Eötvös novellái és a Gondolatok

Full text search

Eötvös novellái és a Gondolatok
Eötvös novelláiban számos élénk színnel, mozzanattal, jellemző vonással, általában a megelevenítő erőnek olyan szerencsés példáival találkozhatunk, melyek A nővérekből hiányzanak. Egy tót leány az Alföldön című novellája például az "erkölcsi" célzatot tiszta, kerek szerkezettel, terjengősségtől mentes, természetes elbeszélő hanggal párosítja, ami ritka jelenség Eötvösnél. Regényeinek elmélkedő hangnemét a novellákban tömörség váltja fel. Apostagi, a szegény paraszt, napszámosmunkája, a tengeri-morzsolás közben magához fogad egy szegény kis tót leányt, akinek apja ott hal meg a tanyán. Apostagit sok kár érte a közelmúltban: szekere feldőlt, lába eltörött; a betegségére "négy lovából kettő, ökre és sertései rámentek, s negyed telkén és két sárga lován kívül csak jó felesége és gyermekei maradtak meg". Még sincs szíve magárahagyni az árvát, s felesége is, aki pedig otthon kissé meghökkenten fogadja az "ajándékot", lassan megszereti az árvaleányt, akit fiukkal Pistával együtt szépen fölnevelnek. Apostagi – mintegy jó szíve jutalmaként – meggazdagodik: "negyed telke helyett ő most két egész telket bír, s e 634mellett sok feles földet és árendás legelőt s annyi marhát, hogy egy földesúr büszke lehetne rá". Végül, hogy a család boldogsága teljessé váljék, Pista, a bíró lánya helyett, a kis tót leányt veszi feleségül, s szülei nemhogy akadályoznák, de még dicsérik is szándékáért. Ilyen idilliség, ilyen "erkölcsnemesítő" szándék mutatkozik meg Eötvös többi paraszt-novellájában is. A Téli vásár Viktája behajtja a városba egyetlen tehenüket, hazafelé menet eltéved a hóviharban, s el is pusztulna, ha rá nem bukkan az öreg gulyás tanyájára. Ez az alkalom összeköti sorsát a gazdag Farkas uramék legényfiával, aki végül elveszi feleségül. Ebben a novellában a téli vásár színes, mozgalmas, üde realizmussal ábrázolt képe s a hóvihar éjszakájának leírása Eötvös forradalom előtti műveinek legjobb lapjaira emlékeztet. Novella című írásában egy Svájcba szakadt s ott meggazdagodott, szorgos parasztlegény történetét mondja el, aki valamikor szerelmi bánatában beállt katonának, majd megszökött az osztrák hadsereg embertelen bánásmódja miatt, s új életet kezdett az Alpok hegyi rétjein, a havasi csúcsok alatt meghuzódó tanyán. A környezet rajza, a havasi világ képe, a kis tanyaközség embereinek bemutatása, a hazaszeretet és a honvágy érzéseinek hangsúlyozása: mindezek a feladatok Eötvösnek olyan írói erényeit csillantják föl, melyek miatt valóban sajnálnunk kell, hogy a forradalom utáni évek útját állták tehetsége további kibontakozásának. A novellákban elszórt képek, ötletek, megoldások újból és kétségbevonhatatlanul Eötvös realista ábrázoló tehetségét bizonyítják.
A paraszti világ ábrázolásán kívül Eötvös novelláiban, kisebb írásaiban meglelhetjük már a hanyatló középnemesi birtok, a pusztuló dzsentri képét is. Mikszáth ugyanezt a látványt az anekdota szivárvány-ívébe foglaltan tárja majd elénk; Eötvös módszere objektív, humortól mentes, erősen elemző marad. Jókai és Mikszáth módszere mellett kétségtelenül elfakul Eötvös, és csak Gyulainál, Tolnai Lajosnál lel majd folytatásra. Helyenként a letűnt világ életének, szokásainak nosztalgiás, merengő emlegetésére bukkanhatunk annál az Eötvösnél, aki e világ ellen oly harcosan küzdött valamikor. Magyar élet című töredékes írása például csaknem líraivá érzékenyült hangon (s már-már Krúdy stílromantikájára emlékeztetően) idézi föl a nemesi udvarházakat, melyekben "Káldi bibliáján, a Corpus Jurison s Himfy szerelmein kívül legfeljebb még egy Rontó Pált vagy Murányi Venust találtunk"; a több mint száz holdas kerteket, széles gesztenye fasorokkal; az agarászatokat, melyeken "a ködös idő s néha kis csípős szél ellenére, mely a kórókat a mezőn kergeté, soha vígabb társaság nem nyargalt nyúl után"; az esték hangulatát, amikor "a szél, mely a teremnek észak felé fekvő nagy ablakait időről-időre megrázta, s a hír, melyet a huszár a kávéval együtt hozott, hogy keményen fagyni kezd, csak azon hatást tevé ránk, hogy a kandalló nagy tüze körül még otthonosabban éreztük magunkat". Meghitt, bensőséges képet nyújtanak a kandalló körül üldögélő vadászok, fejük felett a mennyezettel, "melyen kék égen, könnyű fehér fellegek közt egy nagy fekete sas vala látható, körmei között tartva a nagy karosgyertyát". Az a világ, melyet itt bemutat, felbukkant A falu jegyzőjében is: ott a Kislaky-család képviselte a "magyar életnek" ezt a stílusát, melytől Eötvös emlékezése ily lírai meghatottsággal búcsúzik.
1864-ben jelent meg Eötvös utolsó, életében kiadott műve: a Gondolatok. (1861-ben, Gyöngysorok címmel Vachott Sándorné már összegyűjtötte Eötvös 635különféle műveiből az aforizmákat, s e kiadásba, Ferenczi szerint, Eötvös azért egyezett bele, mivel az özvegyen akart segíteni.) A Gondolatok meglehetősen heterogén anyagból állt össze. Megtalálhatjuk benne Eötvös valamely el nem készült, állambölcseleti művének töredékeit (mintegy az Uralkodó Eszmék kiegészítését), helyenként hosszadalmas fejtegetéseket az államról, a tudományról stb. De találhatunk köztük finom megfigyeléseket is emberi, társadalmi viszonyokról, s ezek – a regényíró Eötvös elemző, néhol szellemes kommentárjai – alkotják a legeredetibb, legérdekesebb részt. Sajátos, lírai színezetet adnak a kötetnek azok a vallomásszerű részletek, melyek Eötvös meghasonlottságáról tanúskodnak. Valami kiábrándult, rezignált életbölcsesség teremt egységes gondolati légkört a kötetben, és hangolja össze a különféle töredékeket.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me