béla pedig Solohovot mutatja úgy be, mint a nagy orosz klasszikus hagyományok folytatóját, aki egyben a legforradalmibb valamennyi "proletár ideológiát" hozó művész – Ljebegyinszkij, Furmanov, Gladkov, Fagyejev között. Jelentőségét abban látja, hogy "az orosz munkás már nem elégszik meg a polgárháború hőstetteit megéneklő könyvekkel, az építés regénye, Gladkov Cementje is túlhaladott epizód ma már – az az igazi proletár író, aki az egész forradalmat megérti és meg tudja rajzolni. Ezt a sort nyitotta meg az 'új Tolsztoj'."
Az Ég a Tiszában (amint a szimbolikus címválasztás is sejteti) a solohovi koncepciót kívánja megvalósítani, egy átfogó népeposzban ábrázolni a magyar forradalom egészét. Vállalkozása azonban teljesen önálló, nem a solohovi mű hatott rá közvetlenül, hanem az az atmoszféra, amelyből a kozák író regényeposza is kisarjadt. Az Ég a Tiszában a legnagyobb művészi vívmány, aminek jelentőségét Illés leginkább tudatosította magában a műve írásakor: a művészi szerkezet, a sokrétű kompozíció, amelynek megoldásával valóban az egész magyar proletárforradalom mozgását regénybe tudja foglalni. A regény cselekménye 1919 július elején kezdődik, a proletárdiktatúráért vívott fegyveres harc kellős közepében. Mi sem áll távolabb Illéstől, mint a lassú, kényelmesen historizáló és anekdotázó előadásmód, elbeszélését inkább drámai szaggatottság jellemzi. Gyakran él – s nagyepikánkban elsőként – a montázs, a vágás, a sztereoszkópia (vagyis az időbeli váltások) eszközével. Ezek segítségével szétfeszíti a tér- és időbeli határokat, visszanyúl az előzményekhez, a háború és a polgári forradalom okozati tényezőihez, máskor pedig előreugrik, 1922-ig, 1928-ig, s az események menetébe iktatott közjátékokkal – a következményekből – világítja meg mélyebben a történések értelmét. S hasonló, markáns szerkesztési eljárásokkal összesűrített, drámai eseménysorként exponálja a trilógia második és harmadik részének történéseit: a Kárpátukrán Tanácsköztársaság tanulságos epizódját, majd az illegalitás új harci törvényeket követelő kezdeteit.
A szerkesztésnek ez a módja – a totális ábrázolás megoldása a drámai sűrítés, a nagy csomópontok köré való komponálás eszközével – kétségtelenül Solohovval rokonítja, s egyben a korszerű regénytörekvések nemzetközi jelentőségű magyar képviselőjévé avatja. S hogy a regény jelentősége mégsem lesz solohovi mértékű, azt az Ég a Tiszában megvalósított emberábrázolás412szintjével, jellegzetességeivel magyarázhatjuk. A regény nagyszerű, elképzelésében és kivitelezésében is korszerű kompozíciója s a regényben megjelenített típusok szintje között bizonyos diszkrepancia – törés – észlelhető. Illés a főhős Kovács Péter mellett még rengeteg szereplőt mozgat, s amellett egyes tablószerű nagy jelenetekben (mint a Tanácsköztársaságért folytatott júliusi védelmi harcok vagy a naményi csata) a tömegek mozgásáról is szuggesztív erejű képet ad. Ez utóbbiakban különösen jelentős funkciót kap az expresszionizmus tömörítő iskolájában edzett stílusa. Hősei azonban – bár Illés jól ismeri a kor jellegzetes típusait, s akár csak novelláiban, regényeiben is egész galériáját vonultatja fel az érdekes, jellegzetes figuráknak – nem nőnek eposzi méretű egyéniségekké. Életük némileg be van szűkítve a mozgalmi élet, a pártélet kereteibe, viszonyaikból hiányzik az a sokoldalúság, amely őket a társadalom valamennyi rétegével egybefűzi. Továbbá erősen érződik, hogy az a klasszikus, Jókai–Mikszáth-féle hagyomány, amelyre Illés támaszkodik, emberábrázolásban nem ér fel az orosz klasszikus hagyomány képviselte színvonalhoz. Illetőleg Illés ekkor még nem azt hangsúlyozta, tette magáévá e hagyományból, ami abban legértékesebb, hanem inkább az esetleges tanulságokat. Az anekdotizmus nála e regényben úgy jelentkezik még, mint az alakok epizodikus ábrázolására való hajlam. A romantikus fantázia pedig úgy, mint a hősök – pozitív vagy negatív, a "jó" vagy a "rossz" irányába való – túleszményítésének a gyakorlata. Kovács Péter vöröskatona éppen úgy, mint a többi fontosabb szereplő – Pojtek, Gottesman, Gonda, Szekeres – résztvevői ugyan a nagy eseményeknek, s ennyiben koruk igazi hősei, hiányzik azonban belőlük az a sokrétűség, amely őket szuverén emberi egyéniségekké, maradandó karakterekké emelné.
Az Ég a Tiszával aratott siker kielégíthette volna Illés Bélát, hiszen regénye világszerte ismertté vált. S őt nemcsak Romain Rolland, de Szerafimovics, Gorkij is úgy emlegette, mint Barbusse és Upton Sinclair mellett a húszas évek leghatásosabb regényíróját. Illés azonban maga nem tekintette megoldottnak vállalkozását, s miután 1936-tól felmentik a proletár írószövetség titkári tisztsége alól, újból nekifog élete nagy témájának – a magyar proletárforradalom "egészének" ábrázolásához.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me