A regény és a novella

Full text search

A regény és a novella
A szocialista realizmus hegemóniája irodalmunkban döntő változást hozott és megvetette minden további kibontakozás alapját. Az objektív műfajokban ez mindenekelőtt azt jelentette, hogy a nemzet rég- és félmúlt történelme, valamint jelene a dolgozó osztályok életének ábrázolásán keresztül történt.
Eszmeiség és élményanyag feszültségének azonban jellemző következménye volt a félmúlttal foglalkozó művek tematikai túlsúlya és a jelenábrázolással szemben viszonylag magasabb művészi színvonala. Az írók döntő többségét ehhez fűzte a legtöbb személyes élmény és tapasztalat, s ez volt az a tematikus terület, amelynek révén leginkább megkerülhető volt a dogmatizmusból adódó hibahányad, s így legalkalmasabb volt eszmeiség és életismeret esztétikai harmóniájának biztosítására.
A két világháború közti Magyarország munkásosztályának, parasztságának ábrázolása irodalmunk adósságát törlesztette, a jelenhez vezető történelmi utat mérte fel, az elnyomott, dolgozó osztályok élete, harcai és a szocialista átalakulás, építés közti történelmi folytonosság nemzeti élményét tudatosította.
A proletárdiktatúra megvalósítása történelmi kilátópontot, rendező elvet adott a nemzeti történelem nagy fordulatának felmérésére, s regényirodalmunk vállalta is ezt a feladatot. A megközelítés esztétikai jellegét azonban igen erősen befolyásolta a hagyományokhoz, a mintákhoz való igazodás. Legáltalánosabban abban, hogy a feladat megoldását az írók egyértelműen az extenzív, széles ölelésű, nagy formátumú regény műfajában látták. Hogy a vállalkozások nagy része máig töredékes maradt (Déry: Felelet, Sándor Kálmán: Szégyenfa, Kolozsvári G. Emil: Mérlegen), hogy a további hasonló kezdeményezések (pl. Tatay Sándor ciklusa) nem vezettek a kívánt sikerre, s hogy az újabb, sikeresebbnek tetsző kísérletek (Darvas: Részeg eső, Fejes: Rozsdatemető) már rugalmasabb, sűrítőbb formákhoz folyamodnak – azt a benyomást kelti, hogy ebben a felfogásban esztétikai konzervativizmus is közrejátszott.
A viszonylag legátfogóbb, leginkább nemzeti érvényű vállalkozásokat most is a munkásmozgalomhoz közelálló, azzal azonosuló írói szemlélet hozta létre. A négy kötetre tervezett Felelet (1950–1952) a magyar társadalom nagy történelmi átalakulásának rajzára vállalkozott, a Befejezetlen mondatéhoz hasonló társadalmi problematikát most már a munkásosztály életét, alakjait előtérbe állítva, elsősorban a "lent" világa felől közelítette meg, s a munka, a megpróbáltatások és a mozgalom formálta pozitív hőst állított a regény tengelyébe. Anélkül, hogy a jellem és lélekábrázolás hitele, az intellektuális igény csökkent volna, nyelve, kifejezőeszközei is egyszerűsödtek. Ez a munkásosztállyal való szemléleti azonosulás – ha nagy lépést jelentett is a Befejezetlen mondathoz képest – most sem volt azonban teljes. A munkásmozgalom szektás vonásainak némileg általánosító kritikája történelmi hatóerejének 1018szűk értelmezéséhez – ez pedig közvetve a "fent" és "lent" világának szerkezeti kettészakításához is vezetett. Farkas Zénó excentrikus alakja, világa nemcsak társadalmilag más, mint Köpe Bálinté, hanem megjelenítésével együtt az írói szemlélet is a "belső ábrázolás" eszmeileg, etikailag "engedékenyebb", túlságosan kis távolságot tartó módszerére vált át. Illés Béla regényei (Fegyvert s vitézt éneklek, 1949; Vígszínházi csata, 1950) a személyes élmények hitelét az előadás közvetlenségével őrizve érdekesen, hatásosan elevenítik meg a harcoló szovjet hadsereg hőseinek és hőstetteinek világát, beszélik el az ország és a főváros katonai felszabadulását. A túlságosan szűk aspektus, az anekdotikus előadásmód és a felszabadulás társadalmi történelmi jelentősége közt fennálló ellentmondást sikeresebben hidalja át a háromrészes Honfoglalás (1952–54). Illés Béla trilógiája az élményanyag egyoldalúsága ellenére – a szovjet hadsereggel harcoló emigránsok, magyar hadifogoly tisztek és legénység, a II. világháború közvetlenül, gazdagon ábrázolt katonai világán keresztül elsőnek adott a riport, a memoár és dokumentum-megközelítés szintézisével eposzi arányú, nemzeti érvényű történelmi korképet. A Honfoglalás a tények és jellemek hiteles ismeretében egyszerre vált az úri Magyarország pusztulásának s egy népre és internacionalizmusra építő új Magyarország megalapításának prózai hőskölteményévé. A regény bizakodása és derűje, részvéte és biztos ítéletű szatírája abból a szerzői tisztánlátásból, emberközeli szocialista humanizmusból táplálkozik, amely Illés Béla realizmusának – a sematizmussal szemben ez időben különös frisseséggel érvényesülő – alapja.
A társadalmi átalakulás a népi írók prózájának jelentős továbbfejlődését hozta meg. Az új eszmei, történelmi pozíció emelte Veres Péter hallatlanul gazdag tapasztalati anyagát a műfaji felemásságból a regény esztétikai rendjébe, s telte lehetővé, hogy a paraszti élet közvetlen hitelű enciklopédiáját megalkossa. A Három nemzedék (1950–52) trilógiája a magyar paraszti élet mindennapjainak, a népi jellem és életforma már-már esetlegességig pontos részletező rajzával érzékelteti a paraszti sors változását a századfordulótól a felszabadulásig. A "regény" – regény annyiban, amennyiben együttérző lírával formálja örömében, fájdalmában és küzdelmében költészetté a paraszti életet – de leíró dokumentum, ismertetés, állókép, mert a művészileg formátlan, naturalista teljességű leírás jellem és cselekvés, paraszti élet és nemzeti történelem dinamikus kapcsolatát háttérbe szorítja.
A magyar falu felszabadulásának gazdag és szinte teljes történetét is elsőnek Szabó Pál regénye mondta el (Isten malmai 1949). Egy Tiszán túli falu világának, alakjainak, helyzeteinek, légkörének sokszor életképszerű megjelenítését a változatos szempontú ábrázolás komponálja extenzív igényű regénnyé.
A megváltozott atmoszféra, a munkásosztály történelmi szerepének világos felismerése kiteljesítette az ellenforradalmi rendszer iránti polgári radikális vagy ösztönös plebejus indulatot; elmélyítette, távlatosabbá tette társadalomkritikáját, ami tematikai, szerkezeti szélesítéssel is járt. (Sándor Kálmán: Szégyenfa, 1951) Rideg Sándor életművében előtérbe került a regény (Tűzpróba, Sámson, 1951). A polgári értelmiségi írót is ez vitte tovább, az uralkodó osztály elvont szatírája (Lófő és kora, 1946) helyett a szélesebb összefüggések, súlyosabb konfliktusok ábrázolásának irányába (Kolozsvári Grandpierre Emil: 1019 Mérlegen 1950). Ezeknek a nagyigényű vállalkozásoknak közös jellemzője, egyben történeti újszerűsége, hogy a társadalomkritikát, a munkásosztály, a munkásmozgalom harcaival kötötték össze, s hogy pozitív hős megformálására törekedtek. Íróik eszmei beállítottságának, élményeinek tehetetlenségi nyomatéka azonban tovább hatott, s ez eredményezte, hogy a hangsúly elsősorban kritikai, hogy művészileg leghitelesebb az uralkodó osztályok és rétegek rajza (Sándor Kálmánnál a kispolgári, illetve az ellenforradalmi tiszti világ – Grandpierre-nél a polgári, nagybirtokos osztályok), s hogy a munkásmozgalom és hőseinek sorsa vagy szerkezetileg, tematikusan szorul háttérbe, mint a Szégyenfában, vagy külsődlegesen, romantizáltan jelenik meg (Mérlegen). Jellemző, hogy a pozitív alakteremtés Rideg Sándornak sikerült leghatásosabban (Sámson), de csak azon az áron, hogy jellemét a népi epika hősének sajátosságaival ruházta fel, hogy a regény szerkezetét a pikareszk kalandsorozathoz közelítette, s emiatt a regény esztétikai egyensúlya is ott borul fel, mikor hősének a munkásmozgalomhoz való csatlakozását írja le.
A félmúlt megelevenítése nemcsak megfelelő élményalapra támaszkodhatott, hanem eszmeileg is könnyebben volt megközelíthető, hiszen az alapvető osztályellentétek (munkásosztály – tőke, parasztság – nagybirtok) viszonylag világos körvonalú összeütközését kellett tetten érnie. A jelenábrázolás azonban már a szocializmus építésének világán belüli, merőben új konfliktusok ábrázolása elé is állította az irodalmat. A főleg e téren jelentkező sematizmus egyik jellemző tünete éppen az, hogy a valósághoz mérten aránytalanul került előtérbe világosan és főleg könnyen exponálható régi konfliktus: az osztályellenséggel: kémekkel, szabotőrökkel, árulókkal, szocdemekkel vívott harc, ami elfedte vagy közvetve hiteltelenítette azt a döntő kérdést, hogy a szocializmussal ilyen vagy olyan mértékig egyetértő emberek hogyan élnek és gondolkoznak. Ezek a korlátozó tényezők – a téma politikai exponáltsága miatt is – különösen a munkásosztály ábrázolásában érvényesültek. Itt érhető leginkább tetten az elméleti meggondolásokból, követelményekből való kiindulás és az élményhiány ellentmondása, az osztályharc-konfliktus eltúlzása, a munkás-alakok belső fejlődésének álkonfliktusokkal késleltetett sima útja. (Gergely Mihály: Harc az üveggyárban, 1950; Karinthy Ferenc: Kőművesek, 1950; Palotai Boris: Puskásné, 1950 stb.) Hogy a sematizmusban mennyire része volt az eszmei látás és életismeret fogyatékosságának, azt jól mutatja, hogy az 1951 elején meghirdetett sematizmus elleni harc belső korszakcezúrája némi eredményt hozott. Szeberényi Lehel A hegyek elmozdulnak, (1951), Örkény István Házastársak (1951) című regényei egyaránt a szocializmus építésén belüli, valóban aktuális konfliktusokhoz nyúltak, közélet és magánélet új viszonyának feltárására vállalkoztak (közéleti tevékenység miatt elhanyagolt magánélet, házastársak egyenlőtlen fejlődése, a nő megváltozott közéleti helyzete). A kidolgozás során azonban szükségszerűen érvényesültek azok az objektív korlátozó tényezők, amelyeknek kikerülésére csak formálisan nyílt lehetőség. (Jellemző, hogy kifejezetten ezekre a témákra Révai József hívta fel a sematizmus elleni harc kapcsán a figyelmet.) Néhány tipikus alak, helyzet megragadásának részleteredményei mellett – inkább a sematizmus legyőzésének mesterséges kísérletei maradtak.
A legsikeresebb alkotások ezen a téren is azok, amelyek valamilyen módon kitértek a teljes egyidejűség követelménye elől s a témát viszonylagos távlatba 1020helyezték. Veres Péter elbeszélés füzérének (Pályamunkások, 1951) tulajdonképp csak kerete mai; ez jelenti azt a formát, amelynek révén a főleg múltbeli élményanyag aktuális értelmezést nyert, s a szocialista nézőpont kifejezésre jutott. A munkásasszonyi öntudat, a munkás-életforma történelmi változását Thury Zsuzsa regénye (Egy fedél alatt, 1952) az osztályharc hitelesen mindennapi keretében (társbérletben), de közvetlenül a felszabadulás utáni körülmények közt ábrázolta.
A paraszti jelen ábrázolása viszonylag több sikerrel járt. Ez nemcsak a nagyobb irodalmi hagyománnyal függött össze, hanem döntően azzal, hogy míg a munkásosztály a maga diktatúrájának megteremtésével az alapvető konfliktust (a tőkés renddel való leszámolást) megoldotta és mindennapi életének nehezebben megközelíthető konfliktusai kerültek előtérbe – addig a parasztság a földosztással, majd a közös gazdálkodásra való rátéréssel továbbra is történelmi jellegű és érdekű – tehát eszmeileg is könnyebben áttekinthető változásokon esett át. Ez – a belső osztálytagozottság miatt is – több és világosabban körvonalazott konfliktus-lehetőség nyújtott nagyobb lehetőséget a pregnáns jellemfejlődés bemutatására (Sarkadi Imre: Gál János útja, 1950; Asztalos István: Szél fuvatlan nem indul; Veres Péter: Próbatétel, 1950; Szabó Pál: Új föld, 1953). E téren is volt sematizmus – de ezt is levegősebb helyzet- és alakteremtés, nagyobb hangulati erő kísérte (Szabó Pál: Tavaszi szél 1950; Cseres Tibor: Tűz Hódréten, 1950 stb.).
A jelen ábrázolása nemcsak a szocialista eszmeiség legjelentősebb próbatétele volt irodalmunk számára, de egyben az a terület is, amely legkézzelfoghatóbban kényszerített új formák keresésére. Szemmellátható a tanulság – amit regényirodalmunk későbbi fejlődése is igazol, hogy a jelen megközelítése – s ez alól Szabó Pál Új földje csak a kivétel – ott volt leginkább sikeres, ahol jó értelemben vett belterjességre, intenzitásra tört. Irodalmunkban a kis formátumnak (az intenzitás, a tömörítés, leszűkítés belső formájának jellemző külsősége) még nem volt műfajilag tisztázott a szerepe, nem kapcsolódott még össze a mai kisregény szimbolizáló-sűrítő módszerével – inkább csak élmény és eszmeiség feszültségének spontán feloldási törekvése rejlett mögötte. Mindenesetre az adott időszakban a jelenábrázolás legalkalmasabb formájának bizonyult. Gál János útja egyszemélyes előadás révén szűkített kisregény; a Szél fuvatlan nem indul regényszerű ugyan, de tömör, szoros szerkezete okán kisformátumú; Veres Péter füzéres megoldása nagyepikájával szemben még szerencsésebben haladja meg a szociografikus megközelítést, mozgalmasabb, drámaibb (Próbatétel) s a Pályamunkások keret-megoldásával is sajátos szembesítő hatást ért el; Thury Zsuzsa Egy fedél alattja is intim és intenzív (jellemzően ott rossz, ahol a választott módszert néhány epizód erejéig felbontja).
A "kis" műfaj és a jelenábrázolás közti összefüggést mutatja, hogy a novellairodalom tematikája sokkal nagyobb arányban kötődött az egykorú valósághoz, mint a regényé. Egészében azonban a regénnyel szemben viszonylag alárendelt szerepet játszott s elvesztette határozott műfaji karakterét. A tömött, drámai csattanóra épített szerkezet feloldódott s az összetett, részletező, nagyobb terjedelmű elbeszélés vált jellemzővé. Akár úgy, hogy valamely alak középpontba helyezett belső fejlődésrajzával kisregényszerű jelleget öltött (Sarkadi: Szövetkezetiek), akár úgy, hogy a szélesebb cselekménybonyolítás, 1021extenzitás kitágította kereteit s a szó szoros értelmében vett "kis" regénnyé szélesedett (Mesterházi Lajos: Csodák nélkül, 1951). Ezt az oldódást mutatta a füzér-alkotásra való hajlandóság is. Nemcsak Veres Péter Próbatételének, de Sarkadinak, Urbán Ernőnek a elbeszéléseit is a közös alakok (Gál János, Barla Mihály – Ágócs párttitkár) fűzték egybe, akár Goda Gábor Farkasok között című (1952) kötetének elbeszélését, amelyek szinte egyetlen regény részleteinek tűnnek. Az elbeszélés-irodalomnak ez időben az a jelentősége, hogy egyrészt kísérletet tett a társadalmi politikai változásoknak a későbbi fejlődésre jellemző morális megközelítésére (Mesterházi: Csodák nélkül). Másrészt ebben a prózai műfajban jelentkezett a vezetés hibáiból fakadó helyzet egészséges bírálata is. Urbán Ernő novellái (Kemény dió, 1953) – ha a könnyed, anekdotizáló hang tompította is a kritika élét – élesen támadták a formális, bürokratikus, a néppel szemben felelőtlen, attól elidegenedett hatalmaskodást, kiskirálykodást – éspedig úgy, hogy egyben megteremtették a néppel azonosuló, a hibák miatt asztaltverő kommunista vezető hiteles alakját is. A riportot ekkor még meglehetősen kötötte a dogmatikus atmoszféra, nemigen volt képes a mindennapi valóságot a maga összetettségében feltárni (Tardos: Gyári belépő, 1951). Ugyanakkor érződik a többi műfajt megtermékenyítő hatása. Gergely Sándor riportregényének (Falusi jelentés, 1951) anyaga például beépült Forró nyár című (1952) regényébe; Sarkadi, Urbán ekkori elbeszéléseinek valóságíze, közvetlen hitele is érezhetően szerzőinek riportgyakorlatával függött össze.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me