A kor magyar irodalmát befolyásoló társadalmi-tudati tényezők

Full text search

A kor magyar irodalmát befolyásoló társadalmi-tudati tényezők
Magyarországon természetesen az általános európai irodalmi fejlődés helyi módosulásokkal érvényesült. A két világháború közti magyar irodalom története – sajátos módon – egy nagyszerű irodalmi lendület megtörésével indul: a magyar polgári forradalmiság irodalma, amely annyi nagy tehetséget, építő lendületet táplált, erőszakosan félbeszakadt.
Alapjában egészséges fejlődésvonalat törtek meg brutális erőszakkal a történelmi események, s 1919. augusztus 1. végét szakasztotta nemcsak a magyar proletárdiktatúrának, Magyarország egy nagy történelmi lehetőségének, hanem a magyar irodalom egészséges, szerves fejlődésének is. Az egyenes szó helyett a rejtett beszéd kora jött el; sokan megtorpantak, félresiklottak: megalkuvások és hitetvesztések tanúi lehettünk; álideológiák, valódi és hamis eszmei-politikai dilemmák bukkannak fel; a plebejus indulat, a jövőt változtatni akaró szándék kerülő utakat keres; csak lassan, sok gátló akadályt legyőzve bontakozik ki a változatlanul szocialista eszmeiségű írók műve.
A hasadozott, sokfelé tört irodalomban, az ellenforradalom viszonyai közt a hamis tudat legkülönfélébb formái, a valódi viszonyokat eltakaró legkülönfélébb ideológiai, tudatbeli elemek bukkannak fel. A félreértések, a tragikus tévedések, az erők közt szakadékot teremtő álellentétek időszaka ez. Ezek az ideológiai tényezők a magyar társadalom említett, sajátos szerkezetéből érthetők. A legnagyobb feszítőerők kétségtelenül a magyar társadalmi fejlődés meg nem oldott kérdései: a végig nem vitt polgári, az eltiport szocialista forradalom, a magyar agrárkérdés és a mezőgazdasági munkásság problémája, az ország korszerű átalakítása. De ezeket az alapkérdéseket keresztezik mások, amelyek sokak számára elfedik az igaziakat.
Az uralkodó osztályok éppen a sürgető társadalmi kérdések elfedésére, a közvélemény előtt való elhomályosítására tudatosan használták fel a nacionalizmus ideológiáját. A korszak egész folyamán hivatalos, állami ideológiává lett az irredentizmus, az antiszemitizmus, a szélsőséges sovinizmus. Az 1867-es kompromisszum következtében kialakult – nagyrészt dzsentri származású – magyar tisztviselő, kispolgári s polgári réteg egy bizonyos magyar nagyhatalmi illúzióban nőtt fel; s egyszerre, az ország területcsökkenése következtében, egzisztenciájában is fenyegetve érzi magát; 1919 után pedig minden eddiginél erősebb, agresszívebb politikai erőként jelentkezik; a kor csaknem minden jobboldali jellegű politikai s szellemi mozgalma rá támaszkodik. A "nemzeti közvéleményt", a hangadó közeget ők képviselik; az ő elégedetlen fiataljaik vesznek részt a húszas–harmincas évek ifjúsági mozgalmaiban. Tőlük társadalmilag, kulturálisan erősen elválasztva él a kor magyar polgárságának másik, főként zsidó származású, kereskedő, iparos, magántisztviselő része; a zsidókérdés, az antiszemitizmus az egész időszaknak egyik leginkább szétválasztó, mindkét részről megosztó jellegű kérdése.
18A "magyar nemzeti", a nacionalista, a soviniszta tudati elemeknek nagy súlya, sőt túlsúlya van az irodalmi fejlődésben, a kor egész gondolkodását, szellemi megnyilvánulásait át meg átszövi. A tervszerűen felszított nacionalista láz jobb sorsra érdemes embereket is elragadott; a soviniszta mérgezés mélyre hatolt. Tápot adott neki a trianoni béke nem egy, valóban igazságtalan rendelkezése, mint ahogy az antiszemitizmus terjedését is elősegítette az, hogy a kereskedelemben, általában a kapitalista fejlődésben a magyarországi zsidó származású polgárság nagy szerepet játszott. A korszak tragikus tépettségét, megoszlását az is elősegítette, hogy a zsidó származású polgárság és értelmiség egy része az ellene irányuló indulatra, a bizalmatlanságra bizalmatlansággal válaszolt. Az irodalmi életben is tanúi lehetünk, hogy fontos társadalmi kérdések felvetését – ha azok nacionalista felhangokkal, indulatokkal vegyesen jelentkeztek – gyanakvással utasította el az "urbánus"-nak nevezett (s nemcsak zsidó származású írókból álló) tábor. Így a különböző előjelű gyanakvások, nacionalizmusok tobzódása közepette, ellenséges indulatok viharában elsikkadtak az igazi társadalmi kérdések.
A nacionalista indulat nemcsak nyílt s brutális kitörésekben nyilvánul meg, hanem abban is, hogy a viszonylagos haladásért, a rendszer bizonyos fokú változtatásáért küzdő szellemi mozgalmak is kisebb vagy nagyobb mértékig a magyar nemzeti gondolat valamely formáját öltik fel. A kor egész szellemi életét átlengi ez a helyenként már-már misztikusnak tűnő, kiélezett nemzeti, faji magyarság-gondolat. Az ellenforradalmi rend elleni tiltakozás, a németellenesség, sőt olykor a haladás nemzetközi erőihöz való hűség is egy "virtuális Magyarország", a "magyar lényeg, magyar eidosz" keresése jegyében nyilvánul meg; a legszebb alkotások egy része is a "magyarság-gondolat" jegyében fogant, olykor a társadalmi elégedetlenség vagy egyenesen a szűkkörű sovinizmus elleni tiltakozás öltözik "nemzeti" formába. Ez volt a helyzet a húszas évek elején, amikor Móricz Zsigmond Tündér-kertje és Kodály Zoltán Psalmus Hungaricusa igazabb magyarságot, sőt igazabb magyar nacionalizmust állított szembe a talmival; s ez a negyvenes évek németellenes "szellemi honvédelmé"-ben.
A kor egész irodalmi életét, közvéleményét, értelmiségi köztudatának kialakulását ilyen irányban befolyásolták egyes nagytekintélyű tudósok, gondolkodók művei. A magyar művek sorában (Szabó Dezső műve, Ady, Móricz, Kodály félremagyarázott interpretálása mellett) Szekfű Gyula Három nemzedékét kell említenünk, amely történelmünk forradalmi hagyománya helyett reformkonzervativizmust kínált, élesen szembenállt a múlt század, s századelő liberális és radikális hagyományával, s különösen a szocialista gondolat minden formájával. Ez a könyv (amely három egymást követő kiadást ért el) az ellenforradalmi korszak történetszemléletének egyik alapja, s Szabó Dezső művével együtt írók egész nemzedékének gondolkodására hatott. Részint visszahatásként felbukkannak a korszakban a teljes nemzeti közömbösség, a kozmopolitizmus jegyei is.
A hamis tudatformák egy másik megnyilvánulása: a válságból jobbfelé való kitörés kísérletei. Ismeretes, hogy az imperializmus korszakának válságait nemcsak a marxizmus, hanem a romantikus antikapitalizmus jegyében vagy egyenesen szélső jobboldali, fasiszta irányban is próbálták megoldani. A polgári 19demokráciát lehet romantikus-reakciós módon is bírálni, a kapitalizmust lehet retrográd szemszögből támadni. A fennálló rend megváltoztatásának ilyen jobboldali politikai és szellemi változatai gyakorta jelentkeznek nálunk is e korszak folyamán. Az uralkodó osztályok alsóbb csoportjainak nagy hatásuk volt e korban a kispolgárság, az értelmiség egészére; s éppen az ő ideológiájuk egyik jellemző vonása volt a forradalomellenesség összekapcsolása a dualizmus liberalizmusának bírálatával, új, politikai rend megteremtése szükségességének hangoztatása. Az általuk elképzelt politikai rend pedig a fasiszta jellegű állam elképzelésén, az osztályharc megszüntetése útján keletkezett "nemzetegységen" alapult. A kor sok irodalmi művében, programjában, nyilatkozatában élnek tovább ezeknek a rétegeknek elképzelései.
A hamis tudatformák közé kell sorolnunk az imperializmus válságának megoldási kísérletei közül a különféle "harmadikutas" elgondolásokat. Hazánk sajátos történelmi és társadalmi körülményei között erős hatást gyakoroltak a harmadikutas ideológiák mind polgári humanista, mind "népi" válfajai. És bár szubjektíve őszinte jószándékkal, felelősségvággyal eltelve hirdették őket, objektív hatásuk és jelentésük mégis az volt, hogy megosztották, gyengítették a haladó erők táborát, csökkentették cselekvési képességét. Meg kell jegyeznünk, hogy – a haladó mozgalmakon belül fellépő – harmadikutas ideológiák elterjedésének szubjektív igazolásához hozzájárultak a munkásmozgalmon belül elkövetett hibák, a személyi kultusz időszakának eseményei is (a "perek" kérdése).
Nem szabad elfeledkeznünk a vallás nagy erejéről, sőt fokozódó hatásáról a kor szellemi életében. A támadó-reakciós jellegű katolicizmus, a konzervatív-megmerevedett protestantizmus mindvégig folyóiratokat, napilapokat befolyásolt, írói csoportokat gyűjtött maga köré.
A kor társadalmi viszonyai közt érthető, hogy reformmozgalmak, új utat kereső törekvések, sőt olykor a fasizmus elleni tiltakozás vallási mozgalmak szervezeti keretén belül, olykor vallási ideológiával is jelentkeztek. Így az 1930-as években, nem utolsósorban a francia, úgynevezett neokatolikus mozgalom és írók (Maritain, Mauriac, Bernanos) hatására nálunk is kialakul fiatal írók és tudósok társadalmi érdeklődésű, polgári humanista eszméket is valló, a fasizmus ellen fellépő csoportosulása (Korunk Szava); a belmissziós protestáns mozgalmak egy szárnya szinte mindvégig ellenzékben volt a hivatalos egyházi hatalommal, és egyik előkészítőjévé, ugyanakkor hordozójává lett a "népi" mozgalom eszméinek (A Protestáns Szemle a húszas évek végétől, a Soli Deo Gloria mozgalom egyes időszakokban, a debreceni és sárospataki református iskolák.) Ugyanakkor az is észrevehető, hogy – részint e mozgalmak hatására, illetőleg ellensúlyozására – a harmincas évek végétől az egyházak egy eszközökben, szavakban korszerűsített, valójában azonban az uralkodó rend változatlan fenntartását célzó szellemi-irodalmi irányzatot támogatnak.
A kor értelmisége – s így írói – nagy részének filozófiai, lélektani és történetfilozófiai tájékozódása is erősen idealista irányú volt.
A marxizmus – mint történetet magyarázó s világképet, világnézetet formáló ideológia – a szocialista írókra hatott, az ő munkásságuknak szabott irányt. Az 1930-as évek közepéig még megismerkedhettek idehaza is a marxizmus 20újabb eredményeivel; Lenin műve s nem egy tanítása lett ismertté az illegális párt munkája, külföldi kiadványok révén. A marxizmusnak eredeti művelői, hazai viszonyokra való alkalmazói vagy eredményes propagandistái jelentős hatással voltak a hazai szocialista irodalomra is (Rudas László, Lukács György, Révai József, Schönstein Sándor, Jeszenszky-Molnár Erik, Mód Aladár s mások). Ugyanakkor a hazai s az itthon ható marxista gondolkodók egyikére-másikára nemegyszer a dogmatizmus vagy az elvont spekuláció is jellemző volt.
A marxizmus hatása a nemszocialista írókra vagy a szocializmustól időnként eltávolodott írókra mindvégig jelentős maradt; a haladó polgári s a "népi" mozgalom igen sok, jelentős írójának gondolatvilágára hatott a marxizmus. (Kassák Lajos Illyés Gyula, Veres Péter, Kodolányi János a példák rá.) Ugyanakkor jellegzetes, hogy a marxizmus hatása legtöbbjüknél más gondolatrendszerekkel keveredett vagy "megreformált", "továbbfejlesztett" formában élt tovább (a freudizmus és marxizmus gyakori összeegyeztetési kísérlete, de Man hatása).
A kor hivatalos filozófiáját az objektív idealista, eklektikus rendszert alkotott Pauler Ákos képviselte. A magyar irodalom alkotóira azonban nagyobb hatással voltak a kor szubjektíve újabbnak, frissebbnek tűnő gondolkodói; olyan áramlatai, amelyek a kapitalista rend mély válságát tükrözték, válságtudatát fejezték ki, de nem forradalmi irányban, nem a marxizmus felé keresték a megoldást.
A kor válságát hirdető idealista történetfilozófusok közül Oswald Spengler műve terjedt el, az "organikus kultúra" elméletével s az "új középkor" gondolatát hirdető Ny. Bergyajev, az új irracionalizmust, a babonát s mágiát magasba emelő Leo Frobenius könyvei. A haladó polgári irodalom s a "népi" mozgalom íróira egyként hatott Ortega y Gasset A tömegek lázadása című munkája s mindazok a gondolatok, amelyek egy tömegellenes, "új nemességet", "minőségszocializmust", "marxizmus nélküli szocializmust" hirdettek (a német Tat-kör, E. d'Ors spanyol filozófus, Madariaga). Filozófusok és kritikusok szűk körében hatnak az egzisztencializmus filozófusai, közülük leginkább Jaspers, inkább a szaktudósok között M. Heidegger. Az irodalomtörténet és a kritika filozófiai megalapozására hatott a német szellemtörténet és élményesztétika (l. ott); a német irracionalista-misztikus jobboldali gondolkodók inkább a magyar szélsőjobboldali mozgalmak egyikére-másikára gyakoroltak befolyást (Rosenberg, Ernst Jünger).
Szinte az egész irodalmi életben – különösen a különböző polgári áramlatoknál – elterjedtek és (hol termékenyítő, hol gátló) hatást gyakoroltak a mélylélektani iskolák. Általánosan ismertté váltak S. Freud munkái, s magyar követőinek (Ferenczi Sándor) munkássága is; sokan olvasták az individuál-pszichológus A. Adler műveit, s egybehangozva a szellemtörténeti iskola, a német irracionalista filozófia hatásával is, a "kollektív tudatalatti"-t, az archetípusokat leíró F. Jung műveit.
A hazai filozófusok, történetbölcselők közül is az ez irányokhoz tartozók gyakoroltak hatást az irodalomra: a jungi mélylélektant magas tudományos szinten felhasználó és továbbfejlesztő Kerényi Károly, aki egy, az antik görögségre épülő történetfilozófiát hirdetett; a német szellemtörténeti tipológiát magyar kérdésekre alkalmazó Prohászka Lajos (A vándor és a 21bujdosó című könyvével), a misztikus tanokat hirdető, irracionalista Hamvas Béla.
Az új természettudományos felfedezések (Einstein relativitáselmélete, Niels Bohr atomelmélete, Heisenberg-féle bizonytalansági reláció) ez időszakban inkább a világkép általános relativizálása, a világról s a kultúráról alkotott pesszimista, idealista, sőt fideista elképzelések erősítése irányában hatottak.
A korszak képét befolyásoló tényező az is, hogy a haladó magyar irodalom a két világháború közti időszakban is aránylag igen kis hatósugarú volt; közönségsikere, hatóereje viszonylag kicsiny maradt. A kornak van egy, széles tömegekre ható, konzervatív-nacionalista jellegű irodalma; mellette aránylag kevesek olvassák azt, amit ma is igazi irodalomként tartunk számon. Nemcsak a folyóiratok igen alacsony példányszámai vallanak erről, nemcsak az olyan jelenségek, mint József Attila viszonylagos elszigeteltsége életében; még a népi mozgalom is aránylag igen szűk kört mozgatott meg, tanításai, egyes gondolatai csak akkor sugároztak szét szélesebben, amikor 1938 után a hivatalos vagy félhivatalos fasiszta kormánypropaganda használta fel őket. Ez a magány, az erőfeszítések elfulladása és sikertelensége nyomaszt szinte minden egyes alkotót.
A kor gátló ideológiai-szellemi tényezői közé tartozik a kommunista írók és mozgalmak hatósugarát csökkentő szektarianizmus, bizalmatlanság, az üldözöttség-kifejlesztette védekező állás. Igen nehéz körülmények közt – s e körülmények nehézsége most elsősorban szellemi, tudati tényezőkben keresendő – tévutakra kerülve, álideológiák, félútra vivő megoldások, kompromisszumok közt vezet a magyar irodalom útja e korban.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me