Árnyalatok a fitogtatástól az elhárításig

Full text search

Árnyalatok a fitogtatástól az elhárításig
Temesi Ferenc (1949–) kijelentései szerint a Por I-II. (1986/87) c. műve „az első tudatosan posztmodern mű” irodalmunkban. Ugyancsak szerinte ez „a század második felének egyik legnagyobb regénye”. A hetyke állítás tán maga is posztmodern gesztus. Az elsőség vitatható, a „legnagyobbság” is, de a nagyság, a bravúros posztmodern kompozíció (azaz dekompozíció) nem. A szótárregény 666 címszóval tördelte szét a lineáris történetet (lévén a 6, illetve a 666 a sátán misztikus száma). A vokabulárium egyben őrizte is a teljességet, azt sugallta: „minden megvan”, „minden benne van”. Így ötvöződhetett a többgenerációs családregény a fiatalember-alakmás beat-korszaki vallomásregényével. A kiemelt címszavak „porszemekként” szállongtak. Temesi létrehozta a molekuláris bontottságú posztmodern regény egyik, anyagot és formaelvet remekül harmonizáló alapművét. A Híd (1993) elvetette és megőrizte e tárgyat, tagadta és újraalkotta e technikát.

Temesi Ferenc
Tandori Dezső (1938–) ugyancsak maga fejtette ki, hogy Egy talált tárgy megtisztítása (1973) című második verseskötetével ő túl is lépett a posztmodernen (nem nagyon kedveli a szót). Nevéhez elsősorban nem is egy lírai paradigmaváltás: új költői beszédmód, szöveg- és jelkezelés érdeme fűződik, s Nat Roid (anagrammás) álnéven publikált detektívregényei – melyek persze hamis krimik és naplózó önvallomások – posztmodern prózánk jellegzetes értékei. Lengyel Péter (1939–) Ottlik Géza tisztelőjeként és némiképp Nádas fegyvertársaként írta a Cseréptörést (1978) és a Mellékszereplőket (1980), viszont mesteri konstrukciójú posztmodern álkrimije a múlt és a jelen történelme és szókincse, nyelvi logikája közt ingázó Macskakő (1988). Hajnóczy Péter (1942–1981) nyers, kihagyásos kisregényei (A halál kilovagolt Perzsiából, 1978; Jézus menyasszonya, 1979) csak felszínesen érintkeznek a posztmodernnel, Bereményi Géza (1946–) Legendáriuma (1978) is csak a történetvariációkkal, az „apám apja, a nagyapám” típusú körülírásokkal vall rá az irányzatra. Márton László (1959–) adaptáló hajlandósága és Átkelés az üvegen (1992) c. könyve részlegesen, Krasznahorkai László (1954–) a Kegyelmi viszonyok (1986) halálnovelláival és Az ellenállás melankóliája (1989) szövegfolyamával reprezentálható munkássága közvetlenebbül köthető a posztmodernhez.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me