46. DRÁMAÍRÓI TÖREKVÉSEK A 19. SZÁZAD ELEJÉN (SOLT ANDOR)

Full text search

46. DRÁMAÍRÓI TÖREKVÉSEK A 19. SZÁZAD ELEJÉN
(SOLT ANDOR)
Színjátszásunk és drámairodalmunk fejlődését, megerősödését jelzi, hogy mind nagyobb számban kezdtek feltűnni a több-kevesebb joggal eredetinek mondható drámai alkotások, kísérletezések.
Gorove László (1780–1839) erdélyi földbirtokos, később a Magyar Tudományos Akadémia tagja, 1807-ben adta ki Az érdemes kalmár című "eredeti s pedig magyar történeten épült" öt felvonásos színművét. Bonyodalmát, hangulatát tekintve a darab az Iffland és Kotzebue népszerűsítette polgári család-drámák körébe tartozik, mondanivalója a feudális előítéletek ellen irányul. "Meg fogja ez érzékeny játék kézzel tapasztalhatólag sokaknak azon bal és balgatag vélekedését cáfolni, hogy alacsonyság vagy szégyenletes dolog a kereskedés" – írta Gorove a dráma előszavában, s ezzel a szándékával Kármán programját folytatta, Széchenyiét előlegezte. Hoblik Márton (1791–1845) Katona József diáktársa volt a pesti egyetemen: később megyei főügyész, földrajzi-néprajzi kutatásai elismeréséül a Magyar Tudományos Akadémia tagja lett. Kun László magyar király halála (1815) című – elveszett – históriai tragédiájával ő is részt vett az Erdélyi Muzeum pályázatán; dicséretet nyert, bár Döbrentei erősen kifogásolta a mű nyelvét és anakronizmusait. Döbrentei eléggé részletes ismertetéséből az is kitűnik, hogy a Kun László több részletében is egyezést mutatott a Bánk bánnal; valószínű, hogy Hoblik Katona tanácsai nyomán, baráti vetélkedésben dolgozta ki a maga drámáját. A valkói amazon című darabja színre került, s akadémiai dicséretben részesült.
Katonával és Hoblikkal egyidőben tanult jogot Pesten Gombos Imre (1791–1840), később magasrangú kancelláriai tisztviselő, ugyancsak a Magyar Tudós Társaság tagja. Az esküvés (1817) című szomorújátéka a régebbi magyar drámairodalomnak egyik legigényesebb alkotása; évtizedekig szerepelt színtársulataink műsorán, Paulay Ede még 1881-ben is felújította a Nemzeti Színházban. Német mintákhoz igazodik ez is; témája – apai szeretet és kötelességérzet Összeütközése – némileg a szentimentális családi drámákra emlékeztet. A bonyolításban és környezetrajzban a szerző Lessing Emilia Galottiját, a motiválásban pedig a tízes évek derekán divatos végzetdrámákat (Schiller: Die Braut von Messina, Müllner: Die Schuld stb.) követte, s művét az érzelmességből a tragikai fenség szférájába igyekezett emelni. 336Egyébként Gombos is ragaszkodott a felvilágosodás történeti szépirodalmának "jó uralkodó – gonosz tanácsadó" alapképletéhez (mint Bessenyei Ágis tragédiájában), de hangsúlyozta, hogy az alattvalók javát szolgáló törvények az uralkodót is kötelezik, még a családi érdekek feláldozása árán is. S a kortársak elsősorban ezt az eszmei mondanivalót hallották ki a darabból: azért is adták elő Szent a törvény, szent az esküvés címmel.
Részben a kolozsvári drámapályázathoz fűződik nagyhírű matematikusunk, Bolyai Farkas (1775–1856) írói tevékenysége. Történeti szomorújátékai (Pausanias, II. Mohamed, Kemény Simon, 1817) és társadalmi színművei (A virtus győzedelme a szerelmen, A szerelem győzedelme a virtuson, A párizsi per) közül az első három a jelentősebb. Nemcsak azért, mert Kisfaludy Károly drámái (Iréne, Barátság és nagylelküség) kapcsolódnak hozzájuk, hanem azért is, mert Bolyainak volt érzéke a tragikumhoz és a drámai hős jellemének lélektanilag hiteles fejlesztéséhez. Darabjai mégsem keltenek mélyebb hatást, elsősorban a rajtuk elömlő s a drámai szerkezetet megbontó retorikus líraiság miatt. Más oldalról nézve azonban ez az alanyiság sok megragadó részlet írására ihlette Bolyait: "A matematikus lángelmében – írja Horváth János – igazi filozófiai költő is lappangott, s mély értelmű, pathetikus képeivel olykor végtelen távlatokat tár fel. A rendkívüli ember kezenyoma minden munkáján meglátszik!"
Színszerűség tekintetében rendkívül kezdetleges alkotás Wándza Mihály (életéről csak annyit tudunk, hogy egy ideig a kolozsvári magyar színtársulatot igazgatta, azonkívül festészettel is foglalkozott) Zöld Marci, vagy az utonálló haramia (1817) című "mulattató játéka" és Pálóczi Horváth Ádám A tétényi leány Mátyás királynál (1816) című vígjátéka. De minden fogyatékosságuk ellenére is figyelemre méltó jelei drámairodalmunk fokozatos tematikai-műfaji gazdagodásának: az a népszínmű keretében megjelenő betyár-romantika előfutára, ez a Mátyás király alakját népszerűsítő történeti vígjáték úttörő kísérlete.
Kazinczy tanítványának, Ungvárnémeti Tóth Lászlónak Nárcisz, vagy a gyilkos önszeretet (1816) című darabja hangulatos költői alkotás, a hellenizmusnak és a Gessner–Matthisson-féle szentimentalizmusnak sajátos vegyülete, s mint ilyen a görög–német klasszicizmus egyik elkésett magyarországi terméke.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me